جنجال تدریس ارتدوکس در مدارس روسیه
کد خبر: 3558059
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱

جنجال تدریس ارتدوکس در مدارس روسیه

گروه بین‌الملل: تدریس اجباری درس «فرهنگ ارتدوکس» در مدرسه‌ای در مسکو، اعتراض جمعی از والدین دانش‌آموزان را به دنبال داشته است و مخالفت‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

جنجال تدریس ارتدوکس در مدارس روسیه
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شصت و‌یکمین شماره نشریه «جامعه و فرهنگ روسیه امروز» که اخبار و گزارش‌های مربوط به روسیه در یک ماه گذشته در آن آمده است، به همت رایزنی فرهنگی ایران در مسکو چاپ و منتشر شد.
در این شماره از نشریه به نقل از «muslim.ru » آمده است: گروهی از والدین دانش آموزان در مدرسه شمار 2065 واقع در مسکو نسبت به «تحمیل ایدئولوژی دینی از سوی دپارتمان آموزشی» به دادستانی مسکو شکایت کردند.
این افراد معتقدند که دروس دینی ارائه‌شده در مدارس «استثمار غیرعلمی اذهان» و «فشار بر روان کودک» است. این افراد در متن شکوائیه خود تأکید کرده‌اند که دوره آموزش دینی برای تمامی شاگردان اعم از مسلمانان و یهودیان و حتی پیروان مذهب کاتولیک اجباری است؛ با این حال مدرسین و مسئولین این مدارس اصرار دارند که دروس دینی ارتدوکس کاملا غیردینی و اختیاری هستند.  
وزارت علوم روسیه از اول سپتامبر 2015 درس «اصول فرهنگ دینی – اخلاقی اقوام روسیه» را برای دانش‌آموزان سال‌های پنجم تا نهم اجباری کرده و دپارتمان آموزشی شهر مسکو در 40 مدرسه به طور آزمایشی این طرح را یک ساعت در هفته به صورت درس اجباری در برنامه درسی گنجانده است.
والدین دانش آموزان سال پنجم حق داشتند از بین دو کتاب درسی «فرهنگ ارتدوکس» و «ریشه‌های تاریخی» یکی را انتخاب کنند. اما در ماه نوامبر 2016 معاون اول استاندار منطقه والاگودسک اظهار کرد که از وزارت علوم درخواست می‌کند تا این دو درس را در سراسر کشور به برنامه آموزشی دانش‌آموزان اضافه شود. با این حال، اولین اقدام دپارتمان آموزشی برای برگزاری این دوره در مدارس مسکو با اعتراض والدین اعم از مسیحی، مسلمان و یهودی و لائیک مواجه شد.
والدین کودکان در متن شکوائیه خود تأکید کرده‌اند که ماه سپتامبر در جلسه اولیا و مربیان آنها را وادار به پذیرفتن این درس کرده‌اند در حالی که آنها هیچ تصوری از محتوای کتاب نداشته‌اند. وقتی کتاب را مطالعه کرده‌، شوکه شده‌اند؛ چراکه پیوسته صحبت از آب مقدس، نیروهای شیطانی، فرشتگان محافظ، معجزات شمایل و امثال آن در میان است. با توجه به اینکه نیمی از شاگردان در کلاس از خانواده مسلمان و برخی یهودی و کاتولیک و حتی از شاخه پروتستان هستند، تمایلی به فراگرفتن مضامین ارتدوکس ندارند. گفتنی است که حتی خانواده‌های ارتدوکس نیز نسبت به این درس اعتراض کرده‌اند.
دپارتمان آموزش شهر مسکو تأکید کرده است که این درس هیچ ارتباطی با تجربه دینی ارتدوکس ندارد و مبنای این درس، آموزش اصول و تعالیم ارتدوکس و تبلیغات دینی نیست. به گفته این دپارتمان، کتاب حاضر توسط شورای مدرسین و با احتساب نظرات جمعی از والدین آماده و ارائه شده است.
در پایان مسئولین اعلام کرده‌اند که والدین می‌توانند از مدارس بخواهند به جای دروس «فرهنگ ارتدوکس» و «ریشه‌های تاریخی دین» موضوعات مرتبط با «فرهنگ دینی – اخلاقی اقوام روسیه شامل تاریخ، ادبیات، موسیقی، هنرهای تجسمی» را تدریس و یا حتی به بازدید از موزه‌های تاریخ و مراکز موسیقی روسیه بسنده کنند.
captcha