جایگاه «امر به معروف و نهی از منکر» در سیره علوی
کد خبر: 3562640
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷

جایگاه «امر به معروف و نهی از منکر» در سیره علوی

گروه معارف: ما باید با انکار اعمال و افکار منکر و زشت، اردوگاه خود را از زشت‌کاران جدا کنیم و روشن نماییم با آنها پیوندی نداریم کمااینکه امام علی(ع) در این رابطه فرموده است: «امر به معروف کن و خود نیز از اهل آن باش و با دست و زبان، کار زشت را انکار کن و با تلاش خود از کسی که آن‌را انجام می‎دهد، دوری گزین و از سرزنش ملامت‌گران بیمناک نباش».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در فراز هفتم از نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن‌مجتبی(ع) در نهج‌البلاغه می‎خوانیم که: «امر به معروف کن و خود نیز از اهل آن باش و با دست و زبان، کار زشت را انکار کن و با تلاش خود از کسی که آن‌را انجام می‎دهد، دوری گزین و در راه خدا ـ آن‌گونه که باید ـ جهاد کن و در راه او، از سرزنش ملامت‌گران بیمناک نباش و در دشواری‌ها برای حق ـ هرجا که باشد ـ فرو برو».
این فراز از صحبت امام علی(ع) راه‌کار بلندی است که انسان را در فضایی از سعادت قرار می‎دهد که در ابتدای امر، برکات آن قابل تصور نیست.اگر آثار تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و ... امر به معروف را بدانیم می‎فهمیم چگونه این‌کار انسان را به آینده‌ای پاک امیدوار می‎کند و از سوار شدن بر موج‌های سهمگین می‎رهاند؛ البته به شرط این‌که شرایط امر به معروف را رعایت کنیم.
خداوند متعال در آیه 71 سوره توبه در این رابطه فرموده است: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ؛ و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا می ‌دارند و از كارهاى ناپسند باز می‌دارند و نماز را بر پا می‎كنند و زكات می‎دهند و از خدا و پيامبرش فرمان می‏برند آنانند كه خدا به‌زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است».
این آیه بر رابطه محبت‌آمیز بین آنهایی که به یکدیگر امر به معروف و نهی از منکر می‎کنند، تاکید می‎کند کمااینکه معروف چیزی است که خدا می‎پسندد و باید به آن امر کرد.اگر به معروف امر نکنیم از زندگی‌های غیر معروف که از ارزش‌های الهی فاصله دارند منفعل می‎شویم و برای حفظ خودمان در روابط اجتماعی غلط، دچار کابوسی می‎شویم که همواره اطراف زندگی ما را اشغال می‎کند.همچنان که به ما فرمودند با ترک امر به معروف و نهی از منکر شرورترین افراد جامعه که بر کسی رحم نمی‎کنند بر شما حاکم می‎شوند.آن‌وقت تلاش شما و دعای شما اثر نمی‎کند کمااینکه در جلد 90 بحارالانوار آمده است: «البته باید شما امر به معروف و نهی از منکر کنید وگرنه خداوند اشرار و بدان شما را بر خودتان مسلط و چیره فرماید پس نیکان شما دعا می‎کنند و دعای ایشان مستجاب نشود».
نهی از منکر با دست و زبان
ما باید با انکار اعمال و افکار منکر و زشت، اردوگاه خود را از زشت‌کاران جدا کنیم و روشن نماییم با آنها پیوندی نداریم؛ مثلاً هنگامی‎که عده‌ای به سراغ دنیاطلبی رفته‌اند باید با عمل نشان دهیم که دنیاپرست نیستیم و با زبان هم آن‌را تاکیدکنیم تا فضای فرهنگی به ضرر ما و جامعه مسلمین تمام نشود، به همین جهت حضرت علی(ع) فرموده است: «راه خود را از کسانی‌که با زشتی‌ها و تجملات و دنیاداری‎ها زندگی می‎کنند، جدا کن و در این رابطه جبهه خود را از جبهه آنان متمایز بگردان و برای خود مرز تعیین کن وگرنه اسیر فضاهای باطلی می‎شوی که آنها همواره ایجاد می‎کنند».
جهاد و کوشش کامل در راه خدا
حضرت علی(ع) برای سلامت جامعه و محفوظ ماندن افراد از خطر فرهنگی دشمن، فرموده است: «در راه خدا چنان که باید و شاید تلاش کن و از سرزنش ملامت‌گران هرگز نگران نباش».
معلوم است که برای به صحنه آوردن نیکویی‎هایی که خداوند می‎خواهد اولاً: به تلاشی پیگیر نیاز است.ثانیاً: باید از ملامت اهل منکر نگرانی نداشت و گرنه با اولین حمله از طرف آنها عقب‌نشینی می‎کنید.
قرآن هم در این رابطه در آیه 78 سوره حج به مسلمانان توصیه می‎کند: «وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ؛ در راه خدا چنانكه حق جهاد [در راه] اوست جهاد كنيد اوست كه شما را [براى خود] برگزيده و در دين بر شما سختى قرار نداده است آيين پدرتان ابراهيم [نيز چنين بوده است] او بود كه قبلاً شما را مسلمان ناميد و در اين [قرآن نيز همين مطلب آمده است] تا اين پيامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشيد پس نماز را برپا داريد و زكات بدهيد و به پناه خدا رويد او مولاى شماست چه نيكو مولايى و چه نيكو ياورى».
همچنین خدای متعال در آیه 54 سوره مائده درباره صفات مؤمنان می‎فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ اى كسانى‌كه ايمان آورده ‏ايد هر كس از شما از دين خود برگردد به‌زودى خدا گروهى [ديگر] را می‎‏آورد كه آنان را دوست می‎‏دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد می‎كنند و از سرزنش هيچ ملامت‌گرى نمی‎ترسند اين فضل خداست آن‌را به هر كه بخواهد مى‏دهد و خدا گشايشگر داناست».
خداوند متعال همچین در آیه 69 سوره عنکبوت فرموده است: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛  و كسانى‌كه در راه ما كوشيده‏اند به يقين راه‌هاى خود را بر آنان می‌نماييم و در حقيقت ‏خدا با نيكوكاران است».
بنابراین در مسیر حرکت الی‎الله و جهاد در راه خدا نباید از نکوهش، سرزنش‌کنندگان سست و دل‌سرد شد بلکه باید با اراده قوی و صبر و استقامت این راه را ادامه داد.
فرو رفتن در گرداب حق
امام علی(ع) در این فراز از نامه خود به امام حسن‌مجتبی(ع) با این مضمون «برای خدا، خود را به گرداب‌هایی که در این راه پیش می‎آید بیفکن، بگذار هرچه می‎خواهد بشود» می‎خواهد بگوید: در دین‌داری محکم باش و اگر برای دین‌داری هزینه‌ای باید پرداخت کنی، آن‌را پرداخت کن و به وظیفه خود عمل کن و از هیچ چیزی هراسی نداشته باش، که خداوند پاداش عمل تو را خواهد داد.
حق متاعی با ارزش و گران‌بهاست، لذا هرگونه فداکاری در راه تحصیل آن ارزش دارد و تحمل هرگونه شدائد و سختی‎ها به‌جاست از این‌رو پیامبران و اولیای الهی جان خود را در راه حق تقدیم کردند و سختی‎ها را به جان خریدند.
captcha