نخستین جشنواره ادبی «قرآن و عترت» در بوشهر برگزار می‌شود
کد خبر: 3564200
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸

نخستین جشنواره ادبی «قرآن و عترت» در بوشهر برگزار می‌شود

کانون خبرنگاران نبأ: عبدالله رئیسی از برگزاری نخستین جشنواره ادبی هفته قرآن و عترت استان بوشهر از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواسط اسفند‌ماه سال جاری خبر داد.

عبدالله رئیسی، دبیر علمی نخستین جشنواره ادبی «قرآن و عترت» استان بوشهر در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: برگزاری نخستین جشنواره ادبی هفته قرآن و عترت استان بوشهر گامی رو به جلو بوده و به وجود آورنده این امید است که این جشنواره در دوره‌های بعدی بتواند جایگاه شایسته خود را در بین جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری هفته قرآنی به دست آورد.
وی افزود: شعر به‌عنوان شخصیتی مستقل از شاعر، با شاعر داد و ستد دارد و زمانی که این شاعر در درون خودش مسلمانی واحد باشد، بی‌گمان باید شعرش تأویل مسلمانی داشته باشد. شعر ذهن و ضمیری دارد و نمی‌تواند بی‌شکل باشد؛ لذا شاعر ذهن، زبان و فرهنگی دارد که جهان را از طریق آن تجربه می‌کند و مفاهیم و معناهایش را از آنجا می‌گیرد.
رئیسی با اشاره به اینکه هیچ‌کس را نمی‌توان واداشت با چشم دیگر به جهان و جهان شعر بنگرد، بیان کرد: با برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع قرآن و عترت باید این امکان را فراهم کنیم تا همه آواهای ناب از لحاظ تمامی قواعد و داوری‌ها، شنیده شوند؛ حتی آواهای بی‌پژواک را نیز باید در نشست‌های تخصصی و کارگاه شعرخوانی آسیب‌شناسی کنیم.

شاعران دانشگاهی؛ وزنه‌های اصلی و ماندگار در شعر و ادبیات

دبیر علمی نخستین جشنواره ادبی قرآن و عترت استان بوشهر یکی از اهداف جشنواره را شناسایی شاعران دانشگاهی و استادان شاعر برشمرد و اظهار کرد: در بخش پایان‌نامه جشنواره ادبی هدف ما آشنایی و معرفی آثار، افکار و اشعار سه نسل متفاوت دانشگاهی است. شاعران دانشگاهی وزنه‌های اصلی‌ و ماندگارتر در شعر و ادبیات هستند و اعتبار آثار شخصیت‌های دانشگاهی بر هیچ شعرشناس و ادبیات‌دانی پوشیده نیست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه استان بوشهر در تولید اشعار و تألیفات شعری از ظرفیت قوی و با قدمتی برخوردار است، افزود: مفتون بردخونی(مفتون دشتی)، متخلص به مفتون که نام اصلی او سیدبهمنیار (آغا بهمنیار) حسینی است؛ از شاعران دوبیتی‌سرای معاصر بوده که در سال ۱۲۷۶ هجری شمسی در بردخون از نواحی منطقه قدیمی دشتی که امروزه شهری از توابع شهرستان دیر در استان بوشهر است، دیده به جهان گشود. او از جوانی کسب کمال و معرفت کرد و استعداد فطری خود را بروز داد و به ساختن اشعار پرداخت.
وی با اشاره به اینکه دوبیتی‌های مفتون بردخونی پس از دوبیتی‌های فایز دشتی همدیارش، در فرهنگ عامه جنوب به‌ویژه استان بوشهر جایگاه خاصی دارد، ادامه داد: همچنین دیار شهیر شهرستان دشتی شاعران قرآنی و عترتی دیگری نیز از خاندان سادات هاشمی و شاکری مطلق را در تاریخ خود دیده و در اسناد کشوری ثبت کرده است.
دبیر علمی نخستین جشنواره ادبی قرآن و عترت استان بوشهر با اعلام اینکه زمان برگزاری جشنواره در اواسط اسفندماه سال جاری است، گفت: شعر، مقاله، داستان، مشاعره و پایان‌نامه دانشجویی از محورهای جشنواره ادبی هفته قرآن و عترت استان بوشهر است و علاقه‌مندان جهت شرکت در جشنواره تا ۲۵ بهمن‌ماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند
و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 07733548660 تماس بگیرند.
یادآور می‌شود، نخستین جشنواره ادبی هفته قرآن و عترت استان بوشهر از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و انجمن شعر و ادب شهرستان بوشهر برگزار خواهد شد.

حامد فکوری
captcha