شهدای روحانی آبروی دین و حوزه‌های علمیه هستند
کد خبر: 3564237
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
استاد حوزه و دانشگاه:

شهدای روحانی آبروی دین و حوزه‌های علمیه هستند

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین پناهيان در يادواره شهدای روحانی و طلبه منطقه كاشان، گفت: شهدای روحانی آبروی دين و حوزه‌های علميه هستند كه با خون خودشان سياسی بودن دين را آموزش دادند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم «میهمانی لاله‌های آسمانی» به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدا‌ی روحانی و طلبه شهرستان‌های كاشان و آران و بيدگل با حضور آیت‌اله نمازی، نماینده ولی‌فقیه و‌ امام‌جمعه کاشان، خانواده معزز شهدا و ایثارگران و طلاب حوزه‌های علمیه منطقه کاشان در حسينيه شهدای پاسدار سپاه كاشان برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عليرضا پناهيان، استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم با بيان اينكه، شهادت حق آدم حسابی‌ها است، اظهار کرد: شهدای روحانی آبروی دين و حوزه‌های علميه هستند كه با خون خودشان سياسی بودن دين را آموزش دادند. بنابراين، شهادت اوج حضور در عرصه جامعه است و شهادت اوج سياست برای خارج كردن قدرت از دست ظالمان.
وی افزود: علما در مقام عمل افتخارآفرينی كردند كه نمونه آن شهدای طلبه و روحانی هستند؛ در زمان جنگ روحانیت نسبت به صنوف مختلف بيشترين شهيد را داده است و بايد هم اين‌گونه باشد؛ چنانچه باز هم جنگ باشد، باز هم علما بيشتر به شهادت خواهند رسيد و اخيرا نيز تعداد زياد‌ی از شهدای مدافع حرم از طلاب نابغه بوده و افتخار روحانيت هستند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأکید قرآن بر اطاعت از پیامبر(ص)، عنوان کرد: اطاعت از پیامیر(ص) این نیست که نماز بخوانیم و زکات بدهیم، چون اینها دستور خداوند است؛ اطاعت از پیامبر(ص) یعنی آنجایی که امر ولایت پیامبر(ص) صادر می‌شود. لذا، باید ولایت‌پذیری را در جامعه تقویت کرد.
حجت‌الاسلام پناهيان سياست را مقدم بر دين دانست و افزود: قوم بنی‌ربيعه می‌خواست با پيامبر اسلام(ص) پيمان ببندند، رسول اكرم(ص) به آنها گفت من با عقايد دينی شما كاری ندارم مسلمان هم نشديد مهم نيست بياييد با من پيمان سياسی ببنديد.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: دين ما دين سياسی است و خيلی سياسی‌تر از اين است كه امروز تصور می‌كنيم؛ آنچنان كه رسول خدا سياسی بود و سياسی عمل می‌كرد و برای اسلام به دنبال قدرت بود. بنابراين خيلی‌ها كه پيامبرگونه نيستند و شأن پيامبر ندارند نمی‌توانند در عرصه سياست وارد شوند. عرصه سياسی محل امتحان مردان است.
حجت‌الاسلام پناهيان با تأكيد بر اينكه تصور ما از دين بايد سياسی باشد، گفت: شهرستان كاشان در كشور بيشترين هيئت‌های مذهبی را دارد، از اين رو نظامی‌ترين شهر جمهوری اسلامی ایران است؛ چراكه بيشتر از ديگر شهرهای كشور عزاداری می‌كند. عزاداری جنگ با دشمن است و اگر كسی مرد جنگ نيست نبايد برای امام حسين(ع) سينه بزند و عزاداری كند كه مورد لعن و نفرين تاريخ است. در ایام عزاداری دسته‌های عزا كه حركت می‌كنند بايد احساس كنيم دسته‌های رزمنده‌ای هستند كه می‌خواهند بروند امام حسين(ع) را كمک كنند.
وی در ادامه افزود: در برخی از جلسات روضه در اواسط روضه كه يادی از شهدای مدافع حرم می‌شود، برخی افراد مدعی می‌شوند چيزی را با روضه امام حسين(ع) قاطی نكنيد، اين افراد بر خلاف امام صادق(ع) كه فرمود، هر كس بر مظلومی از شيعيان ما گريه كند مانند اين است كه بر ما گريه كرده است، بنابراين چرا ما بايد يادی از شهدای حرم در روضه نكنيم و كسانی را كه در راه امام حسين(ع) شهيد شدند با امام حسين(ع) قاطی نكنيم.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اگر كسی برای امام حسين(ع) گريه كند اما برای جُون غلام سياه امام حسين(ع) گريه نكند جفا کرده است و كسی حق ندارد اين دو را از يكديگر جدا كند و برای يكی گريه كند و برای ديگری گريه نكند، چراكه آنها در ركاب امام حسين(ع) شهيد شدند.
جواد کریمی
captcha