داعش در راستای پروژه اسلام‌هراسی پاگرفت/ بهینه‌سازی بودجه رسانه‌‌های اسلامی
کد خبر: 3559561
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
کارشناس سیاسی عراق:

داعش در راستای پروژه اسلام‌هراسی پاگرفت/ بهینه‌سازی بودجه رسانه‌‌های اسلامی

گروه بین‌الملل: داعش، رسانه‌های داعشی و امکاناتی که در اختیار دارد با حمایت کشورهای غربی بوده و طبیعتاً این کمک به داعش در راستای همان پروژه بزرگ اسلام‌هراسی صورت گرفته؛ چون این گروه تروریستی به نحو موفقی توانسته اسلام‌هراسی را گسترش دهد.

شکل‌گیری داعش در راستای پروژه بزرگ اسلام‌هراسی بود

احمد البحرانی، کارشناس علوم سیاسی از کشور عراق، فعال رسانه‌ای در حوزه مقاومت و نماینده شبکه الرشید در ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) گفت: رسالت رسانه در درجه اول نقل واقعیت‌ها است. یک رسانه خبری نمی‌تواند واقعیت‌ها را آنطور که مایل است نشان دهد، مخصوصاً رویدادها و خبرها را. رویداد و خبر را مکلفیم هر آنچه هست و هر آنچه پیش می‌آید، بیان کنیم.

در تحلیل رویدادها مواضع خود را دخیل کنیم
وی افزود: اگر بخواهیم به‌صورت حرفه‌ای کار کنیم که با اهداف ما و در راستای سیاست‌های کلی ما تطابق داشته باشد، می‌توانیم در زمینه تحلیل آن رویداد کار کنیم و در این زمینه است که می‌توانیم با بقیه رسانه‌ها متفاوت عمل کنیم.
البحرانی افزود: ما به عنوان یک رسانه مکلفیم که آن رویداد را هر آنطور که هست، پوشش دهیم اما در تحلیل و تفسیر آن رویداد مساحت بزرگی داریم که برای قانع کردن افکار عمومی و تأثیرگذاری در راستای اهدافمان می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
عملکرد ضعیف رسانه‌های مقاومت در برابر داعش
وی گفت: بودجه هر کدام از شبکه‌های معروف منطقه‌ای که تأثیر بسیار زیادی در افکار عمومی می‌گذارند و به نوعی کمک بسیار بزرگی به سیاستمداران این کشورهای کوچک منطقه‌ای می‌کنند، شاید دو برابر یا چند برابر بودجه کل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشد.
البحرانی ادامه داد: این در حالی است که هر کدام از رسانه‌های محور مقاومت که در کشورهای منطقه وجود دارند و خبرها را پوشش می‌دهند با بودجه 5 میلیون دلاری، 4 میلیون دلاری که مبلغ بسیار کمی است، سر می‌کنند و واقعاً اختلاف فاحشی وجود دارد و باید راه حلی پیدا شود.
بهینه‌سازی بودجه شبکه‌های اسلامی و مقاومت
وی افزود: ما نمی‌توانیم صد شبکه اسلامی تأسیس کنیم و هر صد تا هم شبکه‌هایی باشند که محدوده پوششان بسیار کم است و هر کدام محدوده پوششان برای تعداد کمی از بینندگان باشد و برای حزب مشخصی، برای منطقه مشخصی، برای شهر مشخصی یا برای یک طایفه مشخصی فعالیت کند که اکثراً هم با توجه به اینکه سیاست‌های حزبی خود را اعمال می‌کنند، نمی‌توانند تأثیرگذار باشند.
این فعال رسانه‌ای ادامه داد: شبکه‌ای که ضعیف کار کند، اگر نگویم که واقعاً منافع محور مقاومت را زیر سؤال می‌برد و تهدید می‌کند؛ خدمتی هم نمی‌کند. ما می‌توانیم کل این مجموعه رسانه‌ها را تبدیل به یکی دو تا رسانه قوی کنیم مانند شبکه «المیادین» یا در عرصه مطبوعات چند روزنامه چون «السفیر» یا «رأی الیوم» و در عوض تأثیرگذاری آن‌ها را افزایش دهیم.
اختصاص بودجه به حوزه رسانه یک سرمایه‌‌گذاری است
وی در ادامه گفت: اگر واقعاً اختصاص بودجه رسانه‌ای بیشتر از این ممکن نیست، می‌توانیم شبکه‌ها را کمتر ولی قوی‌تر کنیم. به نظر من هر چقدر برای رسانه خرج شود کم نیست و مثل این می‌ماند که پولی را از یک جیب به جیب دیگر بگذاریم بلکه به عبارت بهتر در حقیقت یک سرمایه‌گذاری است آن هم سرمایه‌گذاری در ذهن مردم.
البحرانی افزود: ما می‌توانیم عقاید طرف مقابل را تحلیل کنیم و به سمت خود بکشیم. ما می‌توانیم از طریق رسانه جذب حداکثری جهان عرب را داشته باشیم. کاری که دیپلماسی و سیاست هرگز نمی‌تواند انجام دهد. دیپلماسی و سیاست نمی‌توانند افکار عمومی ملت‌ها را به طرف خود بکشد اما رسانه این قدرت را دارد و به‌راحتی می‌تواند انجام دهد.
وی گفت: داعش به نحو احسن و بهتر از ما توانسته از رسانه استفاده کند. این حقیقتی است که باید تصریح کنیم زیرا از نظر مدیریت رسانه از ما بهتر عمل کرده است.
البحرانی تأکید کرد: البته واضح است که داعش به‌تنهایی، توان چنین کاری را ندارد. تولیداتی که به اسم این گروه وجود دارد کار نهادهایی بسیار بزرگتر از داعش است. آن‌‌ها فیلم‌هایی پخش می‌کردند که در حد هالیوود است و واقعاً کشورهای منطقه هم در فیلم‌های سینمایی خود نیز بعضاً از این تکنولوژی استفاده نمی‌کنند به غیر از فیلم‌های ایران یا مصر، بقیه واقعاً به این سطح کیفی نمی‌توانند برسند. طبیعتاً دست‌هایی پشت داعش هست.
وی گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی نیز به این مسئله اذعان کرده‌اند و این را نه فقط ما می‌گوییم که جزو محور مقاومت هستیم؛ این را مسئولان آمریکا، کارشناسان و تحلیلگران کشورهای اروپایی و عربی می‌گویند، به آن واقفند و اعتراف می‌کنند.
این کارشناس سیاسی عراق افزود: با توجه به اینکه داعش و رسانه‌هایش و هر آنچه که مربوط به این گروه تروریستی است، توسط کشورهای غربی تأسیس شده و شکل گرفته و به آن کمک می‌شود، طبیعتاً این کمک به داعش در راستای همان پروژه بزرگ اسلام‌هراسی صورت گرفته چون داعش به نحو احسن توانسته که این اسلام‌هراسی را گسترش دهد.
احمد البحرانی افزود: حوادثی که در آمریکا، اروپا، آسیا به وجود آمد همه در این چهارچوب قرار داشت و ما شاهد آن بودیم که بعد از همه این انفجارها و حملاتی که پیش می‌آمد، حمله و هجمه‌ای علیه مسلمانان در آن کشورها صورت می‌گرفت به طوریکه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، دونالد ترامپ، هم بارها و بارها از این در خصوص ضرورت مبارزه با اسلام‌گرایان و حتی اخراج مسلمانان از آمریکا هم علناً صحبت کرده است.
وی گفت: کار به اینجا کشیده که کشوری که میلیون‌ها مسلمان آمریکایی و غیرآمریکایی دارد، چنین صحبتی می‌کند. تحول بسیار گسترده‌ای علیه اسلام در حال صورت گرفتن است و طبیعتاً داعش و امثال داعش نیز در همین راستا برای اسلام‌هراسی هرچه بیشتر در دنیا و فراهم کردن شرایط برای هدف قرار دادن کشورهای اسلامی پا گرفته است.
نقاط ضعف رسانه‌های اسلامی و مقاومت
البحرانی در ادامه گفت: غیر از بودجه، یکی از نقاط ضعف بزرگ ما ضعف مدیریتی است. کسانی که تجربه رسانه و فعالیت رسانه را ندارند در عالی‌ترین و در رأس رسانه‌ها قرار می‌دهیم از شبکه‌های تلویزیونی گرفته تا خبرگزاری‌ها و مطبوعات و این اشتباه واقعاً نابخشودنی است.
وی افزود: کسیکه در رأس یک رسانه قرار می‌گیرد حتی اگر میل شخصی بسیار بالایی نسبت به آن نظام، یا آن حزب یا آن تفکر داشته باشد ولی تجربه رسانه را ندارد می‌تواند به‌صورت ناخودآگاه به ضرر آن نظام کار کند. با توجه به اینکه از فنون رسانه و زیر و بم رسانه خبر ندارد می‌تواند ضربه‌های بسیار مهلکی به آن نظام، حزب، تفکر و رسالت خود وارد کند و از هدف خود دور شود.
البحرانی گفت: در‌صورتی‌که نخبه رسانه‌ای خودش آن رسانه را اداره نکند، آن رسانه هیچگاه موفق نخواهد شد چراکه هر مؤسسه، نهاد، هر جایی، هر کشوری، هر نظامی اگر بخواهد شخص اولش را ضعیف بگذارد کل مجموعه ضعیف خواهد شد، اگر فاسد بگذارد کل آن مجموعه فاسد خواهد شد، اگر نادان باشد کل آن مجموعه همینطور و در یک رسانه ما اگر یک شخص غیر نخبه را در رأس قرار دهیم، درصد بالایی از کادر آن رسانه هم غیرنخبه خواهند شد لذا باید جایگاه‌ها را حفظ کرد و هرکس براساس تخصصی که دارد در جایگاه خود قرار گیرد.
لزوم ارائه آموزش‌های حرفه‌ای و نوین به اصحاب رسانه‌
احمد البحرانی تأکید کرد: ما می‌توانیم از نخبه‌های رسانه‌ای که در شبکه‌های مختلف دنیا به کار آموزش می‌پردازند و دوره‌های رسانه‌ای حرفه‌ای برگزار می‌کنند، استفاده کنیم. این کار بسیار ضروری و مهم است برای کادر هر رسانه‌ای. یک خبرنگار یا دبیر یا گزارشگر نیاز دارد که به طور مرتب اطلاعات رسانه‌ای خود را به‌روز کند.
وی افزود: شاید اصول رسانه‌ای چندان تغییر نکند اما فروع تغییر می‌کند و هر سال تغییرات بسیار زیادی را شاهدیم چه در عرصه رسانه‌های شنیداری چه رسانه‌های مکتوب و الکترونیک. همه این‌ها نیاز به تغییر و تجدد دارد و ما باید از این نیروهای خبره که در منطقه و در دنیا وجود دارند استفاده کنیم حتی اگر سیاست‌هایشان با ما همسو نباشد. بنا نیست که ما مسئولیت رسانه را به آن‌ها بدهیم ما می‌خواهیم اصول رسانه نوین و حرفه‌ای و هوشمند را یاد بگیریم.
اهمیت شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توئیتر
البحرانی گفت: یکی از نکاتی که داعش توانسته سوءاستفاده کند همین بحث شبکه‌های اجتماعی بوده مخصوصاً توئیتر که جایگاهش هر روز در حال بیشتر شدن است. غیر از داعش کشورهای منطقه غیرهمسو با ایران که علیه ایران در حال فعالیت هستند، مانند عربستان نیز استفاده زیادی از این شبکه‌ها می‌کنند.
وی افزود: در جهان میلیون‌ها نفر کاربر توئیتر هستند. شمار زیادی کاربر توئیتری عربستانی وجود دارد که در داخل و خارج از این کشور به‌صورت کاملاً حرفه‌ای، مستمر و فشرده فعالیت می‌کنند. در حالیکه ما چند هزار نفر بیشتر فعال توئیتر به‌صورت حرفه‌ای نداریم که یکی از تأثیرگذارترین برنامه‌های اجتماعی در دنیا است.
البحرانی گفت: این ابزارهای مهم باید هدایت و در راه صحیح استفاده شوند؛ به یاد داشته باشیم که همه این برنامه‌ها جزء لاینفک جنگ نرم هستند.
 معصومه‌سادات حسینی
captcha