دلایل درخواست بازنگری پیش‌نویس سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن
کد خبر: 3556530
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲

دلایل درخواست بازنگری پیش‌نویس سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه سی و پنجم شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شب گذشته برگزار شد و در آن پس از بررسی پیش‌نویس سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن برخی ملاحظات به آن وارد شد که برای بازنگری به کمیسیون ارجاع داده شد.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سی‌و پنجمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شنبه، چهارم دی ‌ماه، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این جلسه که از ساعت 17 و در غیاب رئیس شورا، برگزار شد، ابتدا به اصلاح یکی از تبصره‌های آیین نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر تعیین حداقل رأی مصوبات پرداخته شد.
بر همین اساس در این بخش به اتفاق اعضاء تبصره 2 ماده 3 این آیین‌نامه به این ترتیب اصلاح شد؛ «جلسات شوراي تخصصي با حضور رئيس و اکثریت مطلق اعضا رسميت داشته و مصوبات آن با رأي موافق اكثريت حاضر لازم‌الاجراست، مشروط بر آنکه در هر حال تعداد آرای مثبت از یک سوم تعداد کل اعضا کمتر نباشد».
دستور نخست این جلسه، ارائه گزارشی از وضعیت مشارکت اعضای شورای توسعه فرهنگ در جلسات شورا از بدو تشکیل تاکنون و تصمیم‌گیری در مورد غیبت مکرر برخی از اعضا (در اجرای تبصره 4 ماده 3 آیین‌نامه شورای توسعه) بود. در این گزارش، میزان مشارکت اعضای حقیقی شورا، 88 درصد و اعضای حقوقی 42 درصد بیان شد.

جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

در ادامه نیز تصمیم بر آن گرفته شد که نظر به عضویت معاون علمی ریاست جمهوری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزیر ورزش و جوانان در شورا، جهت مشارکت بیشتر، عضویت این اعضا یا نماینده تام‌الاختیار ایشان در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، جهت تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شود.
دستور بعدی این جلسه، ارائه و بررسی پیش‌نویس سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور بود. مهمترین نکات و ملاحظات مطرح شده در این مورد عبارت از؛ ضرورت تدوین هماهنگ و یکسان اسناد راهبردی طبق یک الگوی واحد، پیش‌بینی الزامات و ضمانت‌های اجرایی سند، لزوم نگاه واقع بینانه و مطابق با میزان اختیارات و وظایف، پیشنهاد تفکیک دو بخش پژوهش و آموزش عالی، پرهیز از تفصیل متن سند و ادبیات مغلق و ضرورت پررنگ ترشدن نقش حوزه‌های علمیه در سند بود.
پس از بحث و گفت‌وگوی اعضا در مورد این پیش‌‌نویس، مقرر شد تا گروه تدوین سند با توجه به نظرات بیان شده در جلسه نسبت به بازنگری آن اقدام و به جلسه آتی شورا تقدیم نمایند.
یادآور می‌شود در این جلسه تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح وزیر و سایر وزارتخانه‌های عضو این شورا در سطح معاون حضور یافته بودند.
captcha