هدیه رهبر تیجانی‌های بورکینافاسو به رهبر انقلاب
کد خبر: 3555995
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

هدیه رهبر تیجانی‌های بورکینافاسو به رهبر انقلاب

گروه بین‌الملل: شیخ ابی‌بکر مایگای ثانی، رهبر تیجانی‌های بورکینافاسو در دیدار هیئتی از جمهوری اسلامی ایران، به پاس تقدیر از عنایت رهبر معظم انقلاب به رسم یادبود یک جلد مصحف شریف کلام‌الله مجید و تسبیح مخصوص به ایشان اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بورکینافاسو، هم‌زمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت رسول(ص) و هفته وحدت و بنا به دعوت رهبر تیجانی‌های بورکینافاسو، هیئتی از جمهوری اسلامی ایران با شیخ امام ابی‌بکر مایگای دوم دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس در مراسم بزرگ و باشکوه احیای ویژه سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) که حدود 17 روز در پایگاه اصلی تیجانی‌ها، شهر رحمه‌الله بورکینافاسو در غرب آفریقا، برگزار می‌شود، شرکت کردند.
هدیه رهبر تیجانی‌های بورکینافاسو به رهبر معظم انقلاب/ احیای شب میلاد نبی در غرب آفریقا
در ابتدای این دیدار رهبر تیجانی‌ها و اعضای بیت ایشان از هیئت ایرانی به گرمی استقبال کرده و از حضور این گروه و همراهی و همدلی رهبری، ملت و دولت ایران در توجه و ارتباط با مسلمانان آفریقا، خصوصاً ارتباط برادرانه با مردم مسلمان و شیفته اهل بیت تیجانی تشکر کردند.
هیئت ایرانی نیز ضمن تقدیر از دعوت ایشان، سلام و پیام تبریک مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران را به مردم مسلمان بورکینافاسو، خصوصاً تیجانی‌های غرب آفریقا به مناسبت مولود نبی مکرم اسلام(ص) ابلاغ و از اهتمام شیخ ابی‌بکر مایگا و مردم تیجانی که نود و پنجمین سالگرد ولادت حضرت رسول‌(ص) را با شور اشتیاق و پرشکوه در غرب آفریقا برگزار کرده و جلوه‌ای از اتحاد و همدلی و دینداری و پیامبر(ص) دوستی را به نمایش می‌گذارند، سپاسگزاری کرد و طبق سنت مرسوم هدایایی شامل یک جلد کلام‌الله مجید، تابلویی از آیه شریفه «آیه الکرسی» و انگشتری از عقیق تیمناً و تبرکاً به ایشان تقدیم کردند.
شیخ ابی‌بکر مایگای ثانی در این دیدار که در محل اقامت ایشان در جوار مسجد جامع بزرگ شهر رحمت‌الله انجام شد، توجهات ویژه مقام معظم رهبری به مسلمانان جهان خصوصاً مسلمانان غرب آفریقا را مایه مسرت خود و مردم مسلمان بورکینافاسو و تیجانی‌های غرب آفریقا دانست و اظهار کرد: من همواره برای سلامتی و توفیق رهبر سیدعلی خامنه‌ای و ملت و دولت ایران دعا می‌کنم و آرزوی توفیق ایشان را دارم.
وی همچنین به پاس تقدیر از عنایت معظم‌له به رسم یادبود یک جلد مصحف شریف کلام‌الله مجید و تسبیح مخصوص به ایشان اهدا کرد و در صفحه اول مصحف جمله‌ای دال بر ارادت وافر خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی مرقوم داشت که متن آن به شرح ذیل است:
هدیه رهبر تیجانی‌های بورکینافاسو به رهبر معظم انقلاب/ احیای شب میلاد نبی در غرب آفریقا
«سپاس خدای متعال را و درود و سلام بر اشرف پیامبران و شافع امت در روز قیامت و همچنین درود بر خاندان پاکش ... اینجانب مرید شما و محتاج به رحمت خداوند هدیه می‌کنم این جلد کلام‌الله مجید را به رهبر امت اسلامی السید علی خامنه‌ای حفظه الله، که خداوند ایشان را حفظ کند و از هر بلایی مصون دارد و اینکه سید و آقای ما باشند در اسلام و خصوصاً در این زمان غریب. و از خداوند می‌خواهم که همه ما را موفق گرداند به آنچه که خیر اسلام و مسلمین است. فرزند شما مبلغ تیجانی الشیخ ابوبکر مایگای دوم
بورکینافاسو /شهر رحمه الله/ ربیع الاول 1438
»
هدیه رهبر تیجانی‌های بورکینافاسو به رهبر معظم انقلاب/ احیای شب میلاد نبی در غرب آفریقا
بعد از این دیدار اعضای هیئت در جمع خیل عظیم مردم تیجانی حاضر شده و تا سحرگاهان همراه با مردم شب زنده‌دار و عاشق نبی اکرم(ص) به مولودی‌خوانی، قرائت ادعیه و گوش فرادادن به سخنرانی‌های عالمانه علما پرداختند.
همچنین نماینده جامعه المصطفی(ص) به نمایندگی از هیئت ایرانی به ایراد سخنرانی پرداخت و با توجه به موضوع تعیین شده مراسم احیای امسال تحت عنوان «رهنمودهای نبوی و نقش آن در ساخت انسان» به ذکر نمونه‌هایی از آیات قرآن کریم در انسان‌سازی و عناصر و عوامل بنای شخصیت انسان در رهنمودهای پیامبر(ص) پرداخت.
علاوه بر میهمانان ایرانی، سفیر الجزایر در بورکینافاسو، وزیر تجارت بورکینافاسو و والی منطقه به عنوان میهمان ویژه هزاران نفر از اتباع و پیروان این فرقه از استان‌های بورکینافاسو و برخی کشورهای همجوار از جمله نیجر، نیجریه، غنا، مالی، ساحل عاج، بنین و سایر کشورهای ساحل و غرب آفریقا در شهر تاریخی و فرهنگی «رحمه الله» جهت شرکت در مراسم احیا حضور داشتند.
هدیه رهبر تیجانی‌های بورکینافاسو به رهبر معظم انقلاب/ احیای شب میلاد نبی در غرب آفریقا
بنابراین گزارش، طبق سنت هرساله این مراسم 17 روزه از طرف رهبر تيجانی‌های بوركينافاسو با حضور جمعی از علما و شخصيت‌های سرشناس فرهنگی، مذهبی و سیاسی این کشور و برخی کشورهای همجوار، تنی چند از وزرا و مقامات سیاسی و برخی سفرای كشورهای اسلامی وهزاران نفر از اتباع و پیروان اين فرقه از استان‌های بوركينافاسو و برخی كشورهای همجوار در شهر «رحمه الله» برگزار می‌شود.
به گفته رهبر تیجانی‌ها این مراسم حدود 95 سال است که به‌طور منظم برگزار شده و هیچ چیزی مانع برگزاری آن نشده است. آثار و برکات این مراسم به اندازه‌ای است که هم‌اکنون این شهر که در ابتدا قریه‌ای کوچک بود، به برکت این مراسم معنوی در حال تبدیل شدن به مرکز اقتصادی، تجاری و اجتماعی در منطقه است.
طبق رسم هرساله مهمانانی که از شهرهای مختلف بورکینافاسو و کشورهای غرب آفریقا در این مراسم شرکت می‌کنند در منازل ساکنین این شهر اسکان می‌یابند که صحنه زیبایی از دین‌خواهی، پیامبردوستی، اتحاد و برادری بین مسلمین را به نمایش می‌گذارد.
لازم به ذکر است این مراسم از شب اول ربیع‌الاول تا شب هفدم با قرائت دسته جمعی داستان ولادت پیامبر اسلام(ص) و دعاهای مخصوص که در کتابچه‌ای چاپ شده همراه می‌شود.
در شب 12 ربیع‌الاول مراسم ویژه به شيوه احياء با سخنرانی عده‌ای از ائمه جمعه و جماعت، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و سفرا یا نمایندگان دولت‌ها و کشورها و تعدادی از مدعوین برگزار می‌شود.
برای این مراسم 17 روزه مهم معنوی، فرهنگی و مذهبی سالانه در هر نوبت موضوع و شعار مخصوصی برای بحث و تبادل نظر انتخاب می‌شود که موضوع امسال «هدایتگری نبی اکرم(ص) و نقش آن در ساخت انسان» بود.
هدیه رهبر تیجانی‌های بورکینافاسو به رهبر معظم انقلاب/ احیای شب میلاد نبی در غرب آفریقا
رهبر فعلی جمعيت تيجانی‌ها در کشور بوركينافاسو به نام شيخ ابوبكر الثانی مايگا معروف به امام مايگا دوم است. تیجانی‌ها بسیار شیفته و علاقمند به اهل بیت(ع) هستند و برخی آن‌ها را پیرو امام مالکی می‌دانند.
رهبر و مؤسس این فرقه شیخ احمد تیجانی حسنی است که در مراکش(1735 ـ 1815 میلادی) زندگی می‌کرده است. تیجانی‌ها معتقدند شیخ احمد مؤسس این فرقه از پسران حسن مثنی پسر امام حسن مجتبی(ع) است.
تعداد پیروان شیخ مایگا در بورکینافاسو به حدود 6 میلیون نفر که مجموعاً پیروان ایشان در غرب آفریقا به حدود 10 میلیون نفر می‌رسد.
captcha