عفاف و حجاب ما درون دستگاهی شده است
کد خبر: 3560145
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
ارزشمندی یا رها شدگی مردم؟

عفاف و حجاب ما درون دستگاهی شده است

گروه جامعه: مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با انتقاد از اینکه نهادها به مسئله حجاب درون دستگاه‌های خود توجه دارند اما به فضای عمومی بیرون توجه ندارند، گفت: افراد باید به این باور برسند که ابعاد مختلف ارزشمندی در وجودشان دارند.

فرزانه نیکو برش، مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) توجه به مسئله عفاف و حجاب را در ذات اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی برشمرد و اظهار کرد: موضوع عفاف و حجاب در تبلیغات، تولید محتوا، آموزش و اعزام مبلغین و مبلغات، تدوین کتاب‌ها از جمله کتاب‌های رمان، تولیدات هنری از جمله هنرها تجسمی(از طریق حوزه هنری) و ... مورد توجه سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد.

وی با اعلام این مطلب که بر اساس نتایج تحقیق بازرسی وزارت کشور در بحث عفاف و حجاب کارکنان و مراجعان، سازمان تبلیغات اسلامی رتبه اول را در بین 28 دستگاه کشور کسب کرده است، گفت: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و ترویج ارزش‌ها و حیای اجتماعی جزو فرهنگ عمومی و ذات کاری ما است.

نیکوبرش در ادامه به بیان ارتباط عفاف، حجاب و عملکرد افراد در جامعه پرداخت و عنوان کرد: وقتی به بحث فرهنگ ورود پیدا می‌کنیم، می‌بینیم ارزش‌ها برخاسته از مبانی اعتقادی است که این مبانی اعتقادی با رفتارهای اجتماعی ما ارتباط دارد. بر همین اساس است که مسئله عفاف همیشه در کنار حجاب و مسئله حیا در روابط اجتماعی مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر جامعه‌ای این ارزش‌ها را در خود نهادینه کند می‌تواند پایدار باشد وگرنه در روند حرکتی خود، با سبک‌های زندگی مختلفی مواجه می‌شود و همین مسئله موجب می‌شود رفتارهای اجتماعی مختلفی در سطح جامعه نمود پیدا‌ کند. چرا که مبانی ارزش‌های اجتماعی که حیا و عفاف هم یکی از آنها است نادیده گرفته شده‌است.

مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد: در بحث تبلیغی عفاف و حجاب برای گروه‌های هدف کلاس‌های ویژه برگزار می‌کنیم تا یک نگاه تخصصی را به این مسئله داشته باشند. مبلغان ما در ترویج عفاف و حجاب این مسئله را به مخاطبان خود یادآوری می‌کنند که افراد جامعه نباید خود را در مقابل وضعیت اجتماع رها شده بینند، بلکه باید بدانند که خودشان یک موجود ارزشمند هستند و هر رفتاری شایسته شأن آنها نیست بر همین اساس ترویج حیای اجتماعی نیز صورت می‌‌‌گیرد.

وی افزود: خود افراد باید به این باور برسند که ابعاد مختلف ارزشمندی در وجودشان دارند و باید خودشان را بشناسند و اگر کسی خود را بشناسد مطمئناً بروز رفتار اجتماعی وی نیز قابل تأمل خواهد بود؛ این مسئله جزو مباحث اصلی برای مبلغین، مبلغات و گروه‌های هدف است و تلاش می‌شود در جامعه نهادینه شود.

نیکوبرش در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین مشکلی که در عملکرد نهادهای مدعی ترویج عفاف و حجاب وجود دارد چیست؟ گفت: اگر چیزی را بخواهیم در جامعه نهادینه کنیم به نحوی که باور و رفتار ما شود باید به صورت یکدست عمل کنیم و دستگاه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید یک تعامل منظم و منسجم برای رسیدن به هدف داشته باشند اما گاهی در فراز و نشیب‌هایی که اتفاق می‌افتد این هماهنگی و همکاری را نمی‌بینیم به عنوان مثال یک دستگاه مسئول وظیفه خود را در حوزه عفاف و حجاب در درون سازمان خود انجام می‌دهد اما وقتی کارکنان آن نهاد در جامعه با یک فضای دیگر مواجه می‌شوند آن فضا در رفتار آنها تأثیر می‌گذارد و ممکن است موحب شود فرد در محیط کار خود برخی رفتارها را رعایت کند اما در بیرون از فضای کاری رفتارش را تغییر داده و یک رفتار دوگانه از خود نشان دهد.

وی تأکید کرد: ما یک فضای درون دستگاهی داریم که دستگاه‌ها سعی می‌کنند در محیط درونی خود برخی رفتارها را نهادینه کنند اما باید بیرون از جامعه را نگاه کنیم و برای بیرون جامعه به صورت یکدست برنامه‌ریزی کنیم. نه تنها دستگاه‌های فرهنگی بلکه نهادهای اقتصادی و اجتماعی مسئول هستند که به بیرون و فضای عمومی جامعه توجه کنند؛ ضعف ما در این قسمت است که نتوانسته‌ایم در جامعه این نگاه را ترویج کنیم.

captcha