رشد کمی آثار دینی و ارزشی در «تئاتر فجر»
کد خبر: 3562986
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

رشد کمی آثار دینی و ارزشی در «تئاتر فجر»

گروه هنر: دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» در گزارش خود از اهتمام این دوره از جشنواره نسبت به حضور آثار نمایشی با موضوع دینی و ارزشی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر»، پیش از ظهر امروز یکشنبه 26 دی‌ماه با حضور سعید اسدی، دبیر و پیمان شریعتی، دبیراجرایی این رویداد هنری در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

سعید اسدی در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت هفتمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جشنواره امسال سعی بر آن دارد در تمام برهه‌های اجرایی خود به نحوی یاد و خاطره این شخصیت برجسته انقلاب اسلامی را زنده نگاه دارد.

وی ادامه داد: رویداد «تئاتر فجر» هر ساله و به میمنت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حال برگزاری است و به عزت و سربلندی ایران اسلامی وابسته است چرا که بخشی از جلوه فرهنگی و هنری کشور است و توقع می‌رود که هر دوره پرشورتر و کیفی‌تر از قبل برگزار شود.

اسدی با اشاره به اینکه فعالیت دبیرخانه این دوره از جشنواره از مدت‌ها قبل و بلافاصله پس از انتشار فراخوان آن با جدیت و پشت‌کار مسئولان ستاد برگزاری و دوستان همکار در دبیرخانه آغاز شد تصریح کرد: این دوره از جشنواره نیز به سیاق سال گذشته نه‌تنها در محدوده 10 تا 12 روزه بلکه از انتهای فصل پاییز آغاز شد و ما تا به این لحظه بخش نمایشنامه‌نویسی، نمایشنامه‌خوانی و نقد آثار آن و همچنین کارگاه آموزشی آن برگزار شده است.

برگزاری 7 جشنواره «فجر استانی» تا 29 دی

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» در ادامه گفت: همایشی نیز با حضور سایر هنرمندان استان‌ها برگزار شد که در آن 60 تن از مسئولان و مدیران انجمن‌های هنرهای نمایشی سراسر کشور نیز حضور داشتند  که در قالب کارگاه‌هایی مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفتند و همچنین این میهمانان در جریان امکانات تبلیغی تئاتر در تهران قرار گرفتند؛ 15 اثر برگزیده استان‌ها به جشنواره امسال راه یافته است ضمن آنکه 14 اثر دیگر در 7 جشنواره «فجر استانی» و در قالب برنامه «تور تئاتر ایران» به اجرا درآمدند که این برنامه را از خوزستان آغاز کردیم و اختتامیه آن 29 دی در مشهد‌الرضا(ع) برگزار خواهد شد و به این واسطه به استقبال رسمی جشنواره در یکم بهمن خواهیم رفت.

این هنرمند تئاتر افزود: از میان 130 اثر حاضر در این دوره جشنواره، 111 اثر نمایش ایرانی و 19 نمایش نیز در بخش تئاتر ملل اجرا خواهند داشت که از 19 نمایش حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره، 17 نمایش صحنه‌ای و 2 نمایش در بخش‌های دیگر شرکت کرده‌اند.

اسدی تأکید کرد: از 111 نمایش ایرانی، 72 نمایش در قالب بخش صحنه و 39 نمایش در قالب خیابانی و سایر گونه‌های نمایشی اجرا خواهند داشت ضمن آنکه 62 نمایش از این تعداد تهرانی هستند و 49 نمایش نیز از سایر استان‌های کشور در این جشنواره حضور دارند.

36 سال؛ میانگین سنی شرکت‌کنندگان در جشنواره

این مدرس دانشگاه  گفت: 120 کارگردان در این جشنواره حضور دارند که میانگین سنی آنها تقریباً 36 سال است  و حدود 25 نفر از آنها بانوان هستند به ویژه اینکه در بخش نمایش خیابانی و محیطی نیز تعداد بانوان کارگردان از تعداد آقایان بیشتر است ضمن آنکه تقریباً صد در صد افراد شرکت‌کننده در این جشنواره را افرادی با تحصیلات عالیه به خود اختصاص داده‌اند.

اسدی اظهار داشت: 8 نمایش حاضر در جشنواره متون نمایشی غیرایرانی هستند و 93 نمایش نیز مبتنی بر نمایشنامه‌های ایرانی تولید شده‌اند و براین اساس 127 نمایشنامه‌نویس در این دوره از جشنواره داریم که 21 نفر از آنها بانو هستند و باید به این نکته اشاره کنم که از نظر سنی کوچکترین فرد شرکت‌کننده در این جشنواره 21 سال و پیرترین فرد 71 سال سن دارد.

وی با اشاره به اینکه حضور خوبی از سوی کارگردانان و هنرمندان شهرستانی را در این دوره از جشنواره شاهد هستیم گفت: در بخش بین‌الملل همچون دوره‌های گذشته تصمیم گرفتیم تا از گروه‌های خارجی استفاده کنیم که بتوانند تکنولوژی‌های اجرا و شیوه‌های متفاوت اجرا را با استفاده از جلوه‌های روز نمایشی به مردم معرفی کنند.

مشارکت 10 تماشاخانه خصوصی در بخش «بعلاوه فجر»

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» گفت: در بخش «بعلاوه فجر» مشارکت خوبی را از سوی تماشاخانه‌های خصوصی تئاتر با دبیرخانه جشنواره شاهد بودیم به شکلی که 10 تماشاخانه با 11 سالن در اختیار جشنواره هستند و مجموعاً 57 نمایش در آنها به اجرا درخواهد آمد؛ ضمن آنکه 7 کارگاه در خانه موزه استاد انتظامی و 7 کارگاه در تماشاخانه استاد مشایخی برگزار خواهد شد که در تماشاخانه استاد مشایخی نیز شاهد اجراهای نمایشنامه‌خوانی در طول برگزاری جشنواره هستیم.

اسدی با اشاره به بندهای موضوعی و محورهای محتوایی و مضمونی که در فراخوان جشنواره به آنها تأکید شده بود گفت: علاوه بر آنکه ملاک اصلی ما در انتخاب آثار توجه به کیفیت و گستره ملی آنها براساس رویکرد فرهنگی مورد نظر جشنواره بود اما 7 اثر نمایشی شرکت‌کننده در این جشنواره مذهبی و دینی، 5 اثر با موضوع دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت و 6 اثر در قالب نمایش‌های آئینی در این دوره از جشنواره حضور دارند.

دبیر جشنواره «تئاتر فجر» ادامه داد: در حوزه سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیز 10 اثر در این دوره از جشنواره شرکت دارند و برخی از آثار نمایشی نیز نگاهی به وضعیت معیشتی خانواده دارند، 10 اثر به مسائل مبتلا به جوانان می‌پردازند و یک اثر نیز مربوط به موضوع کودکان کار است و البته موضوعات متنوع دیگری که تصور می‌کنم بتوان سلایق مخاطبان را تأمین کند ضمن آنکه 7 اثر نمایشی نیز به ادبیات غنی ایرانی و اسلامی توجه داشته و 15 اثر نیز مرتبط با حوزه فرهنگ فولکلور هستند.

رویکرد مؤثر «تئاتر فجر» به مقوله عکس تئاتر

وی با اشاره به اینکه جشنواره به پویشی مردمی در زمینه فرهنگ‌سازی صرفه‌‎جویی در مصرف آب پیوسته است گفت: در بخش عکس تئاتر 1025 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از میان آنها 71 اثر پذیرفته و به فضای نمایشگاهی راه یافتند و در بخش مسابقه هویت بصری و پوستر نیز  353 اثر به دبیرخانه ارسال شد که 70 اثر برای نمایش در نمایشگاه پذیرفته شدند در ضمن از 125 اثر نمایشی در بخش نمایشنامه‌نویسی 10 نمایشنامه منتخب داشتیم که به نفرات اول تا سوم آنها جوایزی اهدا خواهد شد.

اسدی در پاسخ به این پرسش ایکنا که چرا علی‌رغم وعده‌های مدیریت شهری مبنی بر آماده‌سازی و اضافه شدن پردیس تئاتر تهران به ظرفیت‌های نمایشی جشنواره «تئاتر فجر» این امر صورت نگرفت گفت: این مجموعه عظیم و فاخر نمایشی اصطلاحاً تست سرد خود را با موفقیت به انجام رسانده است اما هنوز تست گرم خود را به انجام نرسانده و ابتدا باید اجراهای عمومی آثاری نمایشی را در آن شاهد باشیم تا به این وسیله بر نقاط ضعف و قوت سالن‌های نمایشی آن واقف شده و پس از آن برای برگزاری ادوار آتی جشنواره «تئاتر فجر» از آن بهره‌برداری به عمل آید.

میزبانی «تئاتر فجر» از بیش از 2 هزار میهمان از سراسر کشور

براساس این گزارش در ادامه پیمان شریعتی، دبیر اجرایی جشنواره نیز در سخنان کوتاهی گفت: امسال جشنواره «تئاتر فجر» یکی از سال‌های استثنایی خود را در ادوار این جشنواره به جهت پذیرش میهمان تجربه می‌کند به شکلی که بالغ بر 2 هزار نفر ای سراسر کشور در ایام جشنواره میهمان ما در تهران خواهند بود که زمینه‌سازی برای رفاه و آسایش آنها از جمله وظایف و اولویت‌های ماست.

وی ادامه داد: علاوه بر این 20 تا 21 گروه نمایشی از جهان در این جشنواره حضور دارند که این میزان کار را برای ساختار مدیریت اجرایی جشنواره بسیار سخت می‌کند چرا که از مرحله صدور روادید، ایاب و ذهاب و انتقال دکور و تجهیزات مورد نیاز آنها به عهده ماست و باید به این نکته اشاره کنم که هرچند ممکن است این تصور ایجاد شود که بسیاری از آثار نمایشی در بخش مرور در جشنواره شرکت کرده‌اند اما به سبب وقفه‌ای که میان اجرای عموم آنها تا برگزاری جشنواره افتاده است به نوعی می‌توان گفت که آنها در اصل اثر نمایشی خود را از نقطه شروع برای جشنواره بازتولید می‌کنند.

بودجه تقریباً 4 میلیاردتومانی جشنواره «تئاتر فجر»

دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» با اشاره به اینکه متأسفانه علیرغم همه تلاش‌ها و رایزنی‌ها نتوانستیم حامی مالی را برای حمایت از این جشنواره جذب کنیم گفت: تمام مخارج و هزینه‌های جشنواره از محل بودجه‌های دولتی تأمین می‌شود که برآورد ما برای جشنواره سی و پنجم نیز تقریباً مشابه جشنواره سال گذشته 4 میلیارد تومان خواهد بود.

رئیس مجموعه تئاتر شهر گفت: کمک‌هزینه گروه‌های نمایشی نیز از محل همین بودجه پرداخت خواهد شد که باید به این نکته اشاره کنم از همین امروز قسط نخست کمک هزینه‌های هر یک از گروه‌ها براساس مفاد مندرج در فراخوان جشنواره پرداخت خواهد شد.

شریعتی در پایان گفت: با توجه به فشردگی برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر و اینکه تمامی آنها باید در تقویم زمانی پیش از آغاز ایام فاطمیه به کار خود پایان دهند لذا در برخی مقاطع شاهد تداخل زمانی این جشنواره ها با هم هستیم و مثلاً روزهای پایانی جشنواره «تئاتر فجر» با روزهای آغازین جشنواره «فیلم فجر» همپوشانی دارد که امیدوارم مدیران در خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی که به پوشش اخبار این رویدادهای فرهنگی می‌پردازند، تمام این حوزه‌ها را با حساسیت و کیفیت مناسبی پوشش دهند.

امیرسجاد دبیریان

captcha