کد خبر: 3561660
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
با تاسی به آموزه‌های دینی؛
گروه معارف: همواره باید حریم محرم و نامحرم در تعاملات خانوادگی و اجتماعی لحاظ شود و رفت و آمد زیاد هیچ‌گاه دلیل بر محرم شدن نامحرمان نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، در قرآن راجع به روابط زن و مرد نامحرم چندین دستور رسیده است از جمله در آیات 30 و 31 سوره مبارکه نور می‌خوانیم: «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ».

«به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند، و عفاف خود را حفظ كنند اين براى آنان پاكيزه‏تر است خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است! و به آنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فروگيرند، و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را- جز آن مقدار كه نمايان است- آشكار ننمايند و (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)، و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدر شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم‏كيششان، يا بردگانشان [كنيزانشان‏]، يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند، يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود (و صداى خلخال كه برپا دارند به گوش رسد). و همگى به سوى خدا بازگرديد اى مؤمنان، تا رستگار شويد».

خدای متعال در آیات 32 و 33 سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً»؛ «پس به گونه‏اى هوس‏انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد».«لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏»؛ «همچون دوران جاهليّت نخستين برج وار (در ميان مردم) ظاهر نشويد».

و در آیه 59 از سوره مبارکه احزاب می‌خوانیم: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما»؛‌ «اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [روسرى‏هاى بلند] خود را بر خويش فروافكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحيم است».

در بخشی از آیه 25 از سوره مبارکه قصص در مورد راه رفتن دختران شعیب که زنانی مؤمن و الگوی حیای قرآنی بودند، آمده است: «فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشي‏ عَلَى اسْتِحْياء...»؛ «پس يكى از آن دو زن در حالى كه به آزرم گام بر مى‏‌داشت نزد وى آمد...»‏.

از این آیات استفاده می‌شود که قرآن می‌خواهد زن در اجتماع، پوشیده و عفیف حضور یابد و زن و مرد هم از چشم‌چرانی و لذت‌جویی حرام دوری جویند و لذت و کامجویی در محیط خانواده و بین زن و شوهر محصور باشد.

دست دادن زن و مرد نامحرم بخصوص اگر جوان باشند، از مظاهر کامجویی و لذت گیری حرام است که به طریق اولی حرام است و این حرمت در روایات هم به صراحت اعلام شده است. از جمله رسول خدا فرمود: «من صافح امرأة حراما جاء يوم القيامة مغلولا ثم يؤمر به إلى النار ، ومن فاكه امرأة لا يملكها حبس بكل كلمة كلمها في الدنيا ألف عام في النار والمرأة إذا طاوعت الرجل فالتزمها حراما أو قبلها أو باشرها حراما أو فاكهها وأصاب منها فاحشة فعليها من الوزر ما على الرجل ؛ «هر کس با زن نامحرمی دست بدهد، روز قیامت دست بسته او را آورده و به جهنم می برند و هر کس با زن نامحرمی به شیرینی و لذت سخن بگوید ، برای هر کلمه هزار سال در عذاب محبوس می گردد و زن هم اگر این کارها را با میل و رغبت انجام دهد، مثل عذاب مرد برای اوست».

باید بدانیم محرمان هميشه محرمند گرچه رفت و آمد نداشته باشند و نامحرمان هميشه نامحرمند اگرچه همواره رفت و آمد داشته باشند. در اين رابطه بسيار مى‌شود كه محرمان با نامحرمان در عمل جابجا مى‌شوند، به چند نمونه اشاره مى‌شود: محرم دانستن داماد براى عروس قبل از عقد، محرم دانستن شوهرخواهر، خواهرزن، زن‌برادر، برادرشوهر، عمو و دايى شوهر، محرم دانستن ناپدرى شوهر براى عروس، برادر و پدرِ نامادرى و ناپدرى، شوهر خاله و شوهر عمه، پسرعمه، پسرخاله، پسردايى و پسرعمو.

همواره در نظر داشته باشیم با رعایت قوانین موکد الهی علاوه بر داشتن کانون خانوادگی گرم و صمیمی، حریم‌ها رعایت شده و ناخواسته در ورطه گناه گرفتار نخواهیم شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: