آیت الله رفسنجانی راهگشای توسعه کشور بود / پزشکی ایران در جایگاه اقتدارآمیزی قرار دارد
کد خبر: 3563221
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
جهانگیری:

آیت الله رفسنجانی راهگشای توسعه کشور بود / پزشکی ایران در جایگاه اقتدارآمیزی قرار دارد

گروه سلامت: معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در توسعه علمی و اقتصادی کشور گفت: امروز یکی از بخش‌هایی که به آن مفتخریم حوزه پزشکی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در مراسم بیست و دومین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی ضمن اشاره به رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر نقش این فقیه مبارز در توسعه علمی و اقتصادی کشور تاکید و اظهار کرد: یاد و خاطره ایشان ماندگار خواهد بود. به همین دلیل مردم قدر شناس ایران طی هفته گذشته با حضور باشکوه خود این قدرشناسی را نشان دادند. امیدواریم خداوند توفیق دهد تا به سوی راهی که آقای هاشمی در توسعه کشور باز کردند ما نیز گام برداریم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سالگرد تصویب برجام اظهار کرد: واقعیتی که وجود داشت این بود که به بهانه مسائل هسته‌ای طی سالهای گذشته فشارهایی سنگینی از سوی غرب بر ملت ایران وارد شد. عمق این فشارها در طی سالهای گذشته و دولت قبل، کشور را با تحریم‌هایی ظالمانه‌ای مواجه کرد. نظام‌های بانکی و تحریم آن کار اقتصادی کشور را با مشکل مواجهه کرده است و از سوی دیگر نفت، صادرات، کشتیرانی و همچنین بیمه‌ها نیز با چنین تحریم‌های مواجه شدند.

وی بیان کرد: کشورهای غربی آنچه فشار و تحریم بود بر ما وارد آورد و به جای رسید که هر ایرانی به صرف اینکه ایرانی بود تحریم می‌شد. در چنین شرایطی مهمترین هدف این بود که ما را از امکانات هسته‌ای محروم کنند و مانع کار پژوهشگران و دانشمندان ما شوند.

جهانگیری ادامه داد: علیرغم اینکه تمام کارهای ما زیر نظر آژانس بود این همه فشار بر ما وارد می‌شد از سوی دیگر رژیم صهیونیستی و اشغالگر قدس که عضو آژانس نبود دارای بمب‌های هسته‌ای بود و هیچ گونه فشاری بر آنها وارد نمی‌شد. در چنین شرایطی دولت یازدهم با اعتقاد به گفتگوی سازنده وارد میدان شد و با یک تیم قوی و دیپلماسی مقتدر 18 ماه مدیریت مذاکرات نفس گیر را برعهده داشته و نتیجه مذاکرات نیز به برنامه برجام منجر شد که این یک کار استثنائی در جهان بود.

وی با بیان اینکه در کمتر از یک سال گذشته با تصویب برجام میزان صادرات نفتی و میعانات گازی در تاریخ بعد از انقلاب به بالاترین حد رسیده است چاه‌های نفت دوباره فعال شده کشتیرانی در بندرگاه‌های کشور فعال شده و میزان صادرات و واردات به بالای 100 تن رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: آمریکایی‌ها به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند اشکال از آن سو است نه از تیم مذاکره کنند.

وی با اشاره به رشد افراطی‌گری در جهان اظهار کرد: در مقطعی که تفکرات افراطی و افراط‌گرایی در جهان حاکم می‌شود ما به سمت اعتدال و عقلانیت گام برداشته و نباید اجازه دهیم که این تفکرات در کشور ما هم رشد کند، عقلانیت و اعتدال ما با تدابیر مقام معظم رهبری و تلاش‌های ریاست محترم جمهوری حاصل شده است که موجب شده دارای یک موضع اقتدارآمیز باشیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه امروز ایران مرکز آرامش و اقتدار است، گفت: این فرصت زمینه‌ساز توسعه کشور بوده و نیاز داریم کشور را به سمت توسعه پایدار از مسیر علم و فناوری برسانیم.

وی با اشاره به جشنواره علوم پزشکی رازی اظهار کرد: از جمله دستاوردهای این جشنواره کشف استعدادهای ملی و به فعلیت درآوردن آن است. خوشبختانه یکی از بهترین و درخشانترین جشنوارهای کشور در حوزه علمی است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید مسئله توسعه علمی را در کشور پیگیری کرد، گفت: برای اینکه به توسعه کشور بپردازیم باید به مسئله اقتصاد مقاومتی پرداخت وقتی اقتصاد مقاومتی می‌تواند به دست آید که توسعه همه جانبه‌ دانش بنیان را داشته و در این زمینه خودکفا شویم. رسالت دانشگاه‌ها در واقع در دو حوزه تربیت دانشجو و کمک به دانش بنیان کردن کشور است.

وی تاکید کرد: یکی از بخش‌هایی که ایران به آن مفتخر است پزشکی بوده و خود را در یک جایگاه مقتدر می‌بیند. بخشی از این امتیازهایی ویژه که پزشکی به وجود آورده نتیجه توجه به مسائل پژوهشی است. اگر در کشور این مسئله جا بیفتد که امور پژوهشی امور مصرفی نیست و به آن بودجه‌هایی مختلف تعلق گیرد مسلما بسیاری از مشکلات ما حل شده و در حوزه‌های مختلف علمی می‌توانیم بدرخشیم.

captcha