کارکرد شایعه و استهزاء رسانه‌ای در جنگ نرم دشمن
کد خبر: 3563521
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
استاد فقه رسانه تشریح کرد:

کارکرد شایعه و استهزاء رسانه‌ای در جنگ نرم دشمن

گروه حوزه‎های علمیه: حجت‎الاسلام والمسلمین عباس رفعتی در درس خارج فقه رسانه در مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) گفت: اولین شیوه دشمن برای مقابله با اسلام، شیوه تمسخر و استهزاء است که قرآن کریم به آن اشاره کرده است و شیوه دیگر شایعه‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، حجت‎الاسلام والمسلمین عباس رفعتی شب گذشته 27 دی ماه در درس خارج فقه رسانه در مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) گفت: اولین شیوه دشمن برای مقابله با اسلام، شیوه تمسخر و استهزاء است که قرآن کریم به آن اشاره کرده است.
وی افزود: این شیوه هم اکنون نیز از سوی شبکه‏‌های معاند و دشمن برای تمسخر و تخریب فرهنگی اعتقادات اسلامی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد؛ دشمنان در این حربه از برنامه‎ها و قالب طنز استفاده می‌کنند.
استاد فقه رسانه بیان کرد: با توجه به اینکه برنامه‎های تفریحی و طنز دارای بیشترین تعداد مخاطب است، دشمنان سعی می‎کنند در لابه لای این برنامه‎ها به تخریب اعتقادات دست بزنند و از آنها برای کوبیدن دین و نظام استفاده کنند.
وی گفت: تعبیر قرآن برای این راهبرد دشمنان شیوه لعب و بازی است، به این شکل که آنها سعی می‎کنند به جای تفریح و سرگرمی حلال بازیچه‎های تمسخرآمیز برای بینندگان خود ایجاد کنند.
استاد فقه رسانه بیان کرد: دومین حربه رسانه‎ای دشمنان اسلام، راهبرد شایعه‌پراکنی است که یکی از مهمترین تاکتیک‎های دشمن در جنگ نرم محسوب می‎شود و پس از استهزا، قوی‎ترین حربه است.
وی گفت: استهزا بیشتر افراد سطحی را جذب و درگیر می‎کند چون از جنس شوخی و بازی است؛ وقتی حجاب مورد تمسخر واقع شد، دختر جوانی که می‎خواهد حجاب داشته باشد، تضعیف می‌شود، ولی در بحث شایعه افکنی ممکن است که خواص را نیز گمراه کند.
وی افزود: در این بین امکان دارد که شاخص‏‎های جامعه و نخبگان و گروه‎های مرجع را هدف قراردهند؛ قطعا این گروه‎های هدف گاهی ناخواسته این کار را انجام می‌دهد.
رفعتی بیان کرد: معنی لغوی شایعه لزوما دروغ نیست، بلکه ریشه آن از اشاعه و بیشتر اشاعه امر مبهم است؛ 80 درصد شایعه دروغ است و اگر 20 درصد مطالب راست باشد، دشمن سعی می‎کند از 20 درصد راست استفاده کنند و دروغ هشتاد درصدی را بیان کنند.
این استاد فقه رسانه بیان کرد: قرآن کریم نیز به این مفهوم اشاره می‎کند که دشمنان سعی می‎کنند دروغ را با راست مخلوط کنند تا فضا را برای شناخت کمرنگ کنند.
وی گفت: در گذشته مردم به دلیل عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی شاید حق داشتند که این شایعه ها را باور کنند ولی امروز در این عرصه ممکن است با یک شایعه بخش عظیمی از آراء را در انتخابات جابجا کند.
استاد حوزه بیان کرد: در جنگ نظامی نیز در صدر اسلام دشمنان از شایعه استفاده می‎کردند که این مساله عنصری برای تضعیف روحیه مسلمانان و روحیه دادن به لشکریان خود بود؛ از جمله شایعه شهادت پیامبر در حین جنگ‎ها که با همین هدف صورت می‎گرفت.
وی گفت: خداوند در آیه 33 سوره احزاب بیان می‎کند که لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا؛ در اینجا خداوند به پیامبر امر می‎‏کند که دشمنانی که سوار بر امواج رسانه با شایعه مردم را متزلزل می‏‌کنند اگر دست از کار خود نکشند، تو را قوت می‎دهیم و برآنها پیروز می‎کنیم و بر آنها مسلط می‎کنیم و در ادامه تو باید اینها را از مدینه تبعید کنی و اگر دوباره دست به این کار زدند مجازات‎های بدتری که حد اشد آن کشتن این افراد است را انجام دهی.
وی اظهارکرد: هیچ آیه‎ای در قرآن نسخ نشده است فقط آیاتی که به خود پیامبر تکلیف شده و آن تکلیف نیز ویژه بوده است برای دیگران تکلیف زا نیست وگرنه آیاتی چون مدثر نیز برای ما تکلیف آور است و پیام آن برای همه عالمان دین است که برخیزند و به نهضت تبلیغ بپردازند.
این استاد حوزه بیان کرد: امروزه عده‎ای برای اینکه غربی‎ها نسبت به مسایلی چون حقوق بشر غربی حساسیت کمتری روی ما داشته باشند مباحثی مطرح می‎کنند که نتیجه آن عدول از احکام قرآنی است در حالی که نباید به خاطر خوشایند دشمنان حدود الهی را معطل کرد؛ در حالی که خود غربی‎ها به اعدام دسته جمعی و کشتارهای ویرانگر دست می‏زنند ولی کسی آنها را مواخذه نمی‎کند.
وی در پایان بر استفاده دشمن از ظرفیت نیروی داخلی برای رواج شایعات تاکید کرد. 
captcha