امتناع حزب حاکم راخین از ملاقات با نماینده سازمان ملل
کد خبر: 3562242
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

امتناع حزب حاکم راخین از ملاقات با نماینده سازمان ملل

گروه بین الملل: حزب حاکم ایالت راخین در میانمار ملاقات با نماینده سازمان ملل را رد کرده است.

امتناع حزب حاکم راخین از ملاقات با نماینده سازمان ملل
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از شبکه خبری پرس تی وی، یانگ هی لی، نماینده ویژه و سفیر حقوق بشر سازمان ملل، برای تحقیق درباره آزار مسلمانان روهینگیائی به دست نیروهای امنیتی طی یک سفر 12 روزه جمعه وارد این کشور شد.
این تصمیم سازمان ملل در پی گزارش‌هایی مبنی بر بالا گرفتن خشونت علیه مسلمانان در ناحیه مرزی و پرتنش راخین اتخاذ شد.
وی قرار بود پیش از سفر شنبۀ خود به منطقۀ تحت کنترل نیروهای نظامی در شمال کشور، با اعضای حزب ملی آراکان در سیتوه، پایتخت ایالت راخین، ملاقات و گفتگو کند.
لی به دلیل انتقاد از رفتار غیرانسانی با مسلمانان روهینگیائی، بارها طی سفرهای پیشین خود به میانمار به دست بودائی‌های تندرو مورد توهین و تهدید قرار گرفته بود. 
مالزی ، در پی درخواست کمک نجیب رزاق، نخست‌وزیر این کشور، از جامعۀ جهانی برای پایان دادن به «نسل‌کشی» روهینگیا اخیراً اعلام کرده است در 19 ژانویه 2017 (30 دی 1395) میزبان نشست وزرای خارجۀ سازمان همکاری اسلامی برای بررسی وضعیت مسلمانان میانمار خواهد بود.
هم‌چنین سازمان عفو بین‌الملل اخیراً با انتشار گزارشی کمپین خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی میانمار علیه روهینگیاها را از 9 اکتبر 2016 (17 مهر) هم‌زمان با آغاز محاصرۀ استان راخین به ثبت رساند.
در این گزارش 59 صفحه‌ای موارد متعددی از خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا جمع‌آوری شده است. طبق این گزارش، سربازان و نیروهای پلیس میانمار بی‌هدف به‌سوی غیرنظامیان شلیک می‌کنند و آن‌ها را می‌کشند، به زنان و دختران تجاوز می‌کنند، کل روستاها را به آتش می‌کشند، مردان روهینگیا را دستگیر می‌کنند و دربارۀ محل نگهداری یا اتهامات آن‌ها نیز هیچ اطلاعاتی نمی‌دهند.
دولت میانمار از اعطای حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیایی از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم هستند.
ایالت راخین، محل سکونت شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا از سال 2012 میلادی تاکنون، صحنۀ خشونت قومی افراط‌گرایان بودائی علیه مسلمانان بوده است. در این خشونت‌ها، صدها تن کشته و ده‌ها هزار نفر از بیم جان، خانه‌های خود را ترک کرده و در اردوگاه‌های کثیف، در شرایطی وخیم، در میانمار، تایلند، مالزی و اندونزی پناه گرفته‌اند.
این اقلیت مسلمان به‌ویژه بعد از حملۀ نهم اکتبر به مرزبانان میانماری با سرکوب نظامی مواجه شده‌اند. دولت میانمار این حمله را که در آن 9 افسر پلیس کشته شدند، به روهینگیا نسبت داده است.
captcha