مسلمانی بعد از پلاسکو؛ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
کد خبر: 3564516
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲

مسلمانی بعد از پلاسکو؛ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ

گروه جامعه: حوادث و فجایع علاوه بر درد و اندوه شدید برای مردم، تذکرهای مهمی نیز برای مردم و مسئولان دارند؛ «أَفَلَا تَذَكَّرُونَ؛ آيا سر پند گرفتن نداريد»(آیه 155 سوره صافات).

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) روز گذشته در فضای حقیقی پایتخت و فضای مجازی کشورمان شاهد اتفاقات تلخ، بسیار تلخ، جگرسوز، تأسف برانگیز و زیبا بودیم.

ساختمانی 15 طبقه آتش گرفت؛ اتفاقی که می شد جلوی آن را گرفت اما نگرفتیم. آیا این رفتار یعنی پیشگیری نکردن از فاجعه ای که می شد جلوی آن را گرفت با آیات متعدد قرآن در خصوص تعقل و اندیشیدن سازگاری دارد؟ «أَفَلَا يَعْقِلُونَ؛ آیا نمی اندیشند»(آیه 88 سوره یس).

ساختمانی آتش گرفت عده زیادی به طرف آن ساختمان دویدند اما با یک تفاوت در دست برخی از آن عده تلفن همراه بود در دست برخی دیگر جانشان. عده ای برای تماشای سوختن جان و مال دیگران رفتند، عده ای برای نجات. اما آن عده ای که برای تماشا رفته بودند به هیچ صراطی مستقیم نبودند. چنان آبرویی از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بردند که مسئولان مجبور شدند بارها و بارها اعلام کنند که وجودشان مانع کمک رسانی است.

و چه جای تعجب و تفکر دارد که آنها نمی دانند مسلمان با قول و فعل و عمل نباید به هیچ انسانی چه مسلمان و چه غیر مسلمان آسیب برساند و همه در قبال عمل خود مسئول هستند.

تأسف برانگیزتر آنکه به محض برقراری ارتباط تصویری با صدا و سیما همین افراد اطراف خبرنگار و مسئولان می ایستادند تا چهره خود را علناً به همه مردم ایران نشان دهند و اعلام کنند که ما بودیم که مانع کمک رسانی شده و در کار امدادگران و آتشنشانان اختلال ایجاد کردیم.

اما حادثه پلاسکو، چهره دیگری هم از فرهنگ مردم کشورمان به نمایش گذاشت؛ چهره ای به زیبایی و عظمت صف‌های طولانی اهدای خون. تفاوت دو گروه مردمی که یک گروه ازدحام کردند تا عکس یادگاری بگیرند حتی به قیمت رفتن بالای ماشین آتشنشانی و ایجاد مزاحمت برای گروه های امدادی و افرادی که جمع شدند تا شاید بتوانند جان همان امدادگران را نجات دهند. تفاوت بین افرادی است که قرآن نسبت به آنها متذکر می شود: «أَفَلَا تَذَكَّرُونَ؛ آيا سر پند گرفتن نداريد»(آیه 155 سوره صافات).

اما علاوه بر تمام واکنش های صورت گرفته در فضای حقیقی، فضای مجازی نیز عرصه و جولانگاهی برای فرهنگ نمایی مردم بود. همان جایی که مردم با هم قرار گذاشتند برای این اتفاق جک نسازند. همان جایی که گروه های مختلف دور هم جمع می شدند تا برای سلامتی و نجات زیرآوار مانده ها دعا و آیت الکرسی ختم کنند.

روز گذشته فضای مجازی عرصه ای بود برای اعتراض مردمی که مخالف عکس گرفتن با خاکسترهای جان و مال هموطنان خود بودند و هر کس چنین کرده بود را با کامنت ها و نظرات خود مورد شماتت قرار می دادند و به این عمل اعتراض می کردند. عرصه ای بود برای همه مردم، هنرمندان و ورزشکاران تا اعلام کنند در اندوه همه انهایی که فقط خدا می داند شب گذشته را چگونه به صبح رسانده اند شریک هستند.

پلاسکو فرو ریخت. اما مسلمانی می گوید باید به دقت هر آنچه اتفاق افتاده بررسی شود، باید قبل از تکرار آنچه رخ داده تمام اتفاق های مشابه ممکن پیش بینی و پیش گیری شود، مسلمانی می گوید در چنین شرایطی باید در خصوص بودجه هایی که برای نهادها و سازمان هایی مثل اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر و ... اختصاص داده می شود بازبینی شود، نکته تأسف برانگیزتر اینکه طی روزهای آینده مسئله بودجه هلال احمر که با کاهش قابل توجهی مواجهه بوده مورد بررسی مجلس قرار خواهد گرفت. 

آیا مردم ما سواد مواجهه با خطرات را دارند؟ ایا مردم می دانند در بحران ها و اتفاقاتی مانند اتفاق روز گذشته چگونه باید رفتار کنند؟ ایا اصول اولیه کمک های اولیه را می دانند؟ نحوه رفتار هنگام آتش سوزی و چگونگی نجات جان خود و دیگران حین اتش سوزی الفبای اولیه آموزش های همگانی کمک های اولیه است، اما چند نفر امروز شروع می کنند به مطالعه و آموختن این کمک های اولیه و یا شرکت در کلاس های هلال احمر در این خصوص.

جمعیت هلال احمر در حال اجرایی طرحی با عنوان «خادم» (خانواده آماده در مخاطرات) آماده است و شعار این نهاد هر خانواده یک امدادگر است. اما وقتی همین نهاد بروشورهای مربوط به آموزش کمک های اولیه را به در خانه ها می برد، مردم این بروشورها را مطالعه و توجه لازم را به آنها می کنند؟ «أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ آیا باز تعقل نمی‌کنید»(آیه 169 سوره اعراف)

و شهادت چه قدر زیبنده تمام انسان هایی است که می دانند«وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا؛ هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است»(آیه 32 سوره مائده).

captcha