کار دینی در فضای مجازی بدون شناخت و برنامه جواب نمی‌دهد
کد خبر: 3564548
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
رودبارانی:

کار دینی در فضای مجازی بدون شناخت و برنامه جواب نمی‌دهد

گروه اجتماعی: دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی با تأکید بر اینکه باید قبل از فراگیر شدن فضای مجازی، آموزش استفاده درست از این فضا داده می‌شد گفت: برای ترویج نماز و مباحث اعتقادی در شبکه‌های اجتماعی و گرفتن نتیجه مطلوب، باید این فضا را شناخت و با فکر و برنامه وارد شد.

حجت‌الاسلام علی رودبارانی، دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به ظرفیت فضای مجازی در ترویج فرهنگ نماز گفت: برای ورود به فضای مجازی باید برنامه داشت، امروز یکی از معضلات ما در اجتماع و خانواده بحث فضای مجازی است، گاهی آسیبی که از سوی شبکه‌های اجتماعی به خانواده وارد می‌شود جبران ناپذیر است.
حجت‌الاسلام رودبارانی اظهار کرد: استفاده از فضای مجازی متناسب با اهداف اسلامی و تربیتی بسیار مهم است، زمینه انجام چنین فعالیتی خوشبختانه فراهم شده، به همان اندازه که مطالب نامناسب و حتی ضد دین در این فضا نشر می‌دهند می‌توان مطالب مفید در راستای تربیت و توسعه مفاهیم دینی همچون ترویج فرهنگ نماز انتشار داد.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت هنرمندان برای ترویج مبانی اسلامی به ویژه نماز در شبکه‌های اجتماعی، اضافه کرد: اگر این کار با هنر پیش رود قطعاً مخاطبین زیادی جذب خواهد کرد، ما برای اشاعه فرهنگ نماز از طریق فضای مجازی باید فکر و برنامه داشته باشیم، جوانان اگر به آیه 45 سوره عنکبوت که می‌فرماید؛ «أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» ایمان قلبی داشته باشد قطعاً به سمت نماز گرایش واقعی پیدا می‌کند وظیفه ما مسئولان و خانواده‌هاست که آنها را با این مفاهیم آشنا کنیم.
حجت‌الاسلام رودبارانی تصریح کرد: دوری از فریضه نماز عاملی برای توسعه آسیب‌های اجتماعی در زمینه‌های مختلف است، با کمی تأمل متوجه می‌شویم که هر وقت از آسیبی به دور هستیم در مقابل به فرائض دینی همچون اقامه نماز عمل کرده‌ایم و هرگاه از انجام واجبات فاصله گرفتیم به آسیب‌ها دچار شده‌ایم.
وی اضافه کرد: بررسی وضعیت و آمار زندانیان نشان می‌دهد درصد بالایی از مجرمان از فرائض دینی دور بوده‌اند، اقامه نماز مانع بزرگی بین انسان با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است، فرهنگ نماز هم از بروز آسیب پیشگری و هم آسیب را درمان می‌کند.
حجت‌الاسلام رودبارانی یکی از معضلات فروپاشی و سست شدن خانواده را شبهات دانست و گفت: ترویج ارتباطات غیرشرعی در فضای مجازی باعث فروپاشی کانون خانواده می‌شود، در این فضا بانو یا آقا با فردی غیر از اعضای خانواده آشنا می‌شود و همین عامل زمینه ارتباط غیرشرعی را فراهم می‌کند.
وی اظهار کرد: بنده فکر می‌کنم تأثیر مستقیم فضای مجازی در خانواده بسیار ملموس است، برنامه‌های فضای مجازی از سوی دشمن، سستی بنیان خانواده را مورد هدف قرار داده و خانواده را به سمت بی‌مهری و بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر سوق می‌دهد.
حجت‌الاسلام رودبارانی با اشاره به مشقات دعوت به نماز گفت: دعوت و امر به اقامه نماز اول وقت سختی خاص خودش را دارد که باید به جان خرید، باید در این حوزه مقاومت کنیم تا به نتیجه برسیم استفاده از فضای مجازی به ما این قدرت را می‌دهد که از نماز به عنوان معجون شفابخش استفاده کنیم، آیات نورانی قرآنی نقش نماز را در سازندگی انسان و جامعه بسیار زیبا بیان می‌کنند.
وی ادامه داد: وقتی انسان‌ از مسیر قرآن و اهل‌بیت(ع) منحرف نشود خواهد دید که جامعه نیز از گزند آسیب در حوزه‌های مختلف در امان می‌ماند، پیشنهاد ما جهت تحقق اهداف مقام معظم رهبری در فضای مجازی این است که ما این فضا را بشناسیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی برای اجرای اهداف داشته باشیم.
حجت‌الاسلام رودبارانی گفت: برای کاهش آسیب فضای مجازی و استفاده از این فضا در حوزه نماز، مباحث دینی و هرآنچه که باعث می‌شود جلوی بروز آسیب در این فضا گرفته و به فضایی مثبت تبدیل شود بازخوانی و عمل به پیام رهبری درباره فضای مجازی است.
دبیرستاد اقامه نماز استان با تأکید براینکه پیشگیری راحت‌تر از درمان است، افزود: بدون شک گناه نکردن راحت‌تر از توبه کردن است، برای آشنایی خانواده‌ها به ویژه نوجوانان و جوانان با فضای نوپدید شبکه‌های اجتماعی لازم است دستگاه‌های متولی نظیر صدا و سیما و مسئولان فرهنگی همه آسیب‌ها و اهداف را رصد کنند.
وی تصریح کرد: اگر مسئولان فرهنگی ما قبل از اینکه دشمن بخواهد برنامه‌ای فرهنگی برای نفوذ در ایران را اجرایی کند راهکار مقابله و نحوه تبدیل تهدید به فرصت را آموزش دهند قطعاً شاهد مشکلات امروزی نخواهیم بود، اگر پس از فراگیر شدن فضای مجازی بخواهیم دنبال راهکار باشیم تا رسیدن به نتیجه، دچار معضلات بسیاری خواهیم شد.
حجت‌الاسلام رودبارنی با ابراز تأسف از عدم فرهنگ‌سازی درست در استفاده از تلفن‌های همراه، تبلت و ... گفت: امروز والدین اولین وسیله‌ای که برای تشویق به فرزندان خود قول می‌دهند گوشی یا تبلت است، ورود نوجوان به فضای مجازی بدون آگاهی بسیار خطرناک است و خطرناک‌تر وقتی است که والدین نظارت کافی هم نداشته باشند.
دبیر ستاد اقامه نمار استان مرکزی در پایان اظهار کرد: مسئولان قبل از اینکه قول اینترنت پرسرعت به مردم بدهند بهتر است فرهنگ استفاده از فضای مجازی و اینترنت را آموزش دهند، امروز در اکثر خانواده‌ها اینترنت پرسرعت وجود دارد در حالیکه آموزش لازم داده نشده است.
captcha