نگاه دولت به برنامه‌های قرآنی غیرکارشناسی است + فیلم
کد خبر: 3555950
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
حجت الاسلام پژمانفر:

نگاه دولت به برنامه‌های قرآنی غیرکارشناسی است + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس با اظهار گلایه از بودجه در نظر گرفته شده برای امور قرآنی اظهار کرد: نگاه دولت به برنامه‌های قرآنی غیرکارشناسی و دسته پایین است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس با بیان این خبر اظهار کرد: تنظیم لایحه بودجه برعهده دولت است و در مسائل مختلف کشور، دولت بودجه را تنظیم و ابلاغ می کند.
پژمانفر در ادامه افزود: ما تغییرات هر چند ناچیز را در مجلس نیز پیگیری می کنیم وگرنه مسئولان دولت اعلام می کنند که اگر تغییرات در مجلس زیاد باشد آنها  اراده ای ندارند که این تغییرات را اجرا کنند و همچنین دولت صریحا در مواقع بودجه و تنظیم لایحه بودجه، صراحتا اعلام می کند، در تغییراتی که مجلس انجام می دهد به هیچ وجه اراده ای ندارد بلکه تعمدا تغییرات مجلس را اعمال می کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس اظهار کرد: امروز اساسا دولت و مسئولان موضوع قرآن و مسئله فرهنگ را به طور کلی شوخی گرفته اند و نگاه آنها به مسئله اعتبارات فرهنگی نه دسته دو، بلکه دسته 10 و پایین تر است. علی الخصوص این اموری که زیر ساختهای دینی و قرآنی را تامین می کند. ما برای اقدام های محدود در حوزه قرآنی 2 هزار میلیارد تومان نیاز داریم و در بحث حفظ قرآن حداقل ما 1000 میلیارد سالیانه احتیاج داریم همچنین در بخش های دیگر به همین شکل نیازمند بودجه هستیم.
پژمانفر در ادامه افزود: البته دولت از این 2 هزار میلیارد چیزی را که پیش بینی کرده گفته است 200 میلیارد در سال 94 در نظر گرفته و 50 میلیارد می دهد و 25 تامین اعتبار می دهد و پرداختش می شود صفر و این شوخی دولت با قرآن و مباحث قرآنی است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه دولت اساسا با تشکیل صندوق مخالف بود و در لایحه دولت نبود ما در مجلس مصوب کردیم که صندوق باید راه اندازی شود و صندوق هم راه اندازی شد، اما در سال 94 ریالی داده نداده شد و بنده اعتمادی ندارم در این باقیمانده سال نیز عددی پرداخت شود و گفته شده که از این 200 میلیارد تومان 50 میلیارد تومان را تخصیص می دهیم و 25 میلیارد را تأمین اعتبار می‌زنیم، الان در ماه 10 سالیم، بودجه قرآنی همچنان صفر است و مسئولین باید به این مهم توجه داشته باشند که قرآن برای دولت اولویت نیست، ما انتظار نداریم با موضوع قرآن مثل فصل یک و شش که موضوع حقوق و دستمزد و امور صددرصدی است برخورد شود، ولی حداقل همان طبق فصل سوم برخورد شود و الان داریم می بینیم به برخی دستگاه ها که برای قرآن هیچ اولویتی ندارند، 50 تا 60 درصد داده می شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس تصریح کرد: مهم نگاهی است که به مباحث قرآنی می‌شود و بنده در جلسه خصوصی که با رئیس جمهور داشتم به ایشان گفتم من نگران این عدد و رقم نیستم و چون مسائل قرآنی روی زمین نمی ماند من نگران نگاه شما به قرآن هستم  و در تنظیم لایحه بودجه اینگونه تنظیم صورت می‌گیرد که این خیلی غلط است و ایشان سکوت کردند و در تنظیم لایحه با دوستان لایحه و بودجه نیز این صحبت را کردم ولی پاسخی ندادند.
پژمانفر ادامه داد: مردم تحت هیچ شرایطی نمی گذارند برنامه های قرآنی روی زمین بماند و در حوزه قرآن وارد می شوند و وظایف خود را در قبال مظلومیت قرآن انجام می دهند، همانند برنامه های ماه محرم و صفر که به اتکاری ظرفیت مردم کارها انجام می شود.
وی اظهار کرد: ما در نظامی داریم زندگی می کنیم که بر اساس اسناد بالا دستی حاکمیت  وظایفی برایش  تعریف شده است که باید  آن ها را انجام دهد امروز در مسائل عمرانی و بحث های جاری کارهایی انجام می دهند و در کنار این مسائل  یک نگاه نامناسبی به فرهنگ می شود و در همین زمینه در فراکسیون قرآن و عترت جلسه ای را تشکیل دادیم و برای اینکه بتوانیم تمامی ظرفیت مجلس را در خدمت قرآن به کار بگیریم اولین اقدامی که انجام دادیم با رؤسای مجامع استانی مکاتبه کردیم تا از هر مجمع استانی که تعداد متفاوتی نماینده دارد یک نفر را به عنوان نماینده قرآنی و مسئول برای پیگیری مباحث قرآنی در آن استان معرفی بشود.
 رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس ادامه داد: بعد از معرفی این افراد به عنوان نماینده قرآنی استان ها بنده ‌به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مکاتبه ای با استاندار استان مربوطه انجام دادم و این فرد را معرفی کردیم که به تمامی مجامع قرآنی به عنوان رابط قرآنی معرفی بشود و با وزیر کشور نیز مکاتبه کردیم که همکاری کنند و در ادامه نیز با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مکاتبه ای انجام دادیم تا ادارات استانی با این نماینده نیز همکاری داشته باشند.
پژمانفر اظهار کرد: ما تلاش داریم فضای مجلس را برای پیگیری مطالبات قرآنی آماده کنیم. امروز نسبت به عملکرد بسیار ضعیف دولت در حوزه اعتبارات قرآنی یک هم صدایی بسیار گسترده علیه این رفتار بسیار بسیار غیرکارشناسی در فضای مجلس ایجاد شده است و در نظر داریم تا در لایحه بودجه تغییرات را نشان دهیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بودجه تنها پیشنهاد مصرف نیست بلکه درآمد هزینه است ما باید درآمدی را برای موضوعات قرآنی با توجه به اینکه اعداد آن را از 100 میلیارد به 300 میلیارد تغییر می دهیم در نظر بگیریم. بالاخره دولتی که درآمدش بر اساس نفت است و یا بر اساس درآمدهای دیگر و ما می‌دانیم که در بخشی از این درآمدها آب بستن و اگر ما بخواهیم این درآمد را افزایش دهیم به معنای این است که خود را تشویق کرده‌ایم بر عدم اجرا. کار بسیار سختی است اما مجلس علی رغم اینکه بنا ندارد لایحه بودجه را تغییر دهد ولی اقداماتی در این زمینه انجام خواهد داد.
یادآور می شود، گفت و گوی جمعه قرآنی صبح امروز، ۳ دی ماه به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.


دریافت
captcha