روشی برای صاحب سبک شدن در قرائت قرآن
کد خبر: 3564034
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷
جهانبخش فرجی مطرح کرد:

روشی برای صاحب سبک شدن در قرائت قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه با یک سری فرمول‌های ساده می‌توان به سبک تازه در تلاوت قرآن کریم دست پیدا کرد،‌گفت: هر قاری ایرانی بهتر از حتی قاریان مصری می‌تواند به یک سبک در تلاوت قرآن کریم برسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جهانبخش فرجی،‌ مدرس و قاری بین‌المللی کشور در مورد مهم‌ترین نکات در ارتباط با تلاوت استادانه، گفت:‌ در مباحث تلاوت قرآن کریم مورد بسیار مهمی که مغفول مانده است این است که قاریان قرآن از جلسات قرآن بیرون می‌آیند و نه از جلسات آموزش موسیقی. برعکس آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد و فکر می‌کنند قاری قرآنی که «سلفژ» یا اطلاعات تئوری نغمه‌ای بداند، می‌تواند قاری قرآن شود، در حال که اینگونه نیست.
وی با تأکید بر اینکه قرائت قرآن یک هنر سماعی،‌ دلی و احساسی است که در جلسات قرآن و با زانو زدن در پشت رحل قرآن و در محضر اساتید به کمال می‌رسد،‌ افزود: بنابراین قاری قرآن باید استعداد اولیه را داشته باشد و در امتداد آن دعوت اولیه که خداوند به هر شخص عنایت می‌کند نیز وجود داشته باشد تا فرد وارد این مسیر شود.
این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه در این راه باید اساتیدی که استاد پایه هستند و نوجوانان را می‌سازند و بالا می‌آورند، بیشتر تکریم و حمایت شوند، ‌تصریح کرد: این جلساتی که به صورت مقدماتی هستند و آموزش‌های مقدماتی را ارائه می‌دهند، مهم‌ترین پایگاه‌ها برای آموزش قرآن هستند،‌ بنابراین دید فعلی که در مورد آنها وجود دارد و معمولاً بهایی به آنها داده نمی‌شود، باید تغییر کند.
فرجی در ادامه با تأکید بر اینکه یک استاد و مدرس قرآن که می‌خواهد اطلاعات موسیقایی را آموزش دهد، شاید داشتن اطلاعات موسیقایی مورد نیاز باشد، گفت: ‌کما اینکه بسیاری از اساتید فعلی از این اطلاعات برخوردار هستند. اما اینها به ما کمک نمی‌کند تا قاری بسازیم، ‌ما باید آن روال اصلی را که از قدیم وجود داشته است، دنبال کنیم و با گوش و سماع قاری‌ها را تربیت کنیم. در ادامه نیز مواردی که از هنر، فن و موسیقی لازم باشد استفاده کند و کمک بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه این نوع کمک می‌تواند باشد، اما قاری‌ساز نیست،‌ بیان کرد: مورد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بحثی وجود دارد که می‌گویند قاریان ایرانی هرگز از تقلید جدا نمی‌شوند و ما نمی‌توانیم یک قاری ایرانی را معرفی کنیم که صاحب یک سبک باشد در حالی که من معتقد به این قضیه نیستم.
این پیشکسوت قرآنی با اشاره به نگارش کتابی در این زمینه برای انتشار در آینده،‌ خاطرنشان کرد: در این کتاب مبانی صوت و مبانی لحن معرفی شده و در ادامه با یک سری فرمول‌های ساده راه رسیدن به سبک تازه در تلاوت قرآن کریم بیان شده است. در واقع به شکلی ساده بیان شده است که هر قاری ایرانی بهتر از حتی قاریان مصری می‌تواند به یک سبک در تلاوت قرآن کریم برسد.
فرجی اظهار کرد: نکته مهم این است که قاریان ایرانی در مکتب اساتیدی که بوده‌اند، به گونه‌ای تربیت شدند که اغلب در تلاوت خود معنامحوری را مدنظر قرار داده‌اند؛ در حالی که در قرائت مصر ردیف محوری مهم بوده و بروز دارد، قاریان مصری سعی دارند که ردیف بخوانند در حالی که قاریان ایرانی بعد از کسب تجارب بسیار زیاد به نقطه‌ای رسیده‌اند که سعی می‌کنند معنامحوری در تلاوت خود داشته باشند که خود همین موضوع یک سبک در تلاوت قرآن کریم است.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود اذعان کرد: اگر ما همین موضوع را محور قرار دهیم و بعد هم یک ردیف را برای آن تعریف کنیم یک سبک مستقل به همین راحتی به دست می‌آید، اما آنچه که مصریان را برتر نشان می‌دهد، حرفه‌ای بودن آنها است.
این قاری بین‌المللی گفت: ما سال‌ها هست که قرآن آموزان را مسابقه‌ای پرورش می‌دهیم در حالی باید تلاش کنیم تا قرآن آموزان را با هنر تلاوت آشنا کنیم، همان کاری که در کتاب نگارش یافته انجام داده‌ام، بر این نکته تأکید دارد که یک قاری کمتر از یک ساعت نباید تلاوت داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود اگر قاری‌ای که کمترین استعداد را داشته باشد، روزانه دو بار و هر بار بیش از یک ساعت تلاوت داشته باشد،‌بعد از شش ماه حتی بدون داشتن استاد صاحب ردیف مستقل می‌شود و محال است که اینگونه نشود.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان افزود: موضوع دیگر اینکه در کشور تلاش شده تا قاریان با تلاوت‌های پنج دقیقه‌ای یا سه دقیقه‌ای تربیت کنیم، مسابقات باعث این موضوع شده است،‌ یعنی دید مسابقه‌ای باعث شده تا اینگونه قاریان تربیت شوند،‌ ‌این نکته‌ای است که بسیار مغفول مانده و کسی هم به آن توجه ندارد.
فرجی در پایان صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه این فرمول بسیار ساده‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد،‌ اذعان کرد: بنابر این قاریان ایرانی می‌توانند صاحب سبک شده و در دنیای اسلام مطرح شوند به این شرط که مبانی را درست به اینها آموزش دهیم و آنها را از این فضای اشتباه خارج کنیم.
یادآور می‌شود، این صحبت‌ها در ظهر دلنشین «دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع)» که طی روزهای گذشته در سالن جلسات خبرگزاری ایکنا برگزار شد،‌ مطرح شده است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ثاقبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۳۰ - ۲۳:۱۷
0
2
سلام علیکم. حقیر چند سال پیش در مقاله خود به این موضوع اشاره کردم که بر خلاف تصور بعضی افراد، تلاوت معنا محور نه تنها دست لحن را نمیبندد بلکه بسیار به غنای لحن نیز کمک میکند اما معنامحوری به ملزومات علمی و آموزشی نیاز دارد و باید زیرساختهای آن به صورت اصولی فراهم شود...
captcha