حضور نیروی زمینی ارتش/ اعلام اسامی مجروحین
کد خبر: 3564413
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
اخبار فروریختن ساختمان پلاسکو

حضور نیروی زمینی ارتش/ اعلام اسامی مجروحین

صبح امروز ساختمان قدیمی و بزرگ پلاسکو در مرکز پایتخت، گرفتار آتش‌سوزی گسترده شد و با توجه به فرسودگی و سن پنچاه و سه ساله برج 17 طبقه و مشهور تهران این ساختمان تخریب شد و از سرنوشت آتش‌نشانان گرفتار در ساختمان خبری نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، صبح امروز، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از وقوع آتش‌سوزی گسترده در ساختمان پلاسکو در پایتخت خبر داد و گفت: عملیات امدادرسانی شروع شده است. سرگرد علی اصغر شریفی با اعلام خبر وقوع آتش‌سوزی گسترده در ساختمان پلاسکو واقع در چهارراه استانبول پایتخت گفته که از ساعتی پیش شعله‌های آتش و دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی از یکی از طبقات این ساختمان اداری تجاری مشاهده شد که بلافاصله نیروهای امدادی اعم از ماموران پلیس راهور، اورژانس و نجات گران آتش نشانی در محل حادثه حاضر شده و عملیات امدادرسانی را آغاز کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه به دلیل گستردگی شعله‌ها پلیس راهور در محدوده خیابان جمهوری، چهارراه استانبول و خیابان سعدی محدودیت ترافیکی خاص اعمال کرده است، افزود: محدودیت های اعمال شده برای تسهیل در تردد خودروهای امدادی و آتش نشانی است.

اعزام 10 ایستگاه با 200 آتش نشان
جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نانی نیز از اعزام مأموران 10 ایستگاه آتش‌نشانی به همراه وسایل و تجهیزات به محل حادثه خبر داده بود. ضمن اینکه 15 تانکر آب به همراه 200 آتش نشان در حال اطفا حریق بودند. ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم به بعد دچار حریق شده و دود بسیاری از این ساختمان متصاعد شده بود. آلودگی هوای تهران مانع از دیده شدن دود شدید ناشی از این حریق گسترده در فواصل دوردست است.

سخنگوی این سازمان به شبکه خبر اعلام کرده بود که به دلیل گستردگی حادثه از یک سو و نیز آتش زا بودن مواد و پارچه ها و نیز تاسیسات کهنه ساختمان، شاهد شعله ور شدن آتش از برخی دیگر از نقاط ساختمان بودیم. این مقام آتش نشانی همچنین با اعلام این که هم اکنون 200 آتش نشان در محل برای مهار بحران تلاش می کنند نسبت به بی اعتنایی به مواردایمنی در این قبیل مراکز انتقاد کرد. ملکی همچنین نسبت به خطراتی که بعد از موج سهمگین آتش حیات ساختمان را تهدید می کند اظهار نگرانی کرد.
 
11:30 پلاسکو به طور کامل فروریخت
 
بالاخره پس از ساعت های طولانی که برج مشهور چند دهه پیش تهران در حال سوختن بود و نگرانی های فراوانی درباره حفظ بنای فرسوده اش مطرح می شد، این ساختمان در چشم بر هم زدنی فروریخت و به تلی از آوار تبدیل شد.
تا به این لحظه تعداد مصدومان 37 نفر اعلام شده، اما با توجه به حضور گسترده ماموران آتش نشانی و اورژانس در محل این مجتمع تجاری و اهالی منطقه، مالکان و کارکنان مغازه های مستقر در این مجتمع و انبوه تماشاگران و رهگذران خیابان، احتمال می رود این آمار به شدت افزایش پیدا کند.
آن گونه که خبر می رسد، این ساختمان به سمت خود فروریخته و نگرانی درباره وضعیت آتش‌نشانان مستقر در این ساختمان وجود دارد. برپایه این گزارش،‌ هجوم گسترده مردم برای کمک‌رسانی مشکلاتی را برای عملیات نجات به وجود آمده است.
 
ساختمان پلاسکو در تهران فرو ریخت/ سرنوشت مبهم آتش‌نشانان

سفارتخانه‌ها تخلیه شدند،
 
در پی فروریختن ساختمان پلاسکو، دو سفارتخانه‌ای که در مجاورت محل حادثه قرار داشتند، تخلیه شده اند. همچنین شائبه امنیتی بودن حادثه پلاسکو از سوی استانداری تهران تکذیب شد.

این در حالی است که بیمارستان‌های منطقه هم به حالت آماده باش در آمده‌اند و شهردار تهران نیز که که برای دیدار با مراجع قم، راهی این شهر شده بود، برنامه سفر خود را به دلیل بروز این حادثه در تهران قطع کرد تا به تهران بازگردد.

درباره دلایل این آتش سوزی هنوز خبری مخابره نشده است.

آغاز عملیات آتش‌بانی

سخنگوی آتش نشانی تهران اعلام کرد که عملیات آوار برداری آغاز شده است و هیچ اطلاعاتی از تعداد افرادی که تا کنون زیر آوار مانده اند در دست نیست. وی تاکید کرد که مالکان و همسایگان توجهی به هشدارهای سازمان آتش نشانی برای تخلیه ساختمان نداشته اند و احتمالا جمعی از آنها زیر آوار مانده اند.

سخنگوی آتش نشانی از مردم خواست به اخبار غیررسمی که در شبکه های مجازی منتشر می شود اعتماد نکرده و اخبار رسمی را از منابع معتبر دنبال کنند. گفته بود که ساختمان تخلیه شده بود ولی امدادگران آتش نشانی در حال تخلیه دود و امدادرسانی در محل حادثه بودند.


یادآور می‌شود، فرو ریختن ساختمان پلاسکو خوشبختانه در مسیر خود ساختمان و به صورتی عمودی اتفاق افتاد و خسارتی به واحدهای تجاری اطراف وارد نشد. این در حالی است که نگرانی برای سلامت بیش از ۴۰ آتش نشانی که در محل حادثه در حال مهار شعله های اتش بودند، وجود دارد.

ساختمان پلاسکو فرو ریخت/ احتمال شهادت 30 آتش‌بان

حضور نیروی زمینی ارتش در منطقه حادثه

یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش برای کمک به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو، در محل این ساختمان حضور یافته‌اند.

این نیروها، با تجهیزات لازم در محل حضور یافته‌اند.

آماده باش بیمارستان‌های تهران

هم‌اکنون بیمارستان‌های منطقه به حالت آماده باش در آمده است.

پلیس راهور نیز اعلام کرد که از خیابان جمهوری به سمت شرق و از خیابان خیام به سمت شمال و از محدوده بهارستان به سمت عرب فقط خودروهای اورزانس و امدادی حق تردد دارند.

‎پلیس اورژانس و آتش نشانی از مردم درخواست کرده اند از ازدحام در محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو خودداری کنند.

آغاز عملیات آواربرداری در پلاسکو

سخنگوی آتش‌نشانی در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: مطمئنا کسانی زیر آوار هستند. قطعا تعدادی از آتش‌نشانان در این ساختمان هستند، اما آماری از افراد محبوس در ساختمان نداریم.

وی احتمال این که دوباره آتش سوزی ادامه یابد را رد کرد و گفت که آتش را کاملا مهار کرده‌ایم البته تا ساعات آینده در آماده باش خواهیم بود . عملیات آوار برداری را در دستور کار داریم.

وی گفت که معلوم نیست چند نفر زیر آوار گرفتار شده اند، هیچ اطلاعاتی نداریم و آمار 30 نفر کشته تائید نمی‌شود.

ساختمان پلاسکو فرو ریخت/ احتمال شهادت 30 آتش‌بان

به گفته وی در حال حاضر در این منطقه گرد و غبار وجود دارد و آتش از بین رفته است اما نیروهای اطفای حریق آماده هستند تا در صورت بروز سانحه، جلوی آن را بگیرند. اولویت نیز فعلا اطفای حریق نیست.

٢ نفر که عمده انها آتش نشان هستند به مراکز درمانی منتقل شدند. امیدواریم اواربرداری به گونه ای صورت گیرد که اتش نشانان را زنده به مراکز درمانی منتقل کنیم.

تخليه مسيرهاي منتهي به فاجعه/ مردم همكاري كنند

مرتضی سليمی، رئيس سازمان امداد و نجات از مردم خواست از مردم خواست مسيرهاي منتهي به محل حادثه ساختمان پلاسكو را تخليه كنند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام كرد كه 20 تیم عملیانی هلال احمر برای خارج کردن افراد از زیر آوار اعزام شدند و 8 قلاده سگ زنده یاب برای شناسایی افراد زیر آوار مانده فعال اند.
وي از آماده باش کامل تمامی شعب جمعیت هلال احمر در استان تهران خبر داد و از مردم برای تخلیه مسیرهای منتهی به محل حادثه كمك خواست.
در حال حاضر امدادگران از خبرنگاران درخواست دارند كه دست به ارائه اطلاعات مفيد بزنند؛ مخابره صحنه هاي سياه در حال حاضر چه كمكي خواهد كرد؟
هم‌اكنون نيازمند كمك‌رساني هستيم.

47 مصدوم تحت درمان/ وضعیت 30 تا 50 نفر نامشخص

اورژانس کشور از مداوا و نجات 47 حادثه دیده حریق ساختمان پلاسکو خبر داد.

بر اساس این گزارش تا کنون ۴۷ مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو تحت درمان قرار گرفتند که از این تعداد ۲۳ نفر توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

وضعیت ۳۰ تا ۵۰ نفر از نیروهای امدادی و آتش نشانان نامشخص است.

ذخیره خونی کافی برای مصدومان پلاسکو وجود دارد

سید مرتضی طباطبایی مدیرکل انتقال خون تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره خون این استان تأمین است گفت: تمامی ذخیره خون استان تهران جوابگوی بیمارستان‌ها و مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو بوده و نیازی به خون جدید وجود ندارد.

وی افزود: با این حال شهروندان گرامی در صورتی که تمایل به اهدای خون داشته باشند می‌توانند به مراکز اهدای خون خون در سطح تهران مراجعه کنند.

طباطبایی بیان کرد: مراکز سطح استان تهران تا ساعت 15 و سی دقیقه برای دریافت خون اهدایی شهروندان باز هستند.

وی یادآور شد، مراکز وصال و نارمک نیز تا ساعات 20 باز هستند.
اورژانس کشور اسامی 23 تن از مجروحان حادثه پلاسکو را منتشر کرد.

اسامی 23 نفر از مصدومین آتش سوزی پلاسکو که در بیمارستان سینا بستری هستند اعلام شد که به شرح ذیل هستند:

1- امید حدادفر ( بیمارستان فیروزگر)
2-تیمور سلیمی (بیمارستان فیروزگر)
3-علی اصغر فهرست آوان لو ( بیمارستان پارس)
4-ابولفضل زارع (بیمارستان پارس)
5-فخرالدین گودرزی (بیمارستان پارس)
6-محمود فریادرس (بیمارستان پارس)
7-رحمان شکری (بیمارستان نفت)
8-جمال صدرنیا شایق (بیمارستان بانک ملی)
9-حسن بذرنیا (بانک ملی)
10 -ذکی دانشور( بانک ملی)
11 –محمد شاه محمدی( بیمارستان سینا)
12-سید نصیر حاجی اکبری( بیمارستان سینا)
13-محمد قاسمی( بیمارستان سینا)
14-حسن بختیاری( بیمارستان سینا)
15-پیمان آذرنیان (بیمارستان سینا)
16-بهنام آذرخانی( بیمارستان سینا)
17-امیر مهدیایی( بیمارستان سینا)
18-صادق ایمنی ( بیمارستان سینا)
19-مهدی نسیمی( بیمارستان سینا)
20-رضا هاشمی شا( بیمارستان سینا)
21-توکل هاشم پور(بیمارستان سینا)
22-سعید تفرشی(بیمارستان سینا)
23-محمد صالح (بیمارستان امیر اعلم)

مصدومان حادثه پلاسکو 70 نفر/ در رابطه با کشته‌ شدگان هنوز آماری وجود ندارد

محمد ربی، مدیر روابط عمومی اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌اللملی قرآن(ایکنا)، با اعلام مصدوم شدن 70 نفر در حادثه ساختمان پلاسکو گفت: تا کنون 23 نفر به مراکز بیمارستانی انتقال پیدا کرده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه تا کنون از وضعیت مفقودشدگان خبری در دست نیست اظهار کرد: در حال حاضر هرگونه آماری در رابطه با کشته‌شدگان احتمالی وجود ندارد.
خبرهای خوش قالیباف

قالیباف که مدیریت بحران را در اختیار گرفته است. در گفت‌وگویی گفت که کسی از مالکان و مردم در این حادثه گرفتار نشده‌اند و حدود 20 تا 25 نفر از نیروهای آتش‌نشانی فقط در این حادثه گرفتار شده‌اند که تلاش‌ها برای نجات آن‌ها ادامه دارد.

وی گفت: پیش از وقوع ریزش کلیه افراد حاضر در طبقات تخلیه شده‌اند و حتی برخی از مغازه‌ها و اتاق‌ها هم بازرسی شده بود تا از نبود فردی در ساختمان اطمینان حاصل شود.

وی گفت که این حادثه حدود ساعت 7 و 59 دقیقه اطلاع‌رسانی شد و در مدت 2 دقیقه نیروهای آتش‌نشانی در محل حاضر شده‌اند.

قالیباف از مردم خواست تا به شایعات توجه نکنند و افزود: آتش‌نشانان مردم و مغازه داران را به طور کامل خارج کردند، در زمان آتش سوزی، برخی با نردبان های نجات، از ساختمان خارج شدند.

وی افزود: از مالکان و صاحبان پاساژ کسی درون ساختمان نبوده و البته  ممکن است نهایتا یکی دو نفر باشند، بین 20 تا 25 نفر از پرسنل آتش نشانی گرفتار شده‌اند.نیروهای نجات آتش نشانی در حال نجات هستند.

دستور روحانی به وزیر کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شد، به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت ، علل حادثه و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

متن دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شده است، مایه تأسف و تأثر گردید. مقتضی است در اسرع وقت،‌علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

۲۰ تا ۲۵ نفر زیر آوار هستند

شهردار تهران در خصوص آخرین وضعیت حادثه ریزش ساختمان پلاسکو گفت: از ساعت ۷:۵۹ صبح خبر این حادثه به همکاران ما به سامانه ۱۲۵ اطلاع‌رسانی شد و در مدت دو دقیقه آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند. با مهار آتش سوزی آتش نشانان در حال مهار و لکه‌گیری بودند که ریزش اتفاق افتاد.

وی افزود: از همان زمان عملیات اطفای حریق آغاز شد؛ آتش از طبقات ۱۰ و ۱۱ این ساختمان شعله‌ور شد و بعد از مهار این آتش‌سوزی، تمام تلاش همکاران ما این بود که همه افراد حاضر در ساختمان خارج شوند که خوشبختانه به طور کامل بعد از خاموش شدن آتش، تمام افراد حاضر در ساختمان تخلیه شدند.

کپسول‌های اطفای حریق خالی بود

جتبی درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران هم در این رابطه به خبرگزاری فارس، گفت: نسبت به این موضوع مشاهده عینی ندارم اما بر اساس اطلاعاتی که از حاضرین در لحظه آتش‌سوزی در این ساختمان کسب کرده‌ام آتش‌سوزی در طبقه دهم ساختمان و به علت نشت گاز پیک‌نیک اتفاق افتاده است. به طوری که در اوایل صبح امروز یک نفر از کسبه‌ها در زمان ورود به محل کار خود کلید برق را می‌زند در حالی که اتاق به علت نشت گاز پیک‌نیک پر گاز بوده، انفجار رخ می‌دهد.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران، گفت: افرادی که در مراسم زیارت عاشور این ساختمان حضور داشته‌اند متوجه وقوع حریق در طبقه دهم ساختمان می‌شوند که بلافاصله برای خاموش کردن آن از طریق کپسول‌های اطفای حریق اقدام می‌کنند که متوجه می‌شوند کپسول‌های موجود در آن محل شارژ نداشته و خالی هستند.

درودیان تصریح کرد: در این ساختمان قدیمی 17 طبقه که امروز بر اثر آتش‌سوزی فروریخت، 600 واحد صنفی فعال وجود داشت که بیش از 400 واحد آن عضو اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن فروشان بودند و بقیه واحدها هم جزء اتحادیه خیاطان بوده‌اند.

حال و هوای چند ساعت بعد از ریزش ساحتمال

با گذشت حدود پنج ساعت از حادثه ریزش ساختمان "پلاسکو"، عملیات امدادی در حالی در این محل ادامه دارد که نیروهای انتظامی نیز حضور پررنگی در کنار عوامل امدادی دارند. با توجه به اینکه ساختمان پلاسکو در مجاورت سفارت‌خانه‌های ترکیه و انگلستان واقع شده، تدابیر امنیتی در اطراف این مراکز نیز انجام شده است.
ر حال حاضر اطراف محل حادثه و معابر منتهی به آن مسدود شده و خیابان جمهوری از تقاطع فردوسی تا خیابان سعدی نیز به طور کامل مسدود بوده و ماموران پلیس با ایجاد داربست و نصب گونی‌های آبی رنگ بر روی آن محل را مستتر کرده و نیروهای غیر عملیاتی و غیر امدادی از محل خارج شده‌اند.
شمار زیادی از ایستگاه‌های آتش نشانی تهران در محل حادثه حضور دارند و علاوه بر آن نیروهایی نیز به شکل داوطلبانه از آتش نشانی شهرهای اطراف برای کمک و امدادرسانی در محل حاضرند. پیگیری‌ها حاکی از این است که عملیات جستجو و نجات در کنار عملیات ایمن سازی در حال انجام است و احتمالا عملیات آواربرداری تا فردا نیز ادامه داشته باشد.


captcha