نشست اضطراری برای پایان‌دادن به نسل‌کشی مسلمانان در میانمار
کد خبر: 3555137
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷

نشست اضطراری برای پایان‌دادن به نسل‌کشی مسلمانان در میانمار

گروه بین‌الملل: وزرای خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا امروز، 29 آذر ماه، در شهر «یانگون» میانمار گردهم آمدند تا برای پایان‌دادن به بحران نسل‌کشی مسلمانان این کشور تلاش کنند.

انگلیسی/ نشست اضطراری وزرای خارجه جنوب شرق آسیا برای پایان دادن به بحران میانمار
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، این نشست در پی ابراز نگرانی کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا نسبت به وضعیت اقلیت مسلمان میانمار برگزار شد تا وضعیت رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست مسلمانان و جنایاتی که علیه آنان در حال انجام است، مورد بررسی قرار بگیرد.
عنیفه امان، وزیر امور خارجه مالزی در این نشست که با حضور 10 کشور جنوب شرقی آسیا برگزار شد، گفت: وضعیت مسلمانان میانمار یک نگرانی منطقه‌ای است و کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا باید برای رساندن کمک‌های بشردوستانه و تحقیق در مورد جنایات و خشونت‌ها علیه این اقلیت دینی با هم همکاری کنند.

میانمار با رد این اتهامات ادعا کرده است که بسیاری از این گزارش‌ها ساختگی بوده و درگیری‌ها در ایالت راخین یک مسئله داخلی است.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل از خشونت علیه مسلمانان روهینگیا
همزمان با برگزاری این نشست، سازمان عفو بین‌الملل نیز امروز گزارشی از خشونت نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در تاریخ 17 مهر ماه یعنی همزمان با آغاز محاصره استان مسلمان‌نشین راخین منتشر کرد.

در این گزارش 59 صفحه‌ای، انواع خشونت‌های انجام شده علیه اقلیت مسلمان روهینگیا ثبت شده‌ و سرکوب سیستماتیک این اقلیت توسط نیروهای میانمار محکوم شده است.

اقلیت مسلمان روهینگیا که عمدتاً در ایالت راخین در غرب میانمار ساکن هستند، با وجود اقامت چندین ساله در این کشور هنوز از داشتن حق تابعیت در این کشور بودایی محروم هستند و به همین دلیل از حقوق ابتدایی نیز برخوردار نبوده و همواره مورد خشونت‌ و تبعیض‌های شدید قرار می‌گیرند.

در سال ۲۰۱۲ موجی از خشونت‌ها به تحریک رهبران بودایی افراط‌گرا علیه مسلمانان روهینگیا به راه افتاد که منجر به کشته‌شدن شمار زیادی از مردم مسلمان و آواره و ناپدید‌شدن عده زیادی شد.

موج جدید این خشونت‌ها حدود یک ماه است که آغاز شده و دلیل آن حمله چند فرد ناشناس به ۹ نیروی پلیس است که ادعا می‌شود گروهی از مسلمانان روهینگیا عامل آن بوده‌اند.
با این ادعا، همه جمعیت اقلیت مسلمان روهینگیا هدف تنبیه جمعی قرار گرفته و انواع جنایات از قتل و تجاوز، تا دستگیری مردم و سوزاندن و تخریب خانه‌ها علیه مسلمانان در حال انجام است.
captcha