20 تا 30 درصد جدایی‌ها با مشاوره پیش از طلاق ختم به خیر می‌شود
کد خبر: 3563960
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
فرید:

20 تا 30 درصد جدایی‌ها با مشاوره پیش از طلاق ختم به خیر می‌شود

گروه جامعه: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح برنامه‌های این سازمان برای کاهش 20 درصدی طلاق در کشور، عنوان کرد: 20 تا 30 درصد مراجعات برای طلاق با مشاوره پیش از طلاق به مصالحه منجر می‌‌شود.

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در تشریح وضعیت راه‌اندازی سامانه طلاق بهزیستی در 11 استان کشور، گفت: از لحاظ کار نرم‌افزاری تمام کارهای این سامانه به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: فعالیت این سامانه کار مشترکی بین سازمان بهزیستی و قوه قضائیه است بر همین اساس باید هماهنگی‌هایی در این خصوص صورت گیرد تا فعالیت این سامانه آغاز شود. البته این سامانه ابتدا در 11 استان کشور که بیشترین نرخ طلاق را دارند فعال خواهد‌ شد و سپس در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

مسعودی فرید در تشریح نحوه فعالیت این سامانه، گفت: زوج‌‌هایی که برای طلاق به دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند به جای اینکه پرونده دستی داشته باشند، اطلاعات آنها در سامانه طلاق ثبت می‌شود تا مشاوران سازمان بهزیستی که مسئول ارائه مشاوره قبل از طلاق هستند به سرعت به اطلاعات هر پرونده دسترسی داشته باشند و پیگیری وضعیت پرونده و شرایط زوجین شوند. ایجاد این سامانه ابزاری برای رصد روند جدایی زوجین و ارائه مشاوره مناسب به آنها خواهدبود و روند کار را هم برای بهزیستی و هم برای قوه قضائیه راحت‌تر خواهد‌کرد.

ورود وکلا به پرونده‌های زوجین موجب طلاق می‌شود

وی با اشاره به ورود غیرحرفه‌ای وکلا به پرونده‌های زوجین که در بیشتر مواقع مانعی برای سازش و عاملی برای طلاق می‌شود، عنوان کرد: این سامانه یک نظام منسجم و مدیریت بهتر در موضوع طلاق ایجاد خواهد کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه عنوان کرد: در قانون حمایت از خانواده سال 91، آمده است که قوه قضائیه موظف است که در کنار دادگاه‌ها مراکز مشاوره پیش از طلاق را راه‌اندازی کند و در تبصره آن هم نوشته شده که می‌تواند از ظرفیت‌های بهزیستی نیز استفاده کند. بر همین اساس برای ارائه مشاوره پیش از طلاق قوه قضائیه هم از ظرفیت سازمان بهزیستی و هم از ظرفیت نظام روانشناسی در این مراکز استفاده می‌کند و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این حوزه منعقد شده است.

وی ادامه داد: هر زوجی که قصد طلاق گرفتن داشته باشند باید به این مراکز مشاور پیش از طلاق مراجعه و فرایند خاص مشاوره را طی ‌کند؛ سیاست و تلاش در این مراکز هم این است که زوج‌ها به سمت سازش پیش بروند. اگر مشاوره منجر به سازش شد، پرونده زوجین در مسیر خاص خود قرار می‌گیرد در غیر این صورت نامه‌ای به قاضی نوشته می‌شود تا روال طلاق صورت گیرد.

مسعودی‌فرید اعلام کرد: بر اساس آماری که در سال 94 داشته‌ایم از 75 هزار زوجی که به مراکز مشاوره پیش از طلاق مراجعه کرده‌اند مشاوره ارائه شده بین 20 تا 30 درصد منجر به سازش با پیگیری شش ماهه شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که مجلس در برنامه ششم توسعه بهزیستی را موظف کرده است که فعالیت‌هایی برای کاهش 20 درصدی طلاق در کشور انجام دهد، چه برنامه و راه‌کارهایی برای تحقق این وظیفه دارید؟ گفت: موضوع طلاق موضوعی بین بخشی است و نیاز به همکاری سایر بخش‌ها دارد.

مسعودی فرید افزود: علاوه بر این دستور مجلس، شورای اجتماعی کشور در برنامه تقسیم کار ملی، بخش کنترل کاهش آسیب که یکی از موضوع‌های مهم آن موضوع طلاق است، مسئولیت ملی کاهش طلاق را به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است و این نهاد نیز مسئولیت هماهنگی استانی این اقدام را بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته است.

وی ادامه داد: البته در برنامه کنترل کاهش آسیب در بخش طلاق که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است برای همه دستگاه‌های کشور از جمله بهزیستی، قوه قضائیه، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و ... وظایفی تعیین شده است ولی اقدامات همه این دستگاه‌ها نیازمند هماهنگی و همکاری است و سیاست ما در بهزیستی برای کاهش طلاق اجرایی کردن کنترل کاهش طلاق مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: برای کاهش طلاق باید از آموزش‌های پیش از ازدواج از جمله انتخاب همسر و آموزش زندگی خانوادگی آغاز کرد چرا که 47 و نیم درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهد، آموزش پدر و مادرهایی که فرزندان آنها می‌خواهند ازدواج کنند نیز باید در دستور کار قرار گیرد و نیز دسترسی به خدمات مشاوره را برای ازدواج و طلاق بیشتر شود.

وی در پایان گفت: سازمان بهزیستی برای بعد از طلاق هم برنامه‌هایی دارد تا آسیب‌های وارده به افراد را کاهش دهیم و در این خصوص با پژوهشکده خانواده برای تولید محتواهای مناسب در این زمینه به توافق رسیده است.

captcha