اعلام آخر‌الزمان بازی با فرهنگ انتظار است
کد خبر: 3555776
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۰
مفسر قرآن کریم:

اعلام آخر‌الزمان بازی با فرهنگ انتظار است

گروه اندیشه: آیت‌الله جعفری معتقد است که نمی‌توان زمانی برای ظهور تعیین کرد، حتی خود امام(عج) نیز زمان دقیق ظهور را نمی‌داند و اعلام آخرالزمان، بازی با فرهنگ انتظار است.

آیت‌الله یعقوب جعفری، مولف تفسیر کوثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ‌در پاسخ به این پرسش که خصوصیات مردم آخر‌الزمان چیست؟ گفت:‌ در روایات ما چنین آمده است که مومنان آخر الزمان بسیار دیندار خواهند بود و به دست آوردن مال حلال دشوار گشته و توصیه شده است که هر چه دینداری سخت هم باشد، مومن باید دین خود را حفظ کند و از مال حرام اجتناب کرده و به دنبال مال حلال باشد.
جعفری ادامه داد: پیامبر(ص) بارها مومنان آخر الزمان را تعریف کرده و در یک روایت گفته است که چقدر برادرانم را دوست دارم و وقتی یارانشان پرسیدند که آیا آنها برادران پیامبر هستند، ایشان پاسخ دادند که شما اصحاب من هستید، برادران من کسانی هستند که در آخر الزمان می‌آیند و با این که مرا ندیده‌اند، به من ایمان می‌آورند که ایمانشان هم محکم است و پیامبر به کسانی که در آخرالزمان ایمان خود را با وجود دشواری‌ها حفظ می‌کنند، خیلی اظهار علاقه و محبت می‌فرمایند.
وی در پاسخ به این پرسش که آداب مردم در آخرالزمان چیست، گفت: یکی دیگر از مسائلی که این‌جا می‌شود گفت و از آداب شمرده می‌شود، انتظار فرج است، یعنی مومنان در آخرالزمان باید همیشه در انتظار فرج باشند و فرج ظهور مهدی(عج) را همیشه یاد کنند و در انتظار او باشند.
لوازم انتظار
جعفری افزود:‌ انتظار فرج خود عبادت بزرگی است و معنای خیلی مترقیانه‌ای دارد. انتظار فرج این نیست که مومن دست روی دست بگذارد که امام خودش می‌آید و کارها را درست می‌کند، بلکه انتظار فرج این است که مومن خود را آماده می‌کند، که هر وقت امام(ع) آمد به او یاری کند و همان‌طور که می‌دانید آماده شدن برای یاری کردن به امام زمان(عج)، برای خودش شرایط خاصی دارد، که فرد باید ایمانش قوی باشد، دنبال محرمات نرود، دروغ نگوید، غیبت نکند و با ظلم و فساد مبارزه کند.
جعفری تصریح کرد: از لوازم انتظار فرج همین است که فرد خود را اصلاح کند و با مفاسد جامعه هم مبارزه کند و این را تعمیم دهد تا وقتی امام ظهور کرد به خدمت ایشان در آید.
وی در پاسخ به این پرسش که مراد از آخر‌الزمان چیست و آیا ما می‌توانیم بگوییم که امروز در آخرالزمان هستیم، گفت: آخرالزمان تعریف خاص خودش را دارد و از زمان خود پیامبر خدا(ص) شروع می‌شود و تا قیامت ادامه دارد، اما چند قرن بعد از پیامبر به صورت اصطلاح در آمده است و زمان خاصی را شامل نمی‌شود. ممکن است محدوده‌‌اش هزار، پانصد سال یا ده هزار سال باشد.
انتظار واقعی
جعفری در پاسخ به این پرسش که آموزش نظامی به مردم از سوی روحانیت برای ظهور امام زمان(ع)، چنانچه دکتر شریعتی نقل‌ می‌کند را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت:‌ این موضوع یادگیری مربوط به دوران سربداران می‌شود که با مغول مبارزه کرده و پیروان شیخ حسن جوری بوده‌اند و به جوانان شمشیرزنی و ... یاد می‌دادند که وقتی امام زمان‌(ع) ظهور کرد در خدمت ایشان باشند، ولی ما همچون چیزی نداریم. آن‌ها افراد خاصی بودند و در فرهنگ شیعه چنین چیزی نیست و انتظار فرج یعنی خود را اصلاح کردن و آماده بودن. ما نمی‌دانیم که امام(عج) آن زمان از چه سلاحی استفاده خواهد کرد و او خود خواهد گفت که ما باید چه کاری انجام دهیم.
وی افزود:‌ امروز هم بعضی‌ها هستند که شمشمیر تیز می‌کنند که این‌ها کارهای خوبی نیست و ظاهر‌سازی‌هایی عبث است. انتظار فرج آن نیست که انسان شمشیر تیز کند، بلکه انتظار واقعی یعنی از نظر روحی آماده باشد که تفسیرش پیش تر بیان شد.
جعفری در پاسخ به این پرسش که بیان کردن نشان‌هایی در جهان امروز به عنوان رسیدن آخرالزمان را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت:‌ نمی‌توانیم بگوییم که امروز آخرالزمان است و همه این حرف‌ها بی‌خود و انحرافی است و این حرف‌ها بازی کردن با فرهنگ انتظار فرج است. امام زمان(عج) خودش در توقیع شریف فرموده است که هر کس وقت تعیین کند دروغ‌گوست و وقتی خود امام زمان(عج) هم نمی‌داند که کی ظهور می کند، همان طور که پیامبر نمی‌دانست قیامت چه زمانی خواهد بود و دانستن این مسئله از علوم خاص الهی بود. ما چطور می‌توانیم وقت ظهور را تعیین کنیم؟ این‌ها واقعا انحرافات است و باید با این اندیشه‌ها مبارزه کرد.

captcha