واقعه به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه؛ نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی
کد خبر: 3564523
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

واقعه به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه؛ نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی

گروه اجتماعی: قیام دوم بهمن سال 57 مردم ارومیه، اولین درگیری مسلحانه مردم این شهر بر علیه رژیم پهلوی بود که واقعه به توپ بستن مسجد اعظم به عنوان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی، بی‌شک در مسیر تحقق انقلاب اسلامی رویدادهای حماسی و ماندگاری در تاریخ ملت ایران به ثبت رسیده است و دوم بهمن 57 در ارومیه گواه صادقی بررشادت‌ها و جانفشانی‌های مردم مومن و ولایتمدار شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی است.
واقعه به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه؛ نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی
در تاریخ مبارزات انقلابی مردم ارومیه برای ساقط کردن رژیم شاهنشاهی روزهای بزرگی چون خرداد 42، 19 دی قم، 29 بهمن تبریز، 17 شهریور تهران و 13 آبان و سایر ایام ثبت و ضبط است که دوم بهمن ارومیه نیز در زمره این روزهای تاریخی قرار دارد.
مهمترین حادثه انقلاب اسلامی درارومیه مربوط به روز 2 بهمن است. اسم ارومیه در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان اولین شهری که مردم آن در این روز دست به مبارزه مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی زدند به ثبت رسیده است.
روز 2 بهمن 1357 نظامیهای رژیم با سلاح سنین  تانک از ستاد لشگر واقع در میدان انقلاب بیرون آمدند و به طرف مسجداعظم یعنی محل تجمع نیروهای انقلابی حرکت کردند همزمان با حرکت تانک ها به طرف مسجد اعظم مبارزین مسلح ارومیه با هدایت و فرماندهی شیخ غلامرضا حسنی مجاهد نستوه ایران اسلامی در سنگرهایی که از قبل آماده کرده بودند، مسلحین انقلابی ارومیه در آنها مستقر و عملاً وارد یک جنگ مسلحانه با رژیم پهلوی شدند.
واقعه به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه؛ نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی
مسجد اعظم ارومیه در روزهای آزادهی خواهی، سنگر مردم برای مبارزه با دشمنان شده بود، مجاهد نستوه ایران اسلامی شیخ غلامرضا حسنی در بخشی از خاطرات خود از مسجد اعظم چنین یاد کرده است: هرچه امکانات و تجهیزات بود در جهت استحکام پایگاه نظامی مسجد اعظم به کار گرفتیم به تعداد بیش از 40 نفر افراد مسلح و با حضور انبوه مردم آماده نبرد شدیم.
دراین روز تاریخی مردم ارومیه متحد و مسلح آماده مبارزه علیه طاغوت بودند که، نیروهای رژیم طاغوت مسجد اعظم را به گلوله بستند و مردم نیز به مبارزه با آنها پرداخته و آنان را از صحنه خارج کردند.
واقعه به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه؛ نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی
در این روز ارومیه به عنوان شهر پیشگام در تاریخ انقلاب، اولین تجربه جنگ مسلحانه را پشت سر گذاشت و مسجد اعظم ارومیه به عنوان نماد جنگ مسلحانه انقلاب و پیروزی اولین برخورد مسلحانه با عوامل رژیم طاغوت است که در مرکزیت شهر قرار گرفته است.
مردم ارومیه در دوران مبارزه با رژیم پهلوی و 8 سال دفاع مقدس وفاداری خود را به نظام اسلامی ایران ثابت کرده و حماسه 2 بهمن یکی از نقاط عطف این رشادت ها و پایداری ها است.
آذربایجان غربی با تقدیم 12 هزار شهید و حضور داشتن در دفاع مقدس، دربین استانهای کشور از موقعیت و تاریخ درخشانی برخوردار است و حماسه دوم بهمن ارومیه سند ظلم ستیزی مردم آذربایجان غربی است.
مردم در این روز با چشم خود شکست و فرار تانک‌ها را دیدند و باورشان شد که می‌توانند با امکانات کم و ایمان به خدا  در برابر رژیم طاغوت بایستند و توانستند رژیم شاهنشاهی را دوم بهمن و 20 روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شکست دهند.
که هم اکنون نیز رد گلوله های تانک بر روی آن باقی است اما گنبد مسجد اخیرا به صورت استیل شده و محل توپ‌ پنهان شده و دیده نمی‌شود و انتظاری که از مسئولان می‌رود این است که برای مرمت گنبد مسجد به گونه‌ای که گنبد مسجد دیده شود همت گمارند تا نسل آینده محل اصابت توپ به گنبد مسجد را که نمودی از رشادتهای و قهرمانی‌هایی از سوی مردم این شهر برای پیروزی انقلاب است را ببینند و برای حفظ آن در آینده سهیم باشند.
واقعه به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه؛ نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی
اعظم اسدپور

captcha