تغییر زمان تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان/ طنین «لا اله الا الله» بر آوارهای پلاسکو/ 7 شهید
کد خبر: 3564625
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
آخرین وضعیت پلاسکو/ در حال تکمیل...

تغییر زمان تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان/ طنین «لا اله الا الله» بر آوارهای پلاسکو/ 7 شهید

گروه جامعه: خانواده‌های شهدای آتش‌نشانان تفحص شده در حادثه پلاسکو موافقت کردند تا زمانی که سایر پیکرهای شهدای آتش‌نشان پیدا نشده است، مراسم تشییع پیکرهای شهدا به زمان دیگری موکول شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) چند روزی است که از ریزش ساختمان پلاسکو می‌گذرد و ما اخبار لحظه‌ای اتفاقات این رخداد تاثربرانگیز را گزارش می‌کنیم:

روز هفتم

ساعت: 16:29

پیکر هفتمین شهید آتش‌نشان از زیر اوار ساختمان پلاسکو به بیرون کشیده شد. این هشتمین آتش‌نشان شهیدی بود که پیکرش امروز چهارشنبه 6 بهمن ماه از زیر آوار خارج شد و تا به این لحظه 10 پیکر در مجموع از زیر آوار خارج شده است. در حال حاضر آتش‌نشانان در تلاش هستند تا پیکر 5 آتش‌نشان دیگر زیر آوار مانده را پیدا کنند.

ساعت: 16:10

با توجه به کشف ابزار و وسایل آتش‌نشانان شهید در محل شمال غربی حادثه پلاسکو احتمال می‌رود که عمده پیکرهای اتش‌نشانان در این محل متمرکز شده باشند بر همین اساس امید به یافتن پیکرهای سایر آتش‌نشانان قوت گرفته است. در حال حاضر بیل‌های مکانیکی و سایر ماشین‌آلات آوار برداری را متوقف کرده‌اند و آتش‌نشانان در حال جست‌و‌جو برای یافتن پیکرهای شهدا هستند.

ساعت 16

پیکر ششمین آتش نشان شهید دقایقی پیش در ضلع شمال غربی از زیر آوارهای پلاسکو خارج شد. براساس خبرهای واصله، آتش نشانان در حال خارج کردن تعداد زیادی از ابزارهای باقیمانده از شهدا هستند که همین موضوع باعث شد تا امید بیشتری برای کشف دیگر پیکرها ایجاد شود.

ساعت 15:02

ملکی از یافتن پیکر پنج شهید آتش نشان طی امروز از زیر آوارهای پلاسکو خبر داد.

در حالی‌که پیکرها را از میان آوارها می‌آوردند، فریادهای «لا إله إلّا اللّه» بر آوارهای پلاسکو طنین انداز شد و مردم پیکرها را گلباران کردند.

بر اساس گزارش ایکنا تاکنون 85 درصد آوارها برداشته شده و هم اکنون آتش‌نشانان در حال خارج کردن تجهیزات همکاران شهید آتش‌نشان خود از محل جستجو هستند که به همین دلیل احتمال یافتن پیکرهای جدید در این منطقه قوت گرفته است.

ساعت 13:20

بر اساس گزارش ایکنا خانواده‌های شهدای آتش‌نشانان تفحص شده در حادثه پلاسکو موافقت کردند تا زمانی که سایر پیکرهای شهدای آتش‌نشان پیدا نشده است، مراسم تشییع پیکرهای شهدا به زمان دیگری موکول شود. همچنین اعلام شد زمان دقیق این مراسم متعاقبا اعلام می‌شود.

ساعت 11:59

لحظاتی قبل خبرگزاری‌ها از پیدا شدن پیکر سومین آتش‌نشان از زیر آوار در ضلع شمال غربی ساختمان پلاسکو خبر دادند، که ملکی در گفت‌وگو باایکنا این خبر را تکذیب کرد و افزود: تنها دو پیکر یافت شده است.

ساعت 9:21

بیش از ۷۰ نفر از معاونان و رؤسای مراکز فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور، همگام با مردم قدرشناس کشورمان فردا پنج‌شنبه هفتم بهمن‌ماه در مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان پلاسکو شرکت می‌کنند.


روز ششم

ساعت 13:01

ملکی سخنگوی آتش نشانی با اشاره به پیدا کردن یک قرآن سالم از میان آوارهای سوخته به خبرنگار ایکنا گفت: این قرآن مفتوح بوده و سوره انفال را نشان می دهد، با دیدن این مصحف شریف امیدی در دلها روشن شد و امیدی به گشایش در کارها داریم.


تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان از دانشگاه تهران


وی به آوار برداری 70 درصدی آوار و انتقال بیش از 11 هزار تن نخاله اشاره و اظهار کرد: تعدادی دستگاه آتش نشان که ضربه های سختی خورده اند در این محدوده پیدا کردیم و امیدواریم افرادی را نیز اینجا بیابیم.

ساعت 12:48

مشاهده خبرنگار ایکنا از محل حادثه هم اکنون به این شرح است که ضلع غربی پلاسکو در مجاورت پاساژ کویتی ها آرام آرام در حال تخلیه شدن است و آتش همچنان از زیر خروارها آوار زبانه می کشد، امدادگران در قسمتی از جبهه جنوبی هم به همکف رسیده اند.


پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور از به کارگیری دستگاه کاپنوگراف در پلاسکو برای اولین بار در ایران برای پیشگیری از مسمومیت آتش‌نشان توسط گازهای ناشی از آتش سوزی خبر داد و افزود: به دلیل غلظت بالای دود موجود در آوار‌های ساختمان پلاسکو ، 2 دستگاه‌ کاپنوگراف برای تشخیص اکسیژن تبادل شده توسط بدن آتش‌نشانان برای نخستین بار در کشور برای این حادثه به کارگرفته شد.

مجتبی عبدالهی، مسئول ستاد تشییع پیکر شهدای آتش نشان گفت: پیش بینی کرده ایم تا پیکر شهدای آتش نشان از دانشگاه تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شوند؛ همچنین از سوی شهرداری مراسم ختمی و بزرگداشتی برای شهدای آتش نشان عزیز برگزار می شود که زمان این مراسم متعاقباً اعلام خواهد شد. 


ساعت 00:15

همچنان از ضلع غربی ویرانه پلاسکو زبانه های آتش قابل رویت است.

روز پنجم

ساعت 21:40

یکی از نیروهای آتش‌نشان در هنگام حفاری در محل ساختمان پلاسکو، بیهوش و توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شد. همچنین اورژانس تهران اعلام کرد: تا ساعت 19 امروز، دوشنبه، در مجموع 202 نفر در حادثه پلاسکو مصدوم شده‌اند. از این تعداد،  154 نفر در محل به‌صورت سرپایی درمان و 48 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

ساعت 18:27

ادامه آواربرداری در نخستین ساعات شامگاه پنجمین روز از پلاسکو و شعله ور شدن دوباره آتش از زیر آوارها مشاهده می شود. ماموران آتش‌نشانی در حال تخلیه سطح آوار قسمت میانی ساختمان پلاسکو بودند که ناگهان با رسیدن اکسیژن به آتش زیر خاکستر، شعله آتش زبانه کشید و هم اکنون آتش‌نشانان در حال اطفای حریق قسمت میانی هستند.

ساعت 15:43

جلال ملكي در نشست خبري حادثه پلاسكو، درخصوص تناقض آمارهاي آتش نشاني و پزشكي قانوني در آمار تعداد اجساد بيرون كشيده شده از زير آوار طي ساعات نخست امروز، گفت: در طبقه منفي يك پلاسكو، همكاران ما با ٤ بدن زيرآوار مانده مواجه شدند كه نهايتا سه جسد بیرون آورده شد. هنگام خارج کردن پیکر نفر چهارم، متوجه شدیم بدن این فرد به گونه‌ای زیر آوار قرار گرفته که خارج کردن آن در شرایط فعلی منجر به متلاشی شدن پیکر می‌شود. بدن این فرد به گونه ایست که ستون شده است و اگر آن را خارج کنیم منجر به ریزش آوار می شود.

ملکی با اشاره به اینکه سفید شدن دود نشانه خوبی است و نشان از خاموش شدن آتش دارد افزود: اقدامات خیلی خوبی در مورد حمایت روانی از خانواده‌ها در حال انجام است.

ساعت 15:40

قادی‌پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در نشست خبری پلاسکو اعلام کرد: نمونه DNA از خانواده‌های مفقودان و شهدای این اتفاق گرفته شده است و از 6 پیکری که تا کنون در اختیار ما قرار گرفته نیز نمونه‌های لازم اخذ شده و تمام آزمایش‌های DNA، سم‌شناسی، تعیین هویت و ... صورت گرفته است.

وی همچنین تأکید کرد که تمام پیکرهایی که به پزشکی قانونی منتقل شده دچار فساد نعشی و تورم بودند؛ یعنی تمام در لحظه ریزش آوار از دنیا رفته‌اند.

بسیاری به حکم غیرت، مردانگی، ایثار و از خودگذشتگی و بالاخره به حکم دل اینجا حضور دارند از کسبه خیابان‌های اطراف و آتش‌نشانان ساکن در شهرهای دیگر کشور گرفته تا بازنشستگانی از این صنف که چند روز هست خود را به این ساختمان فروریخته رسانده‌اند که هرچه سریعتر خانواده‌های همکاران خود را از بلاتکلیفی نجات دهند؛ آمده‌اند تا مرهم باشند و تسکین دهند زخم‌های عمیق روح بازماندگان را.

ساعت13:10

گاوصندوق‌ها از زیر آوار بیرون کشیده شد.


ساعت 12:41

ملکی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به بیان جمع‌بندی فعالیت‌های انجام شده تا این لحظه پرداخت و عنوان کرد: آواربرداری ادامه دارد و چند دستگاه برای کم اضافه شده است؛ و طبق برآورد شهرداری 500 کامیون آوار وجود دارد.

وی همچنین احتمال وجود پیکر جانباختگان در موتورخانه را رد کرد و گفت: تا کنون 6 نفر از زیر آوار خارج شدند.

ملکی از حمایت‌های روانی موجود ویژه آتش‌نشانان فعال در محل حادثه سخن به میان آورد و تصریح کرد:بسیاری از آتش‌نشانان بازنشسته و ساکن در استان‌های دیگر نیز لباس فرم پوشیده و در میدان حاضرند؛ بسیاری از آن‌ها با وجود امکان استراحت، از این فرصت استفاده نمی‌کنند و غیرتشان اجازه ترک محل را نمی‌دهد تا زودتر تکلیف همکارانشان را مشخص کنند.

وی همچنین با اشاره به سخنان قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران مبنی بر اینکه تمام اجساد کشف شده دارای فساد نعشی بودند یعنی در همان روز حادثه از دنیا رفته و جسدشان دچار فعل و انفعالات رایج شده، هر گونه احتمال زنده بودن این افراد طی این چند روز را رد کرد.

حاشیه ساعت 12:15

هم اکنون نیروهای بهداشت به محل حادثه وارد شدند و وضعیت سلامت غذای آتش‌نشانان را بررسی می‌کنند.

ساعت 10:25

در حالی به روز پنجم فاجعه پلاسکو رسیدیم که آواربرداری قسمت غربی به پایان رسیده و دست‌اندرکاران در حال برداشتن آوار قسمت جنوبی هستند البته هر زمان قسمتی از ساختمان فرو ریخته برداشته می‌شود، آتش مجدد فعال شده و در حال حاضر دود تمام محوطه را فرا گرفته است.

ساعتی قبل نیز تعدادی از سگ‌های زنده یاب در محل به جستجو پرداختند که نتیجه‌ای حاصل نشد.

ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی در گفت‌وگو با ایکنا به کانالی که با جانمایی رئیس سازمان ایجاد شد و پیکرهای یافت شده شب قبل در آن بود اشاره کرد و گفت: پیکرها در طبقه منها یک بودند و این افراد بر اثر ریزش آوار جان خود را از دست داده بودند.
وی با بیان اینکه طبق اطلاعات جمع‌آوری شده پیکر آتش‌نشانان در طبقات رویی می‌بایست یافت شود، گفت: این افراد در حال خاموش کردن آتش بودند و در همان طبقاتی که آتش وجودداشته مستقر بودند.

ساعت 10
پیرحسین کولیوند صبح امروز در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت به دلیل دود غلیظ ناشی از آتش، اشاره و اظهار کرد: تعداد قابل توجهی ماسک استاندارد بین نیروهای امدادی حاضر در محل حادثه پلاسکو، توزیع شد، تیم های تخصصی حمایت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت برای کمک به وضعیت آتش نشان ها و خانواده های آنها اقدامات بسیار خوبی را انجام دادند و عملیات آوار برداری سرعت مناسبی دارد که نیاز به حضور پررنگ اورژانس مانند ساعات اولیه حادثه نیست.
وی گفت: از روز اول حادثه پلاسکو تا کنون 197 نفر تحت درمان قرار گرفتند که 152 نفر آنها در محل حادثه به صورت سرپایی و 45 نفر برای ادامه درمان، به بیمارستانها و مراکز درمانی تهران، منتقل شدند که 41 نفر از آنها ترخیص شدند و در حال حاضر 3 نفر در بیمارستان بستری هستند.

ساعت 1:10بامداد

تیم های امدادی با حفر کانال از سمت غرب پاساژ پلاسکو وارد ساختمان شده و موفق شدند چهارمین جسد را کشف کنند.

بر اساس گزارش ایکنا امدادگران در حال کاوش و آواربرداری از منطقه‌ای از ساختمان پلاسکو هستند که احتمال پیدا شدن بازماندگان این فاجعه در آن منطقه بیشتر است.


روز چهارم

ساعت 14:28

سردار اسکندر مومنی، جانشین ناجا با حضور در محل حادثه به حضور همکاران خود از لحظات اولیه فاجعه جهت کنترل ترافیک و محافظت از اموال مردم اشاره کرد و گفت: گاوصندوق‌ها و اسنادی که در پاساژ یافت شده به آگاهی خیابان وحدت منتقل می‌شود و طی شرایط خاص به صاحبان تحویل می‌شود.

وی با اشاره به تعیین تکلیف گاوصندوق‌ها و چگونگی تحویل به صاحبانشان بیان کرد: افراد با ارائه مدرک به پلیس مراجعه کنند، همچنین تمامی آوارها به مکانی برده شده و دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر اطلاعاتی کسب شد به مسئولان اطلاع می‌دهیم.

وی در پایان از مردم خواست اطلاعات صحیح را خبرگزاری‌ها و مراجع رسمی کسب کنند و به شایعات فضای مجازی هیچ توجهی نداشته باشند.

ساعت 14:03

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌و‌گو با ایکنا، کشف پیکر شهدای آتش نشانی را تا این لحظه از روز سوم بهمن‌ماه، تکذیب کرد و گفت: علی رغم اینکه بارها اعلام کردیم اما شایعاتی در این زمینه به گوش می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه در فعالیت امروز گروه تجسس آتش‌نشانان هیچ پیکری پیدا نشده است گفت: تنها اتفاق رخ داده این بود که در حوالی بخشی از ضلع غربی آوار ساختمان پلاسکو چند قطعه از تجهیزات آتش نشانان پیدا شد.

ملکی با تأکید بر اینکه صرفا موفق به کشف چند تکه از وسایل آتش‌نشانان شدیم گفت: خبرنگاران در این منطقه کم نیستند و مشاهده کردند که همراه تجهیزات هیچ پیکری پیدا نشده است. پیدا شدن وسایل و تجهیزات در هر منطقه‌ای حساسیت ما را برای تجسس در منطقه و عملیات کند و کاو بیشتر می‌کند.


همراه تجهیزات پیکر سوم آتش‌نشانان پیدا نشده است


ساعت 12:59
دقایقی قبل خبرنگاران حاضر در ساختمان پلاسکو شاهد خروج کیسه زرد رنگی توسط امدادگران بودند، که در همین خلال شایعاتی مبنی بر یافتن پیکر آتش‌نشانان به گوش می‌رسید. در همین حین ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که کیسه زرد رنگ پیدا شده، مربوط به وسایل آتش‌نشانان بوده است.

ساعت 12:14

هم‌اکنون نیز خانواده‌های شهدای آتش‌نشان در محل آوارهای پلاسکو حضور یافته و برای ایجاد گشایش و پیدا شدن پیکرهای عزیزان خود مشغول قرائت قرآن هستند. گل‌باران محل گودبرداری پلاسکو از دیگر رخ‌دادهایی است که در حال وقوع است.

ساعت 12:02

پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور در محل حادثه اعلام کرد: تعداد کل مصدومان و فوتی‌های حادثه پلاسکو ۱۷۳ نفر بوده‌اند که از این تعداد ۱۳۲ نفر در محل درمان و ۴۱ نفر به بیمارستان منقل شده‌اند.

وی تصریح کرد: ۳۸ نفر تاکنون درمان و از مراکز درمانی ترخیص ‌شده‌اند و یک نفر به نام «بهنام میرزاخانی» -۳۵ ساله ـ در بیمارستان مطهری به شهادت رسید و در حال حاضر نیز دو نفر از آتش نشانان به نام «فخرالدین گودرزی» و «رضا رضایی(پارس)» در بیمارستان بستری هستند.

ساعت 11:08

مدیر كل پزشكی قانونی استان تهران اعلام کرد: برای افزایش سرعت كار در شناسایی هویت آتش‌نشانان مفقود با معاون دادستان هماهنگ كردیم تا از پیكر شهدای حادثه پلاسكو دی ان ای بگیریم. برای این امر و رفاه حال خانواده‌ها، محلی از سوی شهرداری تعیین شده است و كارشناسان پزشكی قانونی برای اخذ دی ان ای خانواده شهدای حادثه به آن محل اعزام شدند كه دیروز ۱۱ نفر از این عزیزان از ساعت ۵ تا ۸ بعد از ظهر برای این امر مراجعه كردند.

ساعت 10:26

حجت‌الاسلام شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در محل آواربرداری ساختمان پلاسکو، اعلام کرد: پیشنهاد کرده‌ایم که شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو در کنار شهدای منا به خاک سپرده شوند.

ساعت 6:44

طبق آخرین اطلاعات رسیده سگ‌های زنده‌یاب که به همراه مربی خود به بخشی از محل موتورخانه ساختمان دسترسی پیدا کرده بودند پس از جست‌وجوی کامل محل، هیچ اثری از جسد و یا افراد زنده در محل موتورخانه پیدا نکردند.

ساعت 6:29

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به آمادگی نیروهای هلال احمر در محل حادثه پلاسکو، حجم آوار و سطح آب را یکی از مشکلات موجود بر سر راه کارهای امدادی دانست.

روز سوم

ساعت 24:00

فرماندار تهران با بیان اینکه تمامی امکانات فراهم آمده است، اظهار امیدواری کرد تا ظرف دو روز آینده آواربرداری به اتمام رسیده باشد.

ساعت 23:00

برخلاف آنچه عنوان می‌شود که امدادگران به موتورخانه دسترسی پیدا کرده‌اند این موضوع صحت ندارد. بنابر اظهارات یک منبع آگاه به خبرنگار فارس، زیر زمین‌های زیادی در پلاسکو وجود دارد اما مکان‌هایی که تا به حال دسترسی به آن پیدا شده هیچ کدام موتورخانه نبوده است.

ساعت 21:00

آتش‌نشانان عملیات تخریب را متوقف و وارد تونل سمت راست ساختمان که در پارکینگ پاساژ کویتی‌ها حفر شده، شدند. همچنین چهار دستگاه جرثقیل 120 و 360 تنی در محل حادثه⁧ پلاسکو در حال کار هستند. دود غلیظ و نور کم امکان جستجو جنازه‌ها را دشوار کرده است. هرقسمتی را که خاک‌برداری می‌شود کار جستجوی جنازه آغاز می گردد و پس از آنکه سگ‌های زنده یاب آوار را بررسی می‌کنند، کار به روال عادی خودش برمی گردد.

ساعت 19:15

سخنگوی سازمان آتش نشانی اعلام کرد: تاکنون مجموع شهدا و مفقودین حداکثر 25 نفر هستند، شهدای آتش نشانی 15 نفر که دو نفر از زیر آوار خارج و یک نفر هم روز اول به دلیل شدت سوختگی شهید شد. عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد.

18:50

وزیر اطلاعات با حضور در محل حادثه، در مورد امنیتی بودن این حادثه تصریح کرد: هر اتفاقی که در کشور رخ بدهد و در آن احتمال امنیتی بودن وجود داشته باشد، اطلاعاتی ارائه خواهیم داد. ما لحظه به لحظه در جریان حادثه آتش سوزی حادثه بودیم و همه شواهد را بررسی کردیم و به هیج دلیلی که این اقدام تروریستی باشد دست نیافتیم.

علوی با اشاره به شایعات فضای مجازی اظهار کرد: شایعاتی که در این خصوص مطرح می‌شود کار بسیار غیر اخلاقی و جنبه‌ امنیتی دارد. باید در این خصوص جمع بندی و اقداماتی انجام دهیم و با سلسله دروغ پردازی‌ها برخورد قاطعی بشود.

ساعت 17:20

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کار آواربرداری ادامه دارد، اظهار کرد: از این به بعد باید دقت در کار را بالا ببریم تا پیکر پاک شهدایی را که در لایه‌های زیرین است، به‌درستی بیرون بکشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اینجا یک مرکز تجاری است اموال قابل‌توجهی هم شامل گاو صندوق‌ها و دیگر اموال وجود دارند که با نظارت دادستان محترم و نیروی انتظامی و نیروهای فنی مهندسی آنها را تخلیه می‌کنیم.

قالیباف تصریح کرد: آمار قطعی شهدا و مفقودین آتش‌نشانی 16 نفر است و سایر مفقودینی که تا به الان توسط مردم به مراکز نیروی انتظامی اعلام شده‌اند، 7 نفر است.

ساعت 17:00

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور با حضور در محل ساختمان پلاسکو اظهار کرد: نماینده دادستان در اینجا مستقر است و کلیه مسائل شامل افرادی که مفقود هستند را رصد می‌کند و هم نسبت به اموال مردم تمام جهات قضائی و حقوقی آنها مورد رصد قرار می‌گیرد و ان‌شاء الله رسیدگی می‌شود. آنچه که در حال حاضر اولویت دارد و همه روی آن کار می‌کنند این است که شرایط از این وضعیت بیرون آمده و شرایط عادی پیدا کند. ان‌شاءالله مسائل قضائی و حقوقی آن که مقصر چه کسی بوده است در آینده رسیدگی می‌شود.

منتظری ادامه داد: ان شاء الله به مسائل حقوقی و قضائی نیز رسیدگی خواهد شد و امیدواریم حقی در این بین ضایع نشود. اینجا از این فرصت استفاده می‌کنم و این جمله را می‌گویم که این حادثه با همه تأثری که داشت، عبرتی برای ما ایجاد کرد تا مسئولین کشور چه در وزارت کشور و چه استانداری‌ها از تکرار این فجایح جلوگیری کنند. شهرداری‌ها موظف هستند ساختمان‌هایی را که دارای خطر یا آسیب هستند را دنبال کنند و با تعیین مهلتی از آنها بخواهند که رفع خطر کنند و چنانچه به هشدارهای شهرداری و مهلت‌های که شهرداری‌ها تعیین کرده‌اند، توجه نکنند، قطعا شهرداری‌ها وظیفه دارند خود ورود پیدا کنند. امیدواریم که مسئولین امر و کسانی که در این زمینه در هر جای کشور مسئولیت دارند از این حادثه بسیار تاسف انگیز عبرت بگیرند و ان‌شاء الله به وظایف خود جامع عمل بپوشانند.

دادستان کل کشور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره جرم کسانی که به هشدار شهرداری توجه نکرده‌اند اظهار کرد: در حال حاضر تعیین جرم و مجرم جایش اینجا نیست، قطعا و مسلما شورای شهر و شهرداری تهران هشدارها و تذکرات لازم را به آنها داده است، می‌بایست آنها به این تذکرات توجه می‌کردند، منتها بحث ما این است چنانچه افرادی به تذکرات مسئولان امر توجه نکرده‌اند، شهرداری و شورا نمی‌بایست به تذکرات و هشدارها اکتفا کنند بلکه می‌بایست ورود پیدا می‌کردند. امیدواریم این درس عبرتی برای ما مسئولین باشد که بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم.

ساعت 15:50

محمد‌رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جمع خبرنگاران در محل ساختمان پلاسکو اظهار کرد: آنچه که می‌توانیم پس از این حادثه انجام دهیم این است که با اتاق اصناف جلسه‌ای گذاشته و در رابطه با 560 واحد صنعتی که در بخش پوشاک و نساجی فعال بودند، کارهایی را انجام دهیم. همان‌گونه وزیر محترم کار در رابطه با بیمه بیکاری اعلام کرده این ساختمان تا زمان اشتغال مجدد آنها بیمه بیکاری دریافت می‌کنند
. ان‌شاء الله حدود 2200 نفر از کسبه با احتساب صاحبان مغازه‌ها که جمعا حدود 3 هزار نفر است از بیمه بیکاری برخوردار خواهند شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تسهیلات پرداختی به صاحبان مشاغل ساختمان پلاسکو تصریح کرد: در این رابطه تصمیم‌گیری شده و قرار است به هر واحد حدود 100 میلیون تومان تسهیلات با نرخ پائین داده شود.

وی همچنین با بیان اینکه کسبه پلاسکو بدهی‌هایی نیز دارند اعلام کرد: در این رابطه با بنیاد مستضعفان و اتاق اصناف صحبت شده و تصمیم بر این شده تا بدهی‌های آنها استحمال شده و تا حدودی بخشیده شوند. بخشی از این بدهی‌ها مربوط به بانک‌ها است که امیدواریم این بدهی‌ها نیز استحمال شود. کسبه نباید نگران باشند؛ ضمن اینکه برای استقرار آنها نیز مکان‌هایی در نظر گرفته شده است.

ساعت 15:35


ساعتی قبل خبری مبنی بر تخریب پاساژ کویتی‌ها منتشر و اعلام شد که کسبه این محل اجازه تخریب این مکان را نداده و در مقابل تخریب مقاومت کرده‌اند، اما جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: دستور تخریب هیچ ساختمانی تاکنون داده نشده است و فقط یک ساختمان کوچک اطراف پلاسکو تخریب شده است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران حکم تخلیه پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو را صادر کرده است اما این حکم به معنی تخریب این ساختمان نیست و تنها در صورت نیاز و تشخیص کارشناسان مبنی بر لزوم تخریب این ساختمان، این مسئله اتفاق خواهدافتاد که بر اساس نظر کارشناسان تاکنون چنین ضرورتی احساس نشده است.

ساعت 14:58

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با حضور در محل حادثه و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مقرر شده برای کارگران بیکار شغل ایجاد شود.
همچنین سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان عنوان کرد که ظرف دوسال اینجا را می‌سازیم.

ساعت 14:09

گزارش ایکنا حاکی‌ست لحظاتی قبل ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: اسامی شهدا بعد از اعلام پزشکی قانونی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
وی زمان اتمام آواربرداری را قابل پیش‌‌بینی ندانست و اظهار کرد: فعلا برای برداشت آور 5 روز را قابل تصور می‌دانیم.
سخنگوی آتش‌نشانی افزود: فعلا به کمکی احتیاج نداریم و تمام سازمان‌ها و اداراتی که توانایی انجام کار را داشته اند با تمامی تجهیزات مشغول خدمت‌اند.
وی در پاسخ به پرسش ایکنا در خصوص روند تشخیص هویت آتش‌نشانان شهید اظهار کرد: پیکر آنها به پزشکی قانونی منتقل شده و اسامی را به ما اعلام می‌کنند البته تا کنون چهره آتش‌نشانان متوفی قابل شناسایی بوده است.

ساعت 13:22

پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور به ایکنا خبر داد که از بین تمام مصدومان حادثه همگی از بیمارستان مرخص شدند و تنها دو نفر از آتش‌نشان‌ها در بیمارستان بستری هستند و روند درمان آن‌ها به خوبی پیش می‌رود.

وی از مصدومیت دو نفر طی امروز در محل ساختمان پلاسکو در حین انجام وظیفه خبر داد و افزود: مصدومیت وارده جزئی بوده و پس از تکمیل روند درمان از بیمارستان مرخص خواهند شد و جای نگرانی نیست.

کولیوند در خصوص وضعیت بیمارستان‌ها نیز به نکاتی اشاره و اظهار کرد: تخت‌های بیمارستانی آماده هرگونه حوادث احتمالی هستند.

ساعت 12:58

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی هم ا‌کنون اعلام کرد: در حال حاضر دومین پیکر از زیر آوار بیرون کشیده شد و حداکثر ۲۵ نفر در زیر آوار مانده‌اند که از این تعداد ۱۶ نفر آتش‌نشان هستند و تا کنون پیکر دو آتش‌نشان از زیر آوار خارج شده است.

ساعت 11:02

با رسیدن دستگاه‌های جوش و برش پلاسما به محل حادثه ساختمان پلاسکو، آواربرداری از این ساختمان فروریخته سرعت گرفته و تاکنون حدود 50 درصد آوار موجود در محل جمع‌آوری شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته آواربرداری به اتمام برسد.

به گزارش ایکنا، هنوز هم دود از خاکستر این ساختمان به هوا بلند می‌شود و محدودیت‌های ترافیکی در اطراف تقاطع استانبول در حال اجرا است، پیکرهای دو آتش‌نشان یافت شده در محل نیز به پزشکی قانونی برای شناسایی پیکرها تحویل داده شده است.

10:20

بر اساس این خبر که دقایقی پیش مرتضی مرادی‌پور، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان تهران آن را اعلام کرد: چهار دستگاه زنده‌یاب هلال‌احمر سیگنال‌هایی از سمت موتورخانه پلاسکو دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سیگنال‌ها از ضلع غربی ساختمان پلاسکو دریافت شده است، در پاسخ به اینکه چند درصد احتمال قطعی‌بودن دریافت پیام از انسان زنده توسط دستگاه‌ها وجود دارد، توضیح داد: ما نیز امیدواریم بتوانیم هموطنان خود را زنده از محل دریافت سیگنال نجات دهیم. متاسفانه دسترسی به منطقه‌ای که سیگنال‌ها دریافت شده، بسیار دشوار است و به محض باز شدن مسیر عملیات جست‌وجو آغاز خواهد شد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه هم‌اکنون 35 تیم عملیاتی هلال‌احمر شامل 70 امدادگر و نجاتگر در حال جست‌وجو در ساختمان پلاسکو هستند، اظهار کرد: تیم‌های عملیاتی جست‌وجو و نجات، آواربرداری و آنست هلال‌احمر در محل مستقر هستند و به همراه 4 دستگاه زنده‌یاب و سگ‌های زنده‌یاب در حال جست‌وجو هستند.

مرادی‌پور افزود: هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و ما امیدواریم حداقل چند نفر را زنده پیدا کنیم؛ از رسانه‌ها درخواست داریم اخبار درست را از منابع موثق دریافت کنند، مشاهده می‌کنیم که اخبار نادرست و کپی‌های خبر از منابع ناموثق صورت می‌گیرد. در این شرایط کافی است که یک خبر درست یا غلط منتشر شود، متأسفانه برخی رسانه‌ها رسالت خود را رعایت نکرده و به دنبال صحت خبر نمی‌روند و بلافاصله آن را منتشر می‌کنند. در شرایط اینچنینی و ویژه‌ای که مردم لحظه به لحظه اخبار را دنبال می‌کنند از رسانه‌ها درخواست داریم اخبار را از افراد درست و مطمئن دریافت کنند.

وی گفت: هم‌اکنون هلال احمر تحت دو فرماندهی جداگانه در ضلع غربی و جنوب غربی و همچنین ضلع شرقی و شمال شرقی ساختمان پلاسکو در حال انجام عملیات جست‌وجو و نجات و آواربرداری است.

به گزارش ایکنا، تاکنون پیکر دو آتش‌نشان شهید این حادثه از زیر آوار خارج شده است اما در حال حاضر این اجساد قابل شناسایی نیست و یکی از آتش‌نشانان نیز روز گذشته بر اثر شدت سوختگی(60درصد) به فیض شهادت رسید و در حال حاضر از سرنوشت 18 آتش‌نشان دیگر خبری در دست نیست و همچنان آواربرداری و حفر تونل برای یافتن آتش‌نشانان محبوس در این ساختمان ادامه دارد.

رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز از محل ساختمان پلاسکو بازدید کرد. در حال حاضر نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل حادثه حضور دارد.

با آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تعداد زیادی از کارگران و مغازه‌داران شاغل در این مجتمع شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند و لازم است وزارت رفاه و سایر نهادها اقدامات حمایتی از کارگران و کسبه این ساختمان به عمل آورند.


captcha