تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر فروکاست شعرهای آئینی
کد خبر: 3564030
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
طهماسبی عنوان کرد:

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر فروکاست شعرهای آئینی

گروه ادب: به نظر می‌رسد با ظهور شبکه‌های اجتماعی ذائقه مردم تغییر کرده است و به تدریج در حال از دست دادن زبان فارسی اصیل و فرهنگ ایرانی و اسلامی هستیم و این تأثیر در رابطه با شعرهای آئینی سبب شده مردم به سراغ شعرهای سبک و بی‌مایه بروند.

قادر طهماسبی، شاعر انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره شعر آئینی گفت: شعرهای فاخری از سوی شاعران معاصر سروده شده، اما در اغلب مواقع این شعرها مورد توجه مداحان و عموم مردم قرار نمی‌گیرد. به این معنی که توجه به صورت و ظاهر مهم‌تر از درون و محتوای شعر شده است.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر شعرهای آئینی
وی افزود: به نظر می‌رسد با ظهور شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و ... ذائقه مردم تغییر کرده است، در این فضاها حتی زبان کاربران نیز تغییر یافته است و به تدریج در حال از دست دادن زبان فارسی اصیل و فرهنگ ایرانی و اسلامی هستیم و این تأثیر در رابطه با شعرهای آئینی نیز وجود داشته و سبب شده مردم به سراغ شعرهای سبک و بی‌مایه بروند.

طهماسبی ادامه داد: مداحان اغلب از شعرهای محاوره‌‌ای استفاده کرده و ترانه‌ها را به صورت مداحی می‌‌خوانند، در حالی که شعر چند قدم از مردم جلوتر باشد و بتواند به مردم خط بدهد و مسیر را به آنها نشان دهد، نه اینکه مردم تعیین کننده محتوا و موضوعات شعر باشند.

اشعار کوچه بازای شأن اهل بیت(ع) را پایین می‌آورد
این شاعر در ادامه بیان کرد: برخی تصور می‌کنند هر چه شعرهای مورد استفاده در مداحی با لحن و محتوای کوچه بازاری باشد، مخاطب بیشتری خواهند داشت، در حالی که در شعرها از عبارات و واژگانی استفاده می‌شود که شأن ائمه معصوم(ع) و اهل بیت آنها را پایین می‌آورند که اینها آسیب‌های جدی به حوزه شعر آئینی است و باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: باید تحولی در این زمینه رخ دهد و شعر را از زبان حال بیرون بیاوریم تا لطمه‌ای به اعتقادات مردم وارد نشود و مداحان نیز باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که مردم به دنبال شخص مداح نیستند بلکه شعرها و مداحی‌ها و نوحه‌هایی که خوانده می‌شود مردم را به سوی آنها جلب می‌کند.

اولویت پیام‌رسانی در شعر آئینی
طهماسبی در ادامه یادآور شد: شاعری که در مراثی و مدح و منقبت کار می‌کند باید پیام‌های ائمه اطهار(ع) را به صورت صحیح و دقیق به گوش مردم برساند و پیام‌رسانی را در اولویت خود قرار دهد و اگر غیر از این باشد ممکن است شاعر و شعرش به خطا برود، به همین دلیل تصور می‌شود این رسالت مهم قدری به دست فراموشی سپرده شده است.
یادآور می‌شود، قادر طهماسبی متخلص به فرید از شاعران انقلاب است و شعر معروف «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» سروده وی است.
captcha