نشست نخبگان ایران و جهان عرب برگزار می‎شود
کد خبر: 3564311
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰

نشست نخبگان ایران و جهان عرب برگزار می‎شود

گروه اجتماعی: مدیر میز گفتگوی نخبگان اندیشه ورز جهان اسلام از برگزاری نشست نخبگان ایران و عرب در تاریخ شنبه، دوم بهمن در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، حجت‏‎الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، مدیر میز گفتگوی نخبگان اندیشه ورز جهان اسلام، پیش از ظهر امروز، 29 دی در جمع خبرنگاران گفت: شرایط امروز جهان اسلام به دلیل فعالیت‎های مهندسی شده و برنامه‎های هدایت شده بیرون از جهان اسلام و به خاطر آسیب های فکری و ضعف نگاه راهبردی و استراتژیک و قوت گرفتن جریان های تکفیری که جریان‎های مهندسی شده هستند، شرایط خاصی را پدیده آورده است.
وی افزود: مسئله اصلی این است که باور کنیم آنچه در جهان اسلام به عنوان آسیب‎ها و ساختارشکنی ها و منازعات مذهبی و قومی مشاهده می‏کنیم یک جریان رهبری شده و حساب شده و مهندسی شده است.
وی تصریح کرد: دو طرف ایران و جهان عرب، از مهمترین کنشگران و بازیگران جهان اسلام هستند؛ به طور حساب شده و برنامه ریزی شده صورت راهبردی جهان اسلام با ادبیات خاص و واژگان هدایت شده طراحی و شکل می‎گیرد.
میرزایی بیان کرد: دوگانه ایرانی عربی، از همین واژه گانی است که به جای معادلات و اصطلاحات اخوت ایمانی، امت اسلامی، کشورهای اسلامی، ملت های اسلامی، مفهوم امت و امامت، ولایت و رهبری و... به کار گرفته می شود.
مشاور رئیس جامعه‎المصطفی(ص) بیان کرد: یعنی دوگانه ایران و عرب که بیانگر رویکرد قومی و زبانی و گاهی نژادی است برجای آن اصطلاحات نشسته است.
مدیر میز گفتگوی نخبگان ایران و عرب گفت: به طور طبیعی زمانی که از دوگانه ایرانی و عربی سخن می‏گویم از دوگانه قومی دامن زده ایم ولی فعال در ادبیات رایج استفاده کنیم.
وی افزود: از مهمریتن اهداف دشمن در ترویج قالب های قومی و مذهبی به حاشیه بردن کلیدواژه های اندیشه های امام خمینی در جریان این نهضت است؛ امام خمینی با نگاه استراتژیک و راهبردی و توسعه محور و تمدنی ادبیات  و واژگان قرآنی اتخاد کردند ولی امروز از مفهوم ایران و عرب سخن گفته می شود.
استاد حوزه تصریح کرد: اگر قرار است در حوزه استراتژی و نهضت و توسعه اسلامی جهان سخن بگوییم باید از ادبیات متفاوت تری سخن بگوییم، در کشورهای اسلامی، شاقول و خط کش و میزان قومی و زبانی، به عنوان شاخص های و سنجه های اصلی و محوری نباید تلقی شوند.
وی گفت: پس با نگاهی راهبردی و عینیت گرا و نه ماضی گرا و سلفی و تاریخی و... سه طرح اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی به عنوان سه ضلع مثلث کانونی طرح جهانی علیه کارآمدی اندیشه جهانی به کار برده می شود.
این فعال عرصه گفتگوی جهان اسلام اظهارکرد: هدف از این سه مثلث تضعیف ایران و انقلاب به تنهایی نیست گرچه کانون این حمله ایران و انقلاب اسلامی است ولی هدف اصلی تخریب چهره ایران و تجربه انسانی عقلانی اخلاقی توسعه محور اسلامی ایران در راستای خنثی کردن ظرفیت های تمدن ساز و توسعه بخش و رشد دهنده امت و جامعه اسلامی است.
وی گفت: جامعه المصطفی العالمیه به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی کنشگر و فعال در عرصه نرم افزاری جهان اسلام، برای توسعه فرهنگ و ادبیات هم اندیشی و گفتگو و جریان های بزرگ فرهنگی جهان اسلام برنامه راهبردی دارد؛ متاسفانه غفلت قابل توجهی در محوریت بخشی به فرهنگ در تعاملات جهان اسلام مشاهده می‎شود.
وی اظهارکرد: مسلمانان از ظرفیت جایگزین ناپذیر فرهنگ غافل هستند؛ معادلات خود مسلمانان در تعامل با هم نیز بر اساس نقش کانونی فرهنگ نیست لذا محور مناسبات فرهنگی جهان اسلام در قیاس با محورهای استراتژیک سیاسی نظامی و اقتصادی و... از کم اولویت ترین محورها است.
میرزایی بیان کرد: نقش فرهنگ و تولید دانش و نرم افزاری در جهان اسلام در راستای تحقق مفهوم امت تمدن جایگزین ناپذیر و اجتناب ناپذیر است و دریافت این حقیقت و تحقق بخشی این حقیقت نیازمندبازنگری مدیریت فرهنگ بین المللی ایران و جهان اسلام دارد.
وی تصریح کرد: جامعه المصطفی در راستای فعال کردن عامل علم و دانش اسلامی و فرهنگ برای تعامل مسلمانان و به ویژه تاکید بر طبقات نخبگان و دانشگاه ها و نهادهای حوزوی یک برنامه راهبردی ترسیم کرده است.
وی عنوان کرد: جامعه‎المصطفی یک نهاد رسمی بین‎المللی و دارای اعتبار و مرجعیت فرهنگی و علمی در جهان اسلام و این ظرفیت می‎تواند برای خنثی کردن هجوم فرهنگی و کم اثر کردن مثلث ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی نقش سازنده وهمگرا کننده اسلامی داشته باشد.
وی گفت: ضعف فرهنگ گفتگو و انتقاد پذیری از ضعف‎های ما است؛ گفتگو یک سازوکار خانوادگی و ملی و اجتماعی و جهانی است ولی ما از این ظرفیت استفاد خاصی نکرده ایم.
این استاد حوزه یادآورشد: به اندازه‏ ای که در مقولات ژئوپلوتیک خاص و توسعه روابط دیپلماتیک از گفتگو با جریان‎های سیاسی غرب بهره می گیریم از سازوکار گفتگو با محوریت فرهنگی برای فهم جهان اسلام و چالش ها استفاده نمی‏کنیم.
وی گفت: دشمنان و رقبای تمدنی و جمهوری اسلامی از عامل فرهنگی برای ترمیم چهره خود و ساختن افکار عمومی جهان بیشترین بهره را می ‎برند؛ امروزه از محل درآمدهای نفتی صدها رسانه علیه ما تبلیغ می‎کنند؛ دشمن از زبان رسانه برای تخریب چهره فرهنگی و سیاسی ما روزانه صدها برنامه تولید و پخش می کند.
این فعال عرصه فرهنگ بین‎المللی اسلامی یادآورشد: مناسبات ما با جامعه چهارصدمیلیونی جهان عرب آسیب دیده، ضعیف و ناکارآمد است؛ هنوز میزهای گفتگویی با اندیشکده های فعال جهان عرب شکل نگرفته است؛ هنوز اندیشکده فعال ایرانی و عربی که به دنبال نقشه های کارآمد تعاملی بین این دو کرانه باشد، نداریم.
وی گفت: وقتی از ضرورت گفتگو و فعال کردن ظرفیت جایگزین ناپذیر گفتگوی فرهنگی صحبت میکنیم باید بدانیم که مدیریت این گفتگو و راه اندازی آن و اولویت این موضوعات به عنوان عناصر راهبردی هستند که در اتاق‎های فکر و اندیشکده‎ها باید شکل بگیرند.
رایزن سابق فرهنگی ایران در لبنان اظهارکرد: تضعیف نگاه ایرانیان به جهان عرب و تضعیف و تخریب چهره ایران در جهان عرب و تخریب نگاه اعراب به عنوان یک طرح کارآمد برای دشمنان است؛ باید مراقب جو ایران هراسی و عرب ستیزی باشیم.
وی گفت: جامعه عربی کانون مهم جهان اسلام و ایران نیز از مهمترین کانون های اسلامی غیر عربی است؛ این ارتباط بزرگترین سهم را برای عبور از بحران‎های جهان اسلام ایفا خواهد کرد؛ عربستان، مصر و... بخشی از جهان عرب هستند که وزنه‏ های تاثیرگذار جهان اسلام به حساب می‎آیند.
موسس موسسه تمدن اسلامی یادآورشد: فاصله گرفتن ایران از جهان عرب باعث تخریب ایران در کل جهان اسلام است؛ عربستانی ها در کشورهای مختلف جهان اسلام دارای پایگاه هستند و به همین دلیل سعی می کنند اسلام هراسی و ایران هراسی و شیعه هراسی را در دنیا کلید بزنند.
وی گفت: شنبه میزبان گفتگوی جدی نخبگان جهان عرب و نخبگانی از طرف ایرانی هستیم که بنده مدیریت این میز را به عهده دارم؛ این گفتگو یک نقطه آغاز است و به دنبال ایجاد موجودیت باشگاهی به نام باشگاه گفتگوهای فرهنگی جهان اسلام هستیم که البته گفتگوی ایرانی و عربی نقطه ثقلی برای این باشگاه خواهد بود.
میرزایی اظهارکرد: این نشست که بخشی از همایش گفتگوی ایرانی و عربی است؛ فقدان اندیشه آزاد در جهان عرب؛ استبداد سیاسی در جهان عرب، ضعف مرجعیت‏های اسلامی و جایگزینی مرجعیت ها و قالب‎های مرجع اسلامی از جمله مفهوم، طرف ایرانی و عربی با عینک های سیاسی و خصمانه به ما می نگرند؛ تحلیل گر سی ان ان برای رسانه عربی تحلیل می‎نویسد و تحلیلگر عربی نیز آن را به شکل خودکار بیان می‏کند؛ علت این خوانش غلط و دوطرفه نبود گفتگوهای مستقیم است.
وی افزود: اگر جامعه المصطفی بتواند در میزهای گفتگوی بین المللی شرکت کند، شاهد بازسازی این گفتگو خواهیم بود؛ جامعه المصطفی دارای طرح مرجعیت علمی و توسعه دانش بنیان جهان اسلام است؛ تفاوت این طرح با نهادهای دیگر آن است که با دانش بنیان کردن نقشه امت و جهان اسلام و وحدت و تقریب ایمان داریم.
وی عنوان کرد: این نشست فرهنگی و گفتمانی ساعت 20 در سالن اصلی ریاست جامعه المصطفی(ص) برگزار می‎شود که در آن اندیشمندان ایرانی و عربی به گفتگو می‎نشینند.
captcha