استقبال از ایده سوگندنامه قرآنی برای قرآن محور کردن حرفه پزشکی
کد خبر: 3562253
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
قانعی عنوان کرد:

استقبال از ایده سوگندنامه قرآنی برای قرآن محور کردن حرفه پزشکی

گروه سلامت: رئیس انستیتو پاستور با بیان اینکه سوگندنامه پزشکی امری نمادین است، گفت: برای قرآن محور کردن حرفه پزشکی باید از ایده سوگندنامه قرآنی استقبال کرد.

مصطفی قانعی، رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به پیشنهاد رئیس سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی در رابطه با تدوین سوگندنامه پزشکی بر اساس قرآن اظهار کرد:در قرون متمادی که سوگندنامه بوده حالت تشریفاتی داشته و پزشک به دلیل همین مراسمی که اجرا می‌شود خود را متعهد می‌داند.

وی با بیان اینکه سوگندنامه پزشکی امری نمادین است، عنوان کرد: اگر بخواهیم روی این حوزه کار کنیم جای کار بسیاری دارد، اما بسته‌ای که می‌خواهیم از قرآن بگیریم در رابطه با اخلاق است؛ یعنی اینکه چگونه می‌توانیم از قرآن بحث اخلاق طبابت، رفتار با بیمار  و تعهدات اجتماعی را بسط دهیم، بخشی از این بسته می‌تواند سوگند نامه اجتماعی باشد.

چگونه رویکرد پزشکی را قرآن محور کنیم

قانعی ادامه داد: اما بخش بزرگی را که می‌توانیم در رابطه با قرآن بگوییم این است که چگونه رویکرد پزشکی را قرآن محور کنیم لذا باید از این ایده‌ها استقبال کنیم.

وی به مقوله آینده‌پژوهی در این حوزه اشاره و تصریح کرد: برای اینکه این ایده را گسترش داد باید دید اثر آن در آینده چه خواهد بود و بر روی فارغ ‌التحصیلان پزشکی چه اثری خواهد داشد.

این استاد قرآن و طب بیان کرد: وقتی انسان وارد قرآن می‌شود مسائل را از کلان آغاز می‌کند برای سوگند نامه پزشکی قرآن می‌تواند بسیار مثمر ثمر بوده و اصول اخلاقی را از درون آن قرار داد.

وی همچنین در ادامه یک پرسش مطرح کرد و اظهار کرد: پزشکان بسیاری در کشور تحصیل می‌کنند که ممکن است از اقلیت‌های دینی باشند، اگر ما مبنای سوگندنامه پزشکی را قرآنی ببینیم، باید دید تکلیف این‌ها چه می‌شود ؟ آنچه الان وجود دارد مورد قبول همه مکاتب بوده و هیچ تعارضی هم با هیچ دینی ندارد.

قانعی افزود: بنابراین به نظر می‌رسد چون کشور ما کشوری عمدتا مسلمان است اما ادیان دیگر نیز در این کشور حضور داشته و اجازه تحصیل دارند نمی‌شود این سوگندنامه قرآنی را تعمیم داد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۷:۱۱
0
0
اگر به این موضوع توجه شود از بسیاری خطاها جلوگیری می‌شود
captcha