20 سال دیابت آیت‌الله هاشمی/ اهمیت سلامت قوت غالب/ تأمین کالری فقرا از نان
کد خبر: 3564344
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
وزیر بهداشت از بیماری مزمن آیت‌الله هاشمی پرده برداشت؛

20 سال دیابت آیت‌الله هاشمی/ اهمیت سلامت قوت غالب/ تأمین کالری فقرا از نان

گروه سلامت: وزیر بهداشت در اولین همایش نان سالم، با اشاره به اهمیت تغذیه در نان سالم در پیشگیری از دیابت و بیماری‌های مزمن پرداخت و از بیست سال بیماری دیابت آیت‌الله هاشمی پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش نان سالم که غروب چهارشنبه، 29 دی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، با اشاره به اهمیت نان در زندگی مردم اظهار کرد: تمامی آموزه‌های دینی ما نسبت به سلامت و پاکی قوت غالب مردم تأکید داشته‌اند.

وی  اظهار کرد: مهمترین علت فشارخون و بیماری های قلبی ناشی از مصرف روغن های ناسالم و به خصوص نمک می باشد و 50 درصد نمک مصرفی مردم از نانی است که توسط نانواها تولید و دریافت می‌شود.
هاشمی افزود: اگر نانواها بتوانند یک سوم نمک نان‌ها را کم کنند، جلوی بسیاری از بیماری‌ها گرفته می‌شود و حدود 255 هزار مورد از مرگ‌های سالانه در ایران کم می‌شود.
هاشمی با تاکید بر استفاده از سبوس در نان تصریح کرد: برخی مردم به اشتباه تصور می‌کنند نان سفید بهتر است در حالی که نان تیره که سبوس دارد ارزش غذایی خیلی بیشتری دارد و باید گرانتر باشد.
وزیربهداشت بیان کرد: مردم باید بدانند که نمک و شکر تیره نیز بسیار کم ضررتر از نمک و شکر سفید است زیرا با استفاده از مواد سفید می‌شوند.
قاضی زاده هاشمی در ادامه به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی برای مصرف نان پرداخت و افزود: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید به مردم بگویند که قند و شکر زرد برای سلامتی نسبتا بهتر از قند و شکر سفید است.
هاشمی ادامه داد: نان از قدیم غذای اصلی مردم ایران بوده است به همین علت در فرهنگ مردم احترام دارد. مردم ایران 50 درصد کالری مورد نیازشان را از نان تأمین می‌کردند و فقرا نیز 60 درصد کالری مورد نیاز را از نان دریافت می‌کنند.
وی بیان کرد: دولت و مجلس باید مراقبت کنند که نان سالم به دست مردم برسد اما متاسفانه هر جا که دولت دخالت بیشتری کرده، کار خراب شده است.
وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت آمادگی دارد با همکاری صنف نانوایان و با در نظر گرفتن نظرات صنف برای حل مشکلات به خصوص بهبود وضعیت آرد وارد عمل شود و معتقدیم اگر بخشی از یارانه سنگینی که برای خودکفایی گندم هزینه شد؛ برای ارتقای کیفیت آرد هزینه می شد، نان‌های با کیفیت تری به دست مردم می رسید.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: گاهی میلیاردها تومان در جایی هزینه می‌شود اما به علت ضعف برنامه‌ریزی مخاطراتی برای سلامت مردم ایجاد می شود و بیماری تولید می کنیم.

بیماری مزمن آیت‌الله هاشمی 

وی در ادامه با اشاره به رحلت آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: ایشان 16 سال قبل آنژیوپلاستی قلب کرده بود و 3 تا پلاک در عروق قلبی داشت.
وی افزود: ایشان همچنین 20 سال دیابت داشت و در ماه‌های اخیر انسولین مصرف می‌کرد. همانگونه که می‌دانید دیابت منجر به ضعیف شدن جداره قلبی شده و منجر به مرگ‌های ناگهانی می‌شود.
هاشمی یادآور شد: به طور کلی هفت تا 10 درصد مرگ ها ناگهانی است و علت اصلی آن فشارخون و بیماری‌های قلبی است.

وقتی وزیر نانوا بود

وزیر بهداشت همچنین به ذکر خاطره‌ای از کار در نانوایی پرداخت و اظهار کرد: هرچند به لحاظ مالی متمول بودیم اما پدر من هر سال تابستان ما را تشویق به کارکردن می‌کرد به همین دلیل من نان پختن را از زنی به نام «کنیز ننه» یادگرفتم.

وی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایکنا در رابطه با بیماری آیت‌الله هاشمی هرگونه توضیح بیشتر را به نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت موکول کرد.


captcha