مذموم دانستن جنگ و حفظ کرامت انسانی در نمایش «آکواریوم کانگورو»
کد خبر: 3564230
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
بررسی آثار دینی و ارزشی «تئاتر فجر»/2

مذموم دانستن جنگ و حفظ کرامت انسانی در نمایش «آکواریوم کانگورو»

گروه هنر: «آکواریوم کانگورو» عنوان نمایشی است که در آن براساس روایت تمثیلی مقوله جنگ مورد مذمت قرار گرفته و مبنا و اصل بر صلح دوستی و خفظ کرامت انسانی قرار می‌گیرد.

مجید کاظم‌زاده مژدهی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: امسال در جشنواره «تئاتر فجر» و در دو بخش مرور تئاتر سال 95 و مسابقه مرور تئاتر ایران با کارگردانی نمایش «آکواریوم کانگورو» کاری از گروه نمایش «جهش» حضور دارم.

وی با اشاره به اینکه این نمایش اردیبهشت سال جاری در رشت اجرای عموم داشت گفت: نمایش«آکواریوم کانگورو» روایت تمثیلی از موضوعی است که در آن به کرامت انسانی و احقاق حقوق بشر اشاره شده است؛ داستان سربازی که قلب، مغز و چشم اعضای یک خانواده در جریان جنگ می‌گیرد اما باز خواستگار و طالب دختر آنها برای زندگی مشترک است.

کاظم‌زاده مژدهی در توضیح وجه تسمیه این نمایش، تصریح کرد: «کانگورو» براساس آن روایت مشهور که می‌گوید کاشف سرزمین استرالیا زمانی که برای نخستین‌بار موفق به ورود به این مکان شد با حیوانی عجیب روبرو شد و از بومیان پرسید که نام این حیوان چیست و آنها که زبان او را نمی‌دانستند گفتند: «کانگورو» که گویا در زبان محلی به معنی نمی‌دانم است و البته مکان نمایش نیز تداعیگر فضایی آبی است که در اثر شکسته شدن سد و طغیان رودخانه همه را در خود غرق کرده است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: تولید این نمایش با هزینه بسیار زیادی ممکن شد که به طور حتم در اجرای جشنواره‌ای بر این ادعای من همگان صحه خواهند گذاشت، من و همکارانم در گروه نمایش «جهش» بر تولید و اجرای این نمایش تأکید داشتیم تا به این وسیله این موضوع را مطرح کنیم که تئاتر شهرستان و بضاعت هنری هنرمندان شهرستانی چیزی کم از پایتخت‌نشینان ندارد و اگر امکانات به شکل عادلانه در اختیار آنها نیز قرار گیرد، هر ساله هنرمندان شهرستانی در جشنواره «تئاتر فجر» نیز حرفی برای گفتن خواهند داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان «آکواریوم کانگورو» را به عنوان یک نمایش ارزشی قلمداد کرد گفت: تصور می‌کنم اندیشه صلح و فرهنگسازی و پروراندن تفکری که پیام آن ایجاد جریانی ضدجنگ باشد، فی‌النفسه ارزشی باشد و از جمله تأکیدات و دستورات دینی و شریعت الهی است.

کاظم‌زاده مژدهی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود و در پاسخ به این پرسش ایکنا که آیا ایجاد بخش تئاتر جوان تهدیدی در ارتقای کیفی این جشنواره حرفه‌ای محسوب می‌شود یا نه گفت: قضاوت در این مورد خیلی زود است و به فرض عنوان شدن چند اسم از کارگردانان جوان نمی توان ارزیابی درستی در این زمینه داشت هرچند که ممکن است نسل جوان نیز در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند مضافاً بر اینکه در برخی از آنها که من سراغ گرفتم از بازیگران خوب و پیشکسوتی هم استفاده شده است.

وی در پایان گفت: مجدد به دلیل مضایق مالی گروه‌های شهرستانی حاضر در جشنواره فرصت کافی برای اقامت در تهران و استفاده از برنامه و نمایش‌های جشنواره نخواهند داشت که ای کاش فرصت بیشتری به آنها داده می‌شد که در ایامی فارغ از اجرای اثر نمایشی خود بتوانند از سایر اجراهای جشنواره نیز دیدن نمایند.

امیرسجاد دبیریان

captcha