جشنواره های «موسیقی فجر» و «تئاتر فجر»؛ آغازی بر یک پایان
کد خبر: 3564402
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵

جشنواره های «موسیقی فجر» و «تئاتر فجر»؛ آغازی بر یک پایان

گروه هنر: در حالی سی و دومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» به کار خود پایان می‌دهد که اجراهای بخش اصلی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» در سالن‌های مختلف پایتخت کار خود را آغاز خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سی و دومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» شامگاه امروز جمعه اول بهمن‌ماه در قالب برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت به کار خود خاتمه خواهد داد؛ جشنواره‌ای که برطبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود در 6 سالن اجرا در پایتخت از 22 دی‌ماه فعالیت خود را آغاز کند اما از همان ابتدا و به دلیل رحلت آیت‌الله هاشمی رفنسجانی برخی اجراهای آن تحت‌الشعاع قرار گرفت و برخی دیگر هم لغو شد و به طور رسمی از جمعه 24 دی ماه شاهد اجرای نسبتاً منظم آثار این جشنواره برطبق جدول زمانبندی بودیم.

بازخوانی آثار چهار دهه موسیقی انقلاب اسلامی، اهتمام ویژه این جشنواره به موسیقی نواحی و اقوام ایرانی و همچنین احیای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان با خوانندگی علیرضا افتخاری از جمله نکات مثبت و جالب توجه این جشنواره بود.

امسال برای نخستین بار با توجه به ظرفیت سالنهای اجرا و اینکه ممکن است علاقه‌مندانی از حضور در اماکن اجرای آثار بی نصیب بمانند در اقدامی تقریباً نوآورانه به کوشش مؤسسه فرهنگی «حام» طرح پخش آنلاین و مستقیم کلیه اجراهای این دوره از جشنواره از طریق فضای مجازی به اجرا درآمد که شنیده‌ها حاکی از توفیق نسبی آن دارد که البته با توجه به تأمین نبودن زیرساخت‌های شبکه‌های مخابراتی در شکلی ایده‌آل قطعاً نارضایتی را نیز به دنبال داشت.

اما به موازات برگزاری مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» که ساعت 19 امروز برگزار خواهد شد، اعطای جایزه «باربد» یکی از بخش‌های جذاب و هیجان برانگیز آن است، اجراهای نمایشی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» نیز در سایر سالن‌های نمایشی پایتخت کار خود را به طور رسمی آغاز خواهند کرد.

امسال علاوه بر سالن‌های اصلی که همواره در ادوار مختلف جشنواره «تئاتر فجر» میزبان آن بودند، 10 سالن خصوصی تئاتر نیز در بخشی تحت عنوان «بعلاوه فجر» میزبان 74 اجرای تئاتری خواهند بود که بر رونق و جنب و جوش و پویایی هر چه بیشتر بزرگترین رویداد تئاتری ایران صحه خواهد گذاشت.

از جمله ویژگی‌های این دوره جشنواره «تئاتر فجر» نیز می‌توان به اهتمام و توجه مسئولان این جشنواره به اجرای آثار دینی، ارزشی، دفاع مقدس و مقاومت، سبک زندگی ایرانی و اسلامی توجه کرد که در بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارند، اشاره کرد.

یادآور می‌شود، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» نیز تا 12 بهمن به دبیری سعید اسدی به کار خود ادامه خواهد داد.

امیرسجاد دبیریان    

captcha