معاون رئیس‌جمهور عدالت جنسیتی را با برابری جنسیتی یکی می‌داند؟
کد خبر: 3563972
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶

معاون رئیس‌جمهور عدالت جنسیتی را با برابری جنسیتی یکی می‌داند؟

گروه جامعه: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این پرسش که برخی گروه‌ها از عدالت جنسیتی که شما دنبال می‌کنید برداشت برابری جنسیتی دارند و آن را متفاوت با احکام اسلامی می‌دانند اظهار کرد: چهارچوب حرکت ما مشخص است و همواره بر این موضوع تأکید داریم که تفسیر برنامه‌ها، سیاست‌ها و طرح‌ها در قالب عدالت جنسیتی صورت گیرد.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که برخی گروه‌ها از عدالت جنسیتی که شما دنبال می‌کنید برداشت برابری جنسیتی دارند و آن را متفاوت با احکام اسلامی می‌دانند اظهار کرد: چهارچوب حرکت ما مشخص است و همواره بر این موضوع تأکید و تکرار داریم که تفسیر برنامه‌ها، سیاست‌ها و طرح‌ها در قالب عدالت جنسیتی صورت گیرد. در چهارچوب قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه ششم، سیاست‌های ابلاغی جمعیت، سیاست‌های کلی خانواده و به منظور بهر‌ه‌مندی از ظرفیت و توانمندی زنان در فرآیند توسعه پایدار و تحقق اهداف و آرمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی را موظف کردیم در پنج سال آینده رویکرد عدالت جنسیتی را اعمال کنند و آثار تصمیمات خود را در این چهارچوب مورد ارزیابی قرار دهند.

مولاوردی اظهار کرد: این امر یک رویکرد مهم و به روز در دنیا است و ساختارهایی مشابه ساختار معاونت امور زنان و خانواده مأموریت دارند که به ارزیابی آثار تصمیماتی که در حوزه زنان و خانواده گرفته می‌شود بپردازند تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.

وی با تأکید بر اینکه تعیین شاخص‌های مربوط به رویکرد عدالت جنسیتی بر عهده ستاد ملی زن و خانواده است گفت: ترکیب این ستاد نیز فراقوه‌ای است و رئیس آن رئیس جمهور محسوب می‌شود و می‌تواند نقشی اساسی در تعیین شاخص‌ها داشته باشد. حتی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز عضو این ستاد است و جای نگرانی وجود ندارد و من همواره تعجب می‌کنم از اینکه چرا به این بحث‌ها دامن زده می‌شود و وقت و انرژی جامعه برای خنثی‌سازی برنامه‌هایی که می‌تواند منشأ اثر باشد هدر می‌رود، در حالی که با هم‌اندیشی می‌توان به نتایج بهتری دست پیدا کرد.

از دیگر ساختارهای اجتماعی که از سوی برخی کارشناسان حوزه زنان، آسیب رسان به حوزه خانواده برشمرده شده است ساعات کاری بانوان شاغل است، مولاوردی در این زمینه این‌چنین ارزیابی و عنوان کرد: کاهش ساعت کاری بانوان به تازگی ابلاغ شده است و ما پیگیر این موضوع هستیم. بر مبنای اخباری که با محوریت اجرایی نشدن این قانون به دست ما رسید با معاون رئیس جمهور و رئیس امور اداری استخدامی کشور مکاتبه و از سلیقه گرایی در اجرای این قانون انتقاد کردم و خواستار تنظیم دستورالعمل واحد شدم. در حال حاضر به دنبال تهیه و ابلاغ این دستورالعمل واحد برای کاهش ساعت کاری بانوان دارای شرایط خاص هستیم.

اجرایی نشدن مرخصی 9 ماهه زایمان

وی در تبیین چرایی اجرایی نشدن مرخصی 9 ماهه زایمان به عنوان حوزه‌ای که می‌تواند به کانون خانواده آسیب وارد کند اظهار کرد: قانون تصویب شده مرخصی 9 ماهه زایمان در مجلس قبلی ناقص بوده است و دستگاه‌ها را مجاز به اجرایی کردن این قانون کرده است، از طرفی به خاطر بار مالی این طرح سازمان تأمین اجتماعی از اجرای آن سرباز می‌زند و دستگاه‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی خواستار پیش بینی بودجه این امر در قانون هستند ولی سازمان برنامه و بودجه نیز زیر بار نرفته است.

مولاوردی در پاسخ به این پرسش که برای رفع مشکل دانشجویان دختری که از مرخصی تحصیلی برای زایمان برخوردار نیستند چه تصمیماتی را دنبال می‌کنید گفت: تا کنون شکایتی در این زمینه برای ما ارسال نشده است.

ایجاد بسته حمایتی زنان

وی در ارزیابی خود از عوامل آسیب‌زای اجتماعی به حوزه زنان نیز گفت: عدم توجه به امتیازات و تسهیلاتی که کمک کننده به ایفاگری نقش‌های چندگانه برای زنان باشد آسیب‌زا است و امنیت شغلی زنان را به خطر می‌اندازد، در این راستا ما به دنبال ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان هستیم.

مولاوردی به تدوین بسته جامع حمایتی با همکاری سازمان مدیریت، برنامه و بودجه اشاره و عنوان کرد: با دستگاه‌های اجرایی برای منعکس کردن مشکلات زنان مکاتبه کردیم تا در این بسته حمایتی مد نظر قرار گیرد.

captcha