ایمان، ملاک عقاب و ثواب است نه علم
کد خبر: 3563364
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
آیت‎الله هادوی تهرانی:

ایمان، ملاک عقاب و ثواب است نه علم

گروه حوزه‎های علمیه: استاد حوزه با بیان اینکه در بحث ثواب و عقاب، علم و ایمان یکی نیستند بیان کرد: ملاک ثواب و عقاب، ایمان است و نه علم؛ قطعا عالم و جاهل با هم متفاوت است ولی حقیقت آن است که کسی که علم دارد باید باور هم داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، آیت‎الله هادوی تهرانی، امروز 27 دی ماه در درس خارج فقه خود در تفسیر سوره انبیا گفت: در این سوره و در داستان حضرت ابراهیم(ع) ویژگی‎های خاصی وجود دارد که خداوند آنها را در این داستان بیان کرده است.
وی افزود: زمانی که آن قوم در آیه 55 به حضرت ابراهیم بیان کردند که آیا با ما بازی می‌کنی یا برای ما حق به ارمغان آورده‎ای نشان می‎دهد که مردم باور نمی‎کردند که ابراهیم دست از آیه آنها برداشته است.
این استاد حوزه بیان کرد: حضرت ابراهیم(ع) در آیه 56 بیان کردند که رب شما، رب آسمان‎ها و زمین است؛ این تعبیر، در موضع مماشات با قوم خود به کار برده شده است؛ زیرا مشرکان آن زمان در بحث خلقت اشکال نمی‎کردند ولی در بحث مدیریت به رب‎های مختلف معتقد بودند.
وی گفت: حضرت ابراهیم(ع) بیان می‎کند که بین رب شما و رب آسمان و زمین و خالق فرقی نیست و همه این ارباب، در حقیقت یک خدا است و یک نفر همه این آسمان و زمین را خلق کرده و مدیریت می‎کند.
هادوی بیان کرد: حضرت ابراهیم بیان می‎کند که این مسئله نه‌تنها به عنوان یک گزاره علمی بیان می‏‌شود بلکه اعتراف و شهادت می‏‌دهد که این خدا، یکی است و چند رب وجود ندارد.
این استاد حوزه بیان کرد: علامه طباطبایی در اینجا بیان می‏‌کند که این بیان قرآن شاهد بر این مدعی است که علم با ایمان متفاوت است؛ ملاک ثواب و عقاب، ایمان است و نه علم؛ قطعا کسی که عالم و جاهل با هم متفاوت هستند ولی حقیقت آن است که کسی که علم دارد باید هم باور داشته باشد.
captcha