پیشنهاد ایده ارتقای فعالیت های قرآنی خارج از کشور
کد خبر: 3555327
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
یادداشت وارده/

پیشنهاد ایده ارتقای فعالیت های قرآنی خارج از کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از فعالان قرآنی کشورمان ضمن ارائه پیشنهاد ایجاد دفاتر ارتباط و تعاملات قرآنی بین ایران و دیگر کشورها، ایجاد چنین دفترهایی را گامی در جهت توسعه تعاملات قرآنی با کشورهای اسلامی عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد انجم‌شعاع که روزگاری، رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد کشور بود و هم اینک نیز در شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سمت معاونت نظارت و ارزیابی مشغول فعالیت است، همیشه دغدغه‌های خاص خود را در مورد مسائل قرآنی داشته است. دغدغه‌هایی که گه‌گاه در قالب گفت‌وگو و طرح سوژه‌ خود را نشان داده و گاه نیز خود دست به قلم شده و آن را به نگارش درمی‌آورد. این فعال قرآنی کشورمان به تازگی دغدغه‌های قرآنی خود را در قالب یک ایده به رشته تحریر درآورده و در اختیار ایکنا قرار داده است. ایده‌ای که به نظر و بیش از هر چیز اتاق‌های بازرگانی در تعاملات بین کشورها را یادآوری‌ می‌کند. متن یادداشت محمد انجم‌شعاع در ادامه آمده است؛‌
«به نظر می‌رسد در فضای کنونی جهان اسلام ضرورت توجه به تعاملات مردمی در حوزه قرآن نسبت به ادوار گذشته محسوس‌تر گشته و علاوه بر ضرورت‌های قطعی، ظهور فن‌آوری‌ها، امکانات، ظرفیت‌ها و ابزارهای جدید نیز هم ضرورت و هم امکان تسهیل این تعاملات سازنده بین امت اسلامی را افزایش داده است.
در حاشیه برگزاری نشست‌های بین‌المللی همچون مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اشتیاق وصف‌ناپذیر نخبگان قرآنی جهان اسلام به گفتمان و تعامل و مراوده کاملاً مشاهده می‌شود.
پیشنهاد روشن و قابل اجرای اینجانب که سال‌های عدیده در حوزه تعاملات با برخی از کشورهای اسلامی فعالیت‌هایی را داشته و از تعامل و ارتباطات اساتید قرآنی با مجموعه‌های مردمی و حقیقی کشورهای اسلامی شناختی نسبی دارم در ادامه آمده است.
همچنان که در حوزه اقتصاد و تعاملات تجاری بین کشورهای مختلف فراتر از تعاملات دولتی، اتاق‌های بازرگانی بین کشورهای مختلف جهت سهولت تعامل با عوامل موثر در اقتصاد مانند تجار و بازرگانان ایجاد شده است، مشابه به آن در حوزه تعاملی قرآن با بهره‌گیری از شخصیت‌های قرآنی که سال‌ها در یک کشور خدمات قرآنی ارائه کرده‌اند به ایجاد این دفاتر اهتمام ورزیم.
به عنوان مثال در حوزه کشورهای بالتیک اساتیدی چون استاد «علی‌اکبر توپچی» و «رحیم خاکی» که دارای پیشینه، مقبولیت و علاقه‌مندی هستند در صورت قرارگیری در اتاق‌های توسعه فعالیت‌های قرآنی این کشورها دستاوردهای افزون‌تری را پیدا خواهیم کرد. همچنان که در سایر کشورها افراد ممحض و مشخصی وجود دارند که قابل شناسایی و به کارگیری هستند. استاد «احمد ابوالقاسمی» شاهد مثال دیگری در برنامه‌ریزی منسجم‌تر در تعاملات قرآنی کشور ترکیه است.
در مرحله اول به زعم اینجانب کشورهای دارای اولویت باید در دستور کار این طرح قرار گیرند، کشورهایی همچون؛ «مالزی»، «مصر»، «عربستان» و  کشورهای در حال توسعه فعالیت‌های قرآنی نیز جهت سرمایه‌گذاری در حوزه سرمایه‌های انسانی نیز می‌توانند، اولویت بعدی این طرح قرار گیرند.
شاید بتوان گفت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت و تقریب مذاهب با همکاری سازمان اوقاف قادر خواهند بود تا به ایجاد این شبکه مهم و در راه‌اندازی آن کمک کنند.
بنابر این به طور اختصار، اهداف این طرح را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد:
1.     توسعه تعاملات قرآنی از طریق شبکه‌های مردمی
2.     کاهش تصدی‌گیری‌های غیر ضروری حاکمیتی در دستگاه‌های دولتی
3.     ارتقاء توانمندی‌های بخش‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بین‌الملل
4.     ارتقا و افزایش تعاملات آموزشی، آموزشی و تبلیغی و حتی توریستی قرآنی به کشورهای مختلف و میزبانی متقابل
5.     انتقال تجارب ارزشمند کشورهای اسلامی به یکدیگر
6.     رفع موانع و محدودیت‌هایی سیستم‌های موجود در برخی از کشورهای اسلامی که متأثر از نگاه و رفتارهای سیاسی دولتمردان بر روابط و تعاملات قرآنی ایجاد می‌گردد.
7.     ارتقا شاخص وحدت، همدلی و هم‌افزایی بین ملل اسلامی و خاصه کشورهای قرآنی اسلامی»
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۱ - ۰۹:۳۳
0
3
عربستان؟؟؟الان دقیقا میشه بفرمایید در خصوص تعامل با چنین کشورهایی چه باید کرد؟ هدف و ایده کلی که دردی دوا نمیکنه..اتاق بازرگانی یه چیز دیگه س. اهداف و برنامه های مشخص داره. ضمن اینکه این از وظایف خیلی از دستگاههاست که مسئولیت فعالیت قرآنی بین المللی دارند مثل جامعه المصطفی، سازمان فرهنگ و ...
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۱ - ۰۹:۴۰
0
3
اول اینکه متن این یادداشت به لحاظ نوشتاری و ادبی دارای اشکالات فراونی است و همین موارد به نوعی نشان دهنده میزان دقت و عمق نظرات نویسنده محترم است. دیگر اینکه نویسنده محترم که خود روزگاری رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد کشور بوده در دوران مسئولیت خویش چه اقداماتی در جهت مردمی کردن هرچه بیشتر فعالیتهای قرانی و استقلال این فعالیتها از بودجه ها و منابع دولتی داشته و هم اینک که در شورای توسعه مسئولیتی دارد چه گامی در این زمینه برداشته است؟
این پیشنهاد بسیار خام و نسنجیده می نماید و به نظر می رسد قرار گرفتن پیشنهادهایی این چنین در صفحه نخست یکی از مهمترین رسانه های قرآنی کشور نشان از سطح نازل فعالیتهای قرآنی این ملک یا نگاه عجیب و سطحی مدیران قرآنی دارد. ایجاد اتاق هایی مانند اتاق بازرگانی بدون توجه به لوازم سیاسی و فرهنگی و مالی و... تنها و تنها به معنی ایجاد روزنه هایی برای سفرهای خارجی و رفت و آمد برخی عزیزان و تحمیل هزینه های آن به بیت المال است.
نکته آخر و مهمتر از همه اینکه شکاف ایجاد شده بین کشورهای اسلامی از لحاظ سیاسی، فرهنگی و ... متاسفانه بسیار عمیق تر و بغرنج تر از آن است که بتوان با ایجاد چنین مراکزی در صدد از بین بردن آنها برآمد.
احدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ - ۰۸:۳۰
0
3
با این ایده خام که یک مسئول رسمی اونهم مکتوب داده معلوم میشه که با ساختارهای مردمی و دولتی و البته بین المللی آشنایی ندارند.اولا اتاق بازرگانی دو به یک اعضایش غیر دولتی هستند و کارش فقط بین المللی نیست بلکه به دولت هم برای سیاستگذاری و قوانین پیشنهاد میده کاری که الان اتحادیه قرآنی و شورا باید بکنند و این مسئول تلویحا گفته که نمیکنند و خودش مجموعه رو زیر سوال برده و ثانیا این آدمهایی که نام برده شد عزیزند ولی همشون قاری هستند دوره این خوش خیالی ها که میشه با چند تا قرائت با جهان اسلام مرتبط شد گذشته باید با اندیشه قرآنی با نخبه های جهان اسلام ارتباط بگیریم وگرنه که سالهاست مسابقات بین المللی و اعزام قاری داریم. بنظرم مسئولین نباید به هرقیمتی خودشون رو مطرح کنند فکر کنید که ماهم مقداری میفهمیم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ - ۱۱:۱۸
0
3
به نظرم پیشنهاددهنده طرح، نه تصویر دقیقی از مفهوم "اتاق بازرگانی" در ذهن دارند، نه آنچنان که بایسته و شایسته جایگاهشون در امور قرآنی کشور هست، با فعالیتهای قرآنی کشور آشنایی دارند.
اتاق بازرگانی مجموعه ای از بازرگانان برتر اصناف در بخش خصوصی است که به اعتراف بسیاری از صاحب نظران و صاحبان مناصب در کشور ما اصلا "بخش خصوصی واقعی" وجود ندارد و شرکتهای بزرگی که به این نام شناخته میشوند، معمولا "خصولتی" هستند.
وقتی قریب به اتفاق مؤسسات قرآنی کشور ما با بودجه و کمکهای دولتی، فعالیتهای با دامنۀ تأثیر بسیار اندک یا بدون تأثیر دارند، (و بعضا فعالیت هم ندارند) پس اتاق بازرگانی چه مفهومی دارد؟
آیا قرار است نهاد جدیدی هم به فهرست بلندبالای طلبکاران بودجه اضافه شود؟
آیا افرادی که قرار است متولی این امور شوند، اطرافیانشان از آنها "فرهنگ قرآنی" را دیده اند و یاد گرفته اند؟
دیگران به شعارهای ما گوش نخواهند داد، به عمل ما نگاه میکنند؛ وقتی میتوانیم برای دیگران حرف از "فرهنگ قرآنی" بزنیم که "فرهنگ قرآنی" را در خودمان نهادینه شده باشد. بهتر است ما فعلا به فکر اوضاع "فرهنگ" در کشور خودمان باشیم که در معرض شدیدترین تندبادهای نابودکننده قرار دارد و هر روز، علی رغم گسترش تلاوتهای زیبا، معانی و دستورات و فرهنگ قرآن مهجورتر از قبل میشود.
قهرمانان قرآنی کشور که سالها به دلیل علاقه قلبی انسان مسلمان به قرآن، در دلهای مردم جایی باز کرده اند، امروز نوبت آنهاست که برای خدمت به قرآن، بدون چشمداشت به دورترین نقاط کشور بروند و حق قرآن را ادا کنند.
ببخشید. شاید لحن سخنانم کمی تند باشد؛ اما به چیزی جز مصلحت امور قرآنی و کشور نیندیشیدم. یاعلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ - ۱۱:۳۵
0
3
سلام
نصف شدن بودجه قراني گامي موثر در راستاي فعالان و فعاليتهاي قراني كشور نبود ايا؟
واقعا تو عرضه و واگذاري و تقسيم بودجه هيچ مشكلي نيست كه دنبال همچين چيزهايي هستيم؟
رابطه فرامرزي؟واقعا تو شرايطي كه دستگاه ها نتونستن حتي با هم تعامل داشته باشن ما از اين حرفا دنبال چي هستيم؟
خدا عاقبت مارو بخير كنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ - ۱۱:۵۵
0
0
بین ملل اسلامی و خاصه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ - ۱۲:۰۰
0
2
ملل اسلامی و خاصه کشورهای قرآنی اسلامی???
احدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۳ - ۱۳:۲۹
2
1
از سردار سرافراز تشکر میکنیم که با پیشنهادات و طرح های مدیریت استراتژیک خود موجب ارتقای سطح فرهنگ قرآنی کشور و حتی سایر کشورهای اسلامی می شوند و میان اقتصاد و بازرگانی با قرآن پیوند برقرار میکنند. بنظر بنده میتوان با مجموعه ای از این نظریات رشته مدیریت استراتژیک فرهنگ قرآنی را در راستای تولید علوم انسانی قرآن محور تاسیس کرد.
خداوند امثال شما را حفظ کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۹:۳۹
0
3
همین مانده که تفکر کاسبی در جامعه قرآنی نهادینه و سیستماتیک شود. واقعا چرا هر حرف و فکر و ایده خامی رو فقط به دلیل زیبائی ظاهری و لایه قشنگ روی آن منتشر می کنند و گرفتاری های جدید درست می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ - ۲۲:۴۳
کو گوش شنوا .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۲۱:۴۲
2
1
ان شاء الله همه خادمان قرآن و عترت در سایه برکات ثقلین قرار گیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۲۱:۴۵
2
1
بنظرم با مقداری چکش کاری در این ایده و استفاده از تجارب سایر فعالان حوزه بین المللی میتوان الگوی مناسبی از همدلی مسلمانان با محوریت قرآن ایجاد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۰ - ۲۲:۳۲
0
3
الان این سردار همه وظایفی که به عهده گرفته رو انجام داده مونده همین تعاملات بین المللی؟!! شورای توسعه رو تعطیل کردن اونوقت نشستن طرح های عجیب غریب میدن..... بیاین همه با هم دعا کنیم خدا خودش قرآن رو نجات بده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ - ۱۷:۱۶
0
1
چرا این خبر یکدفعه اینهمه تغییر در تیتر و محتوا پیدا کرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ - ۲۲:۴۴
0
2
یعنی قاریان محترمی که برای تلات در ایام خاص به یک کشور رفته اند قرار است بشوند رابط قرآنی آن کشور و تعامل ایجاد کنند؟ چه اصراری دارید روشنفکرنمایی کنید؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۹:۴۱
0
2
سازمان فرهنگ ، جامعه المصطفی ، مجمع تقریب ، مجمع جهانی اهل بیت مگر برای انجام برنامه های فرهنگی و قرآنی ایران در خارج از کشور تشکیل نشده اند؟ اگر این نهادها به وظایفشان عمل نمی کنند باید برای آن فکری بشود وگرنه چه ضرورتی دارد یک تشکیلات جدید در کنار آنها ایجاد بشود.
captcha