قرآن کریم حاوی روش‌های منحصر به فرد تبلیغ است
کد خبر: 3564526
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

قرآن کریم حاوی روش‌های منحصر به فرد تبلیغ است

کانون خبرنگاران نبأ: مدیر امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه روحانیت تبلیغ دین است، افزود: قرآن کریم خود حاوی محتوا و روش های منحصر به فرد تبلیغ است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ،حجت الاسلام کلباسی، مدیر امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه روز پنجشنبه 30 دی‌ماه در گردهمایی مفسران قرآن کریم که در اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه رقبای امروز از ادیان مختلف برای جذب مردم با استفاده از تجهیزات و امکانات گسترده از شیوه‌های مختلفی وارد میدان شده و مشغول تبلیغات رسانه‌ای هستند، مهم‌ترین وظیفه روحانیت را تبلیغ دین اسلامی بیان کرد و گفت: تبلیغ اسلام باید روش‌مند، منظم، مجهز و با استفاده از شیوه‌های نوین و به‌روز باشد و 4 رکن اساسی پیام‌رسان، مخاطب، محتوای تبلیغ و قالب تبلیغ باید از ویژگی‌های به خصوصی برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: برای تأثیرگذاری بر مخاطب بدون شک باید از تعالیم قرآنی بهره‌مند شویم، همان‌گونه که نبی مکرم اسلام(ص) با شیوه‌های قرآنی به تبلیغ برای اسلام می‌پرداختند.
حجت الاسلام کلباسی عنوان کرد: در تبلیغ قرآن که وظیفه اصلی روحانیت شمرده می‌شود، باید هر آنچه که قرآن دستور داده عمل شود، چراکه قرآن خود حاوی محتوا و روش‌های منحصر به فرد تبلیغ است.
وی با اشاره به کارساز بودن و مؤثر بودن شیوه‌های تبلیغ قرآنی در رساندن پیام و بیان روایتی از مولای متقیان علی(ع) در این‌باره گفت: بدون قرآن کسی غنی نیست و با قرآن کسی فقیر نیست؛ این به آن معناست که نباید برای ترویج اندیشه قرآن به دنبال چیزی یا کسی به جز خود آن بود، هرچند احادیث و روایات نیز در این زمینه بسیار ضروری و لازم هستند اما محوریت اصلی همچنان با قرآن کریم است.
وی عدم توجه به شیوه‌های قرآنی را دلیل خلأ به وجود آمده در تبلیغ معارف اسلامی بیان کرد و با اشاره به قالب‌های عرضه تفسیر یادآور شد: یکی از شیوه‌های قرآن مجید برای بیان مطالب شیوه «پرسشی» است.
مدیر امور مراکز تخصصی حوزه اضافه کرد: حدود هزار آیه در قرآن براساس سؤال نازل شده است که این میزان یک ششم کل آیات قرآن را تشکیل می‌دهد؛ این موضوع بدین معناست که خداوند در قرآن به نحو شگفت‌انگیزی از شیوه‌های پرسشی برای تفهیم مفاهیم استفاده کرده است.
حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه حمزه استفهامی در قرآن 450 مرتبه تکرار شده است، متذکر شد: در قرآن دائماً سؤال مطرح شده است و یکی از شیوه‌های قرآن در انتقال آسان مطالب و آموزه‌هاست؛ در حال حاضر نیز نظام‌های آموزشی تکامل‌یافته با طرح سؤال، زوایای بحث را روشن ساخته و در ذهن مخاطب ماندگار می‌کنند.
وی بر ضرورت و اهمیت جذب مخاطب نیز تاکید کرد و افزود: روش طرح سوال باید با حفظ جذابیت‌ها از سوی مبلغ همراه باشد تا مخاطب نسبت به آن علاقه و توجه نشان دهد.
مدیر امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه هر آیه قرآن مشتمل بر حقایق و معارف جداگانه‌ است، اظهار داشت: شیوه پرسشی در تمامی آیات قرآن کریم علی‌رغم گسترش موضوعی قابل اجرا است.
وی در پایان گفت: ما در دورانی هستیم که دیگر خطیبان و واعظان رقیب یکدیگر نیستند، بلکه رقبای آنها در هر خانه و هر اتاق به صورت فیلم و عکس و پیام مخاطب را با خود همراه کرده و حرف های متفاوتی برای او می گویند، بنابراین خطیبان و واعظان باید از روش هایی استفاده کنند که بتوانند مخاطب را به خود جذب کرده و سپس حرف حق را به گوش او بخوانند.

محمد ابراهیمی
captcha