پژمانفر: شرمنده قرآن و مردم هستیم/ محمدی: سال 96 سال بودجه‌ای خوبی خواهد بود
کد خبر: 3561977
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
بررسی وضعیت بودجه قرآنی/

پژمانفر: شرمنده قرآن و مردم هستیم/ محمدی: سال 96 سال بودجه‌ای خوبی خواهد بود

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شواری اسلامی با تأکید بر اینکه حداقل باید 2 هزار میلیارد در اعتبارات سالیانه برای قرآن پیش‌بینی شود گفت که شرمنده قرآن و مردم هستیم اما دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از مطلوب شدن وضعیت بودجه قرآنی در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در مورد بودجه فعالیت‌های قرآنی گفت: منشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای اجرایی شدن نیازمند بودجه ویژه برای طرح‌های کلان ملی است. همین‌ها هستند که می‌توانند نقش‌آفرینی داشته باشند و سازوکارها و جهش‌ها و تحولات قرآنی را رقم بزنند.
وی در مورد بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال 95 که تا این لحظه تخصیص نیافته است، افزود: گمان می‌برم که سازمان برنامه و بودجه کشور که نقطه اصلی تصویب است، به صورت ویژه به این موضوع نگاه کند؛ این نگاه از قبل نیز وجود داشته است اما محدودیت‌ها آنها را در مضیقه قرار داده است.
امید به واریز شدن اولین قسط بودجه قرآنی در آینده نزدیک
محمدی با اشاره به اینکه درخواست همه دستگاه‌ها و موسسات قرآنی بخش مردمی از خزانه کشور این است که قرآن را در اولویت قرار دهد، تصریح کرد: با سازوکاری که صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی طی کرده و همه ارکان آن محقق شده است و در ادامه آن نیز تخصیص بودجه هم به خزانه رفته است، امیدوار هستیم بتوانیم در آینده نزدیک اولین قسط بودجه قرآنی در سال 95 را دریافت کنیم.
واریز بودجه قرآنی سال 95 در سه قسط تا پایان سال
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با اشاره به این موضوع که همگان بر این مسئله که قرآن در اولویت است تأکید دارند اما در عمل دیده می‌شود که آن را در حاشیه قرار می‌دهند، گفت: بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور در حال حاضر درگیر محدودیت‌های بودجه‌ای است، در حال حاضر خزانه در اختصاص بودجه دچار مشکل است. تصور من این است که در حد مقدور تا پایان سال بتوانیم دو یا سه قسط از بودجه را دریافت و نیازهای جامعه قرآنی را در حد مقدورات دولت به پیش ببریم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر بودجه در روزهای پایانی سال تخصیص یابد و زمانی برای هزینه کرد آن وجود نداشته باشد، بازگشت می خورد یا خیر، خاطرنشان کرد: حسن صندوق مشارکت این است که اگر بودجه تا پایان سال هزینه نشود قابلیت انتقال سنواتی خواهد داشت. چون شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم هیئت امنا را دارد و بودجه آن قابل انتقال است بنابراین از این حیث مشکلی وجود ندارد. با توجه به اینکه تمام برنامه‌های سال 95 در سال 94 تصویب شده و با تغییرات جزئی نهایی شده است، اگر بودجه دریافت شود در کمتر از 48 ساعت با تشکیل کمیسیون‌ها و اعلان نظرشان اولین قسط را دریافت خواهند کرد.
محمدی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه بودجه سال 94 صفر بوده است، گفت: دستگاه‌های قرآنی به صورت داخلی دارای بودجه‌های قرآنی محدودی هستند، ما گفته بودیم برنامه‌ها را بدهند که اگر بودجه بیاید تخصیص دهیم، زمانی که بودجه دریافت نشد به طور طبیعی بسیاری از برنامه‌ها یا اجرا نشد و یا اگر اجرا شده بود، دستگاه‌ها بابت آن بدهکار شدند.  
رئیس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی که این صحبت‌ها را در برنامه رصد شبکه قرآن بیان می کرد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بودجه فعالیت‌های قرآنی سال 96 اشاره کرد و افزود: متأسفانه در لایحه دولت برای سال 96 بودجه 200 میلیاردی قرآنی تبدیل به 100 میلیارد شده است.
نقص فاحش لایحه بودجه سال 96
در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به اینکه لایحه دولت امسال یک نقیصه بسیار فاحشی از لحاظ مبانی و عملی دارد، گفت: تلاش داریم تا در مجلس شورای اسلامی این موضوع را اصلاح کنیم. سابق بر این پیش‌بینی ما این بود که با توجه به اسناد بالادستی و وظایفی که نظام در حوزه مسائل قرآنی دارد، حداقل باید 2 هزار میلیارد در اعتبارات سالیانه برای قرآن پیش‌بینی شود. با توجه به مشکلاتی که دولت‌ها داشته‌اند، ما را به این فضا آورده است که بتوانیم با حداقل‌هایی بسازیم. این مسئله یک مسئله مهم است چون دولت‌ها سیاست‌های خود را در لایحه بودجه نشان می‌دهند.
پژمانفر با اشاره به اینکه اعتبارات قرآنی در سال 94 حدود 200 میلیارد پیش‌بینی شده بود، افزود: از این مبلغ متأسفانه 50 میلیارد تخصیص پیدا کرد و 25 میلیارد تأمین اعتبار شد، در نهایت نیز نقدینگی صفر شد و موجب شد تا خاطره تلخی را برای همه ما به دنبال داشته باشد. امسال نیز اگرچه اعلام شده است که تأمین اعتبار شده است، اما هنوز پرداختی صورت نگرفته است.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با پیگیری‌های بسیار زیادی که صورت گرفته است دولت قول داده تا بخشی از تعهدات خود را عملی کند، بیان کرد: در سال 96 پیش‌بینی بودجه قرآنی در لایحه دولت 100 میلیارد بوده است، این رقم بسیار کم است، ما انتظار داشتیم که 200 میلیارد سال قبل افزایش پیدا کند نه اینکه کمتر شود.
وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون تلفیق حتماً برای ایجاد تغییرات در بودجه تلاش خواهیم کرد. در این موضوع مذاکرات مفصلی داشته‌ایم اما چون هنوز عملیاتی نشده گزارشی ارائه نمی‌کنم، با این وجود همین امروز توانستیم حداقل برای یکی از بخش‌های قرآنی کشور مبلغ 50 میلیارد انتقال دهیم. پیشنهاداتی داریم که اگر انجام شود و دولت نیز همکاری کند سال 96 را با مقداری وسعت در فضای قرآنی سپری خواهیم کرد، البته به شرط اینکه دولت صادقانه وعده‌هایی را که داده است عمل کند.
دولت با اختصاص بودجه مناسب به انتقادات پاسخ دهد
پژمانفر در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه دولت‌ها همیشه در پیچاندن مسائل استاد بوده‌اند، گفت: همیشه این موضوع در کم‌کاری دولت‌ها در حوزه قرآن مطرح بوده است، امیدواریم این دولت در این چند ماه از عمر خود این ایراد وارده را برطرف کند. تنها چیزی که می‌توانیم به مردم بگوئیم ابراز شرمندگی نسبت به قرآن و مردم است که نتوانسته‌ایم در جمهوری اسلامی قدمی برای توسعه فرهنگ قرآنی برداریم. ما نسبت به قرآن و دین وظیفه داریم تا هر خدمتی را انجام دهیم، اگر ما هر کدام وظایف‌مان را انجام داده بودیم اکنون این وضعیت وجود نداشت.
بر اساس گزارش ایکنا، حمید محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه رصد شبکه قرآن با اشاره به راه‌اندازی شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی کشور در گذشته، گفت: این شورا راه‌اندازی شد تا دو امر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان صورت بگیرد. لذا دستگاه‌های متعددی که فعالیت‌های قرآنی در آنها تعریف شده بود، تنوع در اجرا را داشتند اما با تمرکز بر سیاست‌گذاری کلان که منشور را به نتیجه رساند. بسیاری گمان بردند با این ابلاغ داستان تمام شد، در حالی که تازه شروع داستان بود.
وی افزود: حالا باید دستگاه‌ها متعهد و متفق ذیل این منشور کمک می‌کردند تا سیاست‌ها در خارج از شورا اجرایی شود. اگر دستگاه‌ها خودشان پیگیر امر بودجه بودند شاید الان شرایط بهتری داشتیم. اینکه دستگاه‌ها خود را رها کنند و همه چیز را به زمین شورا بیندازند کار خوبی نیست. خوشحال هستیم که نامه‌ای آماده شده است و وزرای عضو کمیسیون‌ها پیگیر آن شده‌اند تا بودجه مناسبی برای سال 95 و 96 تعلق بگیرد. این نوع مشارکت و حضور مؤثر در عملیات اجرایی به‌شدت می‌تواند کمک کند و آینده خوبی را برای جامعه قرآنی به ارمغان بیاورد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه باید احساس تعهد و انگیزه لازم را برای حضور مؤثر دستگاه‌ها در این فرایند ایجاد کنیم، گفت: در بحث نظارت کارها خوب پیش رفته است؛ در دو سال دو دوره پایش صورت گرفته است. پایش عملیاتی به کمیسیون‌ها واگذار شده است و تنها پایش راهبردی در خود شورا است، به حول الهی در رمضان سال آینده دستگاه‌ها، استان‌ها و شهرهای برتر قرآنی را معرفی خواهیم کرد.
محمدی با تأکید بر اینکه دولت اگر دو وظیفه کلیدی داشته باشد یکی حمایت تمام قد از قرآن است، گفت: فعالیت‌های قرآنی تنها به معنای بودجه نیست، دولت در بحث وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت ارشاد کارهای مناسبی انجام داده است که با جهت‌گیری قرآنی بوده است. اما این بودجه منشور یک بودجه ویژه است که کارویژه‌های خاص فعالیت‌های راهبردی در حوزه قرآنی را برنامه‌ریزی می‌کند، بنابراین توجه ویژه دولت را می‌طلبد.
دلیل اصلی تغییرات فاحش مبالغ بودجه قرآنی در سال‌های مختلف
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که علت تغییرات فراوان در مبلغ بودجه قرآنی ناشی از عدم نگاه جدی و راهبردی به قرآن است یا اینکه سازوکارهای اجرایی تحول بودجه قرآنی در کشور دیده نشده است؟، گفت: به اعتقاد من موضوع دوم بی‌تأثیر نیست. به این معنا که این اراده باید در دستگاه‌ها شکل بگیرد تا پیگیر موضوع شوند؛ من شخصاً خوش‌بین هستم که هیچ کوتاهی در این زمینه صورت نخواهد گرفت. بودجه 96 به‌زودی اعلام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با همکاری دولت به 200 میلیارد ارتقا یابد. ضمن اینکه دو مبلغ 300 میلیاردی دیگر را نیز درخواست داده‌ایم. لذا ما در سال آینده حداقل کاهشی را نسبت به گذشته نخواهیم داشت و ممکن است افزایش داشته باشیم.
بشارت بهبود وضعیت
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان عنوان کرد: این بشارت را به همه دستگاه‌ها و موسسات مردمی می‌دهم که سال 96 سال خوبی خواهد بود و قطعاً وضع دولت نیز در سال آینده بهتر خواهد شد، در مورد سال 95 نیز تا چند روز آینده شاهد خبرهای خوشی خواهیم بود.
captcha