جلد پانزدهم دایرةالمعارف قرآن به ویرایش نهایی رسید
کد خبر: 3563709
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

جلد پانزدهم دایرةالمعارف قرآن به ویرایش نهایی رسید

گروه ادب: مدیر گروه دایر‌ة‌المعارف مرکز فرهنگ و معارف قرآن از ویرایش نهایی جلد پانزدهم دایرةالمعارف قرآن خبر داد و گفت: این مجلد سال آینده به چاپ می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دایر‌ة‌المعارف مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دایرةالمعارف قرآن گفت: جلد پانزدهم دایرةالمعارف قرآن تدوین شده و مراحل نهایی ویرایش را طی می‌کند، این مجلد از حرف «سین» آغاز شده و تا مقاله «سنت» ادامه دارد.

وی افزود: مهم‌ترین موضوعاتی که در این مجلد به آن پرداخته شده می‌توان به «ساره»، «سامری»، «سبأ»، «سبک‌شناسی»، «قرآن»، «ستاره‌پرستی»، «سجده»، «سخاوت»، «سنت‌های الهی» و «سد ذوالقرنین» اشاره کرد و بخش قابل‌توجهی از اعلام نیز مربوط به مواردی چون «سعد بن ابی وقاص»، «سلمان فارسی» و «سلیمان» است.

خراسانی ادامه داد: این نخستین دایرةالمعارفی است که در ایران و جهان اسلام در قالب استانداردهای دایرةالمعارفی انجام می‌شود و بیش از 3 هزار موضوع در آن مورد توجه قرار گرفته و در سه محور معارف، اعلام و علوم قرآن دسته‌بندی شده است، به این معنی که 2400 موضوع اصلی و 700 موضوع فرعی به صورت ارجاع به مقالات دیگر است.

وی در ادامه به ویژگی مقالات اشاره و عنوان کرد: نثر مقالات به صورت نثر معیار بوده و منابع مورد استفاده آن، دست اول است و مقاله‌هایی که در آن آمده، جامعیت داشته و از ارجاعات درون و برون مقاله‌ای برخوردار هستند. از سوی دیگر با توجه به بخش‌های تخصصی آن، همه این مقالات صبغه قرآنی داشته و در گروه‌های مختلف شامل علوم قرآن، فقه و حقوق، ادیان، تاریخ، اخلاق، معارف و مفاهیم با نگاه تخصصی پژوهشگران تدوین شده‌اند.

وی یادآور شد، از مجموعه دایرةالمعارف قرآن، تاکنون 13 مجلد به چاپ رسیده و جلد پانزدهم در سال آینده از چاپ خارج می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا 30 جلد ادامه داشته باشد.

captcha