تلاش شهید دانش نام یزد را پرآوازه کرد + عکس
کد خبر: 3561246
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹

تلاش شهید دانش نام یزد را پرآوازه کرد + عکس

گروه چهره‌ها: نخبه قرآنی استان یزد گفت: می‌توان به جرأت گفت که تلاش‌ها، تمرینات، ممارست‌ها و سختی‌هایی که شهید حاج حسن دانش در این راه کشید، نام یزد و یزدی را پرآوازه کرد و توانمندی‌های استان یزد را به همه اثبات کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، استان یزد در زمینه انجام فعالیت‌های قرآنی زبان زد در کشور بوده و در حال حاضر نیز با وجود قاریان برتر کشوری سرآمد است.
ایکنا یزد طی دیداری با استاد علی اکبر کاظمی، نخبه قرآنی استان یزد مصاحبه ای با وی داشت که در ادامه آورده می شود.  
ایکنا: لطفا خودتان رو معرفی كنيد.
کاظمی: علی اکبرکاظمی متولد ۱۳۶۱ فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک دانشگاه یزد و کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
ایکنا: فعاليت‌های قرآنی را در چه سنی و در كجا و چگونه شروع كرديد؟ مشوقان اصلی شما چه كسانی بودند؟
کاظمی: محل سکونت ما بعد ازکلاس پنجم ابتدایی تغییر کرد و بنده به صورت اتفاقی در جلسه قرآنی در محله جدید، حضور یافتم و به اصرار استادسیدحسین حسینی پور، به تلاوت پرداختم که مورد تشویق این بزرگوار و مرحوم احمد انتظاری که مدیرجلسه بودند، قرار گرفتم.
تشویق‌های این دو بزرگوار، باعث جذب حقیر به جلسات قرآن شد و هم‌اکنون بیش از ۱۶ سال است که توفیق معلمی همان جلسه را برعهده دارم. بعداز آن، با جلسه استاد ملک ثابت و استاد میرزازاده آشنا شدم که تأثیر زیادی در پیشرفت حقیر داشتند.
ایکنا: از اهم فعالیت‌ها و افتخارات کسب شده بگوييد.
کاظمی: بنده افتخار ۵ مرتبه حضور و اجرای برنامه در محضرمقام معظم رهبری، رتبه اول مسابقات ملی دانشجویان کشور، رتبه اول مسابقات کشوری اوقاف در رشته ترتیل و رتبه سوم دانش‌آموزان کشور، کسب چندین رتبه برتر کشور در رشته تواشیح به همراه گروه تواشيح بین المللی بینات، اخذ درجه ۲ مدرسی صوت و لحن از شورای عالی قرآن را دارم.
ایکنا: رمز موفقيت خود را در چه می‌دانید؟
کاظمی: البته بنده به هیچ عنوان خودم را موفق نمی دانم و اگر مختصر توفیقی هم حاصل شده، همگی از فضل خداوند و دعای خیر پدر و مادر و زحمات اساتید بزرگوارم بوده است.
ایکنا: در حال حاضر چه فعاليت‌های قرآنی داريد؟
کاظمی: بنده هم‌اکنون مدیر مؤسسه قرآنی بصائر هستم و همچنين مربی جلسات قرآنی که شب‌های جمعه در بیت الائمه برگزار می شود. مربی جلسات هفتگی قرآن هیأت رایةالهدی یزد، معلم قرآن و معاون فرهنگی دبیرستان استعدادهای درخشان شهیدصدوقی، تدریس قرآن در مدارس، مؤسسات مختلف استان و داوری مسابقات مختلف نيز از جمله فعاليت‌های بنده است.
ایکنا: از موفقيت و پيشرفت‌های قرآن آموزان خود در كلاس بگوييد.
کاظمی: البته دوست ندارم از لفظ شاگرد استفاده کنم چون هم خودم را در درجه استادی نمی دانم و هم عزیزانی را که در این چندسال در خدمتشان بودم، بیشتر هم‌جلسه‌ای و همکار می دانم تا شاگرد. خوشبختانه در مدت معلمی حقیر، تعداد زیادی از عزیزان با کلام الهی و هنر تلاوت قرآن و تواشیح آشنا شدند که خیلی از این بزرگواران نیز هم‌اکنون مربی و مدرس جلسات و مؤسسات قرآنی هستند و صاحب رتبه های برتر کشوری و بین‌المللی شدند که به موفقیت‌های زیادی رسیده اند و خدا را شاکرم که توانستم به شکوفایی افرادی بهتر از خودم کمک کنم.
ایکنا: از دیدار با مقام معظم رهبری و حال و هوای این ديدار و هديه ايشان بگوييد.
کاظمی: اولین دیدار حقیر بر می‌گردد به سال ۸۳ و دیدار معظم‌له با نخبگان کشور که یک جمع تقریبا خصوصی و باصفایی بود. از آن‌ جایی که اولین بار بود در محضر آقا تلاوت می‌کردم،حسی وصف نشدنی داشتم که مورد توجه آقا قرار گرفتم. ایشان همچنين هدیه‌ایی را به رسم بادبود به بنده و کلیه نخبگان آن جلسه دادند. دستور تأسیس بنیاد نخبگان هم در همان جلسه داده شد.
همچنین در سفر آقا به یزد، در جمع منتخبان دانشجویی، به تلاوت قرآن پرداختم و به همراه گروه هم‌خوانی بینات در جلسه ایشان با مدیران استان به اجرای هم‌خوانی سوره انسان که در قضا آن روز،سالگرد نزول آن سوره هم بود، پرداختیم.
درسال ۹۲ در ماه مبارک رمضان، توفیق اجرای ترتیل خواني در حسینیه امام خمینی داشتم و در ماه رمضان همین امسال هم در قالب گروه‌های تواشیح بینات و ثقلین، در سوگ شهدای منا و علی‌الخصوص شهید دانش به اجرای برنامه پرداختیم که مورد توجه ویژه حضار و حضرت آقا قرار گرفت و حضرت آقا چفیه خود را به نمایندگی گروه به حقیر دادند و برای کل گروه نیز یک انگشتر، هدیه ارسال فرمودند.
ایکنا: به نظر شما استان در فعاليت‌های قرآنی در چه جایگاهی قرار دارد؟
کاظمی: بحمدالله به برکت حضور اساتید بزرگوار یزد، استان از جایگاه خوبی در کشور برخورداراست که نقطه اوج آن، کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی ایران توسط شهیدحاج حسن دانش بود. به واقع در سراسر ایران، قرآن استان یزد را به نام شهید دانش می‌شناسند و حتی قبل از شهادتش هم نام قرآن استان با نام حسن دانش عجین شده بود و می توان به جرأت گفت که تلاش‌ها، تمرینات، ممارست‌ها و سختی‌هایی که این شهید بزرگوار در این راه کشید، نام یزد و یزدی را پرآوازه کرد و توانمندی‌های استان یزد را به همه اثبات کرد.
ایکنا: استان يزد در بخش تواشيح در چه جايگاهي قرار دارد؟
کاظمی: در چندسال اخیر، بحمدالله موفقیت‌های بسیار چشمگیری در این رشته توسط گروه‌های یزد به دست آمده و استان یزد به عنوان یکی از قطب‌های تواشیح کشور در کنار استان‌هایی مثل خوزستان و اصفهان شناخته می‌شود. البته در قدیم گروه‌های تواشیح ذوالفقار و کوثر نیز از گروه‌های بنام و توانمند کشور بودند که موفقیت‌های فعلی به برکت انتقال تجربه این گروه‌ها و وجودآهنگ‌سازان توانمندی چون استادسعادتمند و دکتر ملکوتیان و شعرای خوش ذوقی چون استادجابری،جادری و سرکارخانم مهرابی است.
ایکنا: تواشيح چقدر در جذب جوانان به فعاليت‌هاي قرآني تأثيرگذار است؟
کاظمی: یکی از روش‌هایی که خودبنده از آن برای جذب نوجوانان به مسیر قرآن استفاده کرده و می‌کنم، تشکیل گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی است و تا آن‌جا که به اصرار حقیر، مسابقات تواشیح درسطح مدارس استان نیز راه‌اندازی شد. بدون شک، این هنر جذاب و ملکوتی، نقش بسزایی در جذب نوجوانان و مردم به سمت قرآن و اهل بیت علیهم السلام دارد.
البته بنده اعتقاد دارم که حداقل پنجاه درصد تواشیح‌ها بصورت فارسی اجرا شود تا مردم ارتباط بهتری برقرار كنند. ضمن این‌ که گروه همخوانی در پیشرفت قرآنی افراد نیز موثر است به شرط این‌که افراد به طورصحیح از صدا استفاده كنند و جمع‌خوانی قرآن را نیز جزءبرنامه های همیشگی‌ قرار دهند.
ایکنا: از گروه تواشیح بینات و اجراهای آن بگویید
کاظمی: ازسال ۱۳۸۰ که خداوند توفیق تشکیل گروه بینات را به حقیرداد، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ برنامه در داخل و خارج از کشور داشته ایم که اجرا در محضرمقام معظم رهبری، اجرا در حرم ائمه علیهم السلام علی الخصوص آقا امام حسین(ع) در شب قدر و اجرا در سالن اجلاس سران در تهران به همراه گروه ملی یزد که شهیدحاج حسن دانش هم در آن حضور داشت، از خاطره‌انگیزترین اجراهای گروه بوده است.
ایکنا: از خاطرات خود با شهيد دانش بگوييد.
کاظمی: سوال بسیار سختی است، بیش از ۲۰ سال افتخار آشنایی و دوستی با این شهید بزرگوار، ده‌ها سفر با ایشان، هر لحظه‌اش برايم خاطره هست و بعد از گذشت یکسال و نیم از شهادتش هنوز باورم نمی‌شود که دیگر در بین ما نیست، هر چند طنین صدای زیبا و یاد و خاطرش در همه‌ جلسات و محافل زنده هست.
در سال ۸۰ با کمک هم، شب‌ها تادیر وقت بیدار و نواری آموزشی در زمینه قرائت قرآن آماده می‌کردیم. نواری که به برکت نوای گرم و نیت خالص شهیددانش بسیار بابرکت بود و تا مدت‌ها مورداستفاده نوجوانان و قرآن‌آموزان قرار می‌گرفت. در آخرین دیدار بنده و شهید دانش قبل از رفتن به حج، تصمیم گرفتیم که با هم، یك دوره ترتیل قرآن را ضبط کنیم که هرگز این اتفاق نیفتاد. ان‌شاءالله خداوند لحظه به لحظه بر علو درجاتش بیفزاید.

گزارش: علیرضا افتخاری پور

captcha