حق‌الناس را نادیده نگیریم
کد خبر: 3564656
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
امام‌جمعه عجب‌شیر:

حق‌الناس را نادیده نگیریم

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمود شربیانی در خطبه‌های نماز جمعه عجب‌شیر، گفت: حق‌الناس مهم‌ترین نوع ظلمی است که خدا از آن نمی‌گذرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمود شربیانی، امام جمعه شهرستان عجب‌شیر، یکم بهمن‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته این شهرستان، عدم توجه به حق‌الناس را بدترین گناه عنوان کرد و افزود: تعدی و تجاوز به جان، مال، آبرو و حقوق اجتماعی مردم، مثل کم دادن حق‌ و حقوق کارگران، کم‌فروشی و وقت‌کشی در ادارات و برخوردهای غلط با ارباب‌رجوع و مشتری به‌عنوان صاحبان حق قابل گذشت نیست و به‌عنوان بدترین گناه در پرونده‌ انسان ثبت می‌شود.
 امام جمعه عجب‌شیر اظهار کرد: از نگاه اسلام عدم پرداخت و یا تأخیر در پرداخت حقوق کارگر، ظلم تلقی شده و در بعضی روایات، ندادن حقوق کارگران، گناهی نابخشودنی محسوب می‌شود. مزد کارگر باید از قبل تعیین‌ شده و به‌ محض اتمام کار پرداخت شود. از پیامبر(ص) نقل شده است «هرگاه کسی را برای انجام کاری اختیار کردید، قبل از انجام کار دستمزد او را تعیین کنید».
وی افزود: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید «خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داد و کسی که حقوق بندگان را رعایت کند، حقوق خدا را نیز رعایت خواهد کرد»؛ حق‌الناس مهم‌ترین نوع ظلمی است که خدا از آن نمی‌گذرد، چراکه خداوند عادل است و اگر انسانی بر انسانی ظلم کند، آن فردی که مورد ظلم واقع شده است، باید از ظالم بگذرد وگرنه خداوند از ظلم او نمی‌گذرد.
حجت‌الاسلام شربیانی، ترک نماز، روزه و حج را از جمله گناهان حق‌الله عنوان کرد و گفت: ضرر زدن انسان به مال و جان و آبروی خودش، گناه حق‌الناس است.
وی با اشاره به خطبه ۱۷۵ نهج‌البلاغه، گفت: امام علی(ع) در بخشی از این خطبه فرمودند «وَ اَمَّا الظُّلْمُ الَّذی لایُتْرَکُ فَظُلْمُ الْعِبادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً؛ اما ستمی که بازخواست شود ستم بعضی از مردم بر بعضی دیگر است».
امام جمعه عجب‌شیر ادامه داد: رعایت و نادیده گرفتن حق‌الناس ارتباط مستقیمی با بحث عدالت خداوند دارد. خداوندی که یکی از صفاتش عادل بودن است و دینی که یکی از اصولش عدل است چگونه ممکن است حقوق انسان‌ها برایش کم‌اهمیت باشد؛ در دین اسلام حق انسان‌ها از جهتی شاید از حق خداوند نیز مهم‌تر لحاظ شود به‌طوری که خداوند ممکن است در روز قیامت از حق خود بگذرد اما هیچ‌گاه از حق انسان‌های دیگر نخواهد گذشت. البته باید توجه داشت که حق‌الناس، حق‌الله هم هست، زیرا هیچ‌کس جز خدا اصالتاً و ذاتاً حقی ندارد و حقوق مردم از جانب خدا تعیین‌شده و تضییع آن مخالفت با حکم و حق الهی تعیین‌شده در حق دیگران است.
حجت‌الاسلام‌ شربیانی در ادامه افزود: مخفی کردن عیب جنس و کالا، مخلوط کردن جنس اعلاء با غیر اعلاء و آمیخته کردن چیزی با غیر خودش مانند ریختن آب در شیر از انواع غش‌کاری محسوب می‌شود.
امام‌جمعه شهرستان عجب‌شیر اعدام سه جوان بحرینی بی‌گناه را توسط رژیم آل خلیفه محکوم کرد و آن را اقدام غیرانسانی و ضد حقوق بشری عنوان کرد و افزود: رژیم آل خلیفه با سیاست‌های غلط و اعدام جوانان بی‌گناه خود، زمینه سقوط خود را فراهم می‌آورد.
وی با اشاره به آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در تهران گفت: باید از نیروهای فداکار و جان بر کف آتش‌نشانی که شجاعانه وارد عمل شده و برخی از آنان در این فداکاری جان خود را از دست دادند صمیمانه قدردانی کرد.
جعفر آهی
captcha