گلایه‌های مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی از تخصیص بودجه
کد خبر: 3564813
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰

گلایه‌های مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی از تخصیص بودجه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به تخصیص بودجه قرآنی و مشکلات فعالان این حوزه به تشریح برخی از این مشکلات پرداخت.

کاهش بودجه اعتبارات قرآنی در سال96 و ضربه بربدنه جامعه قرآنی
حسن محمدی، مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با ابراز گلایه با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اینکه سالانه، بودجه‌های مختلف نهادها و دستگاه‌های فرهنگی در کشور  افزایش دارد، اما متأسفانه در تخصیص بودجه‌های قرآنی در سال آینده نه تنها افزایشی وجود ندارد بلکه اعتبار 200 میلیاردی که از سال 90 تصویب شده بود با کاهش 50 درصدی نصف شد. 
وی با اشاره به اتفافات تأسف‌باری که برای مجموعه قرآنی در کشور رخ داده است، بیان کرد: با توجه به  افزایش تورم سالانه، افزایش تعداد مؤسسات قرآنی، گسترش ساختارهای قرآنی کشور و غیره، بودجه  ثابت سال 90 که 200 میلیارد تومان است به طور ثابت بعد از سال‌ها باقی مانده است و هیچ‌گونه افزایشی نداشته است بلکه همین مقدار نیز نصف و تنها 100 میلیارد آن تخصیص داده می‌شود.
محمدی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که رخ داد، عدم تخصیص و عملیاتی نشدن حتی یک ریال از بودجه‌های سال 94 و 95 تاکنون است که متأسفانه مشکلات مالی بسیاری برای جامعه قرآنی به‌دنبال داشته که محقق نشدن این امر، مایه سرافکندگی است.
وی اظهار کرد: در ارتباط با تخصیص اعتبارات سال 95، امیدوارم هر اتفاقی که قرار است بیافتد، در دو ماه باقی مانده از سال، بیافتد چراکه ممکن است همانند سال گذشته این بودجه برگشت خورده و مشکلات بسیاری را به‌دنبال داشته باشد.
تحقق 50 میلیارد تومان از بودجه سال 95 به زودی
مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: با توجه به مصوبه کمیته تخصیص در‌ ماه گذشته، ‌مصوبه به سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های ذیربط منعکس و ابلاغ شده است که حداقل 50 میلیارد تومان از بودجه سال 95 در مرحله اول محقق و به حساب صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی واریز شود.
وی افزود: امیدواریم 50 میلیارد تومان به زودی محقق شده و با پیگیری‌هایی که در حال انجام است، 50 میلیارد دوم هم محقق بشود و اگر نیمی از بودجه 200 میلیاردی سال 95 محقق بشود، گام‌های مؤثری را در جامعه قرآنی بر خواهیم داشت.
نائب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات قرآنی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر توسعه فرهنگ از طریق ارتقای جایگاه قرآن و مدیریت قرآن در حوزه فرهنگ بارها تأکید داشته‌اند، گفت: مقام معظم رهبری بارها‌ فرموده‌اند که «فعالان قرآنی حرکتی راهبردی را انجام می‌دهند»، اما متأسفانه دولت در برنامه ششم توسعه نگاه کمرنگی داشته است که این موضوع می‌تواند بر پیکره جامعه قرآنی ضربه‌ای وارد کند.
تقیل بودجه قرآنی سال 96 به جای جبران مافات
وی ادامه داد: در لایحه پیشنهادی دولت برای سال 96، علی‌رغم جبران مافات و جبران بودجه‌های پرداخت نشده سال‌های گذشته، متأسفانه شاهد تقلیل رفتن بودجه در سال آینده هستیم که فاجعه‌های جبران‌ناپذیری برای جامعه قرآنی به‌دنبال دارد که در برابر این موضوع جامعه قرآنی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های قابل توجه سکوت را شکسته و با یک صدای واحد اعتراض داشته تا بتوانیم به جایگاه واقعی قرآن کریم دست یابیم.
وی تصریح کرد: این موضوع جامعه قرآنی را نسبت به نگاه مسئولان دولتی به جایگاه قرآن در فرهنگ کشور، نگران کرده است که البته این موضوع با تلاش‌های بسیار ازسوی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است و مقرر شده است مکاتباتی از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با وزاری مربوطه صورت گیرد و با حرکت‌هایی که مجلس در این خصوص خواهد داشت، امیدواریم بتوانیم حداقل جایگاه قبلی را در بحث بودجه و اعتبارات قرآنی حفظ کنیم.
در برنامه ششم نامی از قرآن نیامده است
محمدی با تأکید بر اینکه بنیانگذار نظام اسلامی، کتاب قرآن‌ کریم را به‌عنوان محور نظام ‌جمهوری اسلامی دانسته‌اند، افزود:  نظام جمهوری اسلامی بر اساس قرآن‌ کریم شکل گرفته است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که در این راستا انتظار می‌رود لایحه پیشنهادی برنامه ششم، به ساختارهای فرهنگی کشور بیشتر توجه داشته و قرآن را در رأس فعالیت‌ها قرار دهد که‌ متأسفانه شاهد هستیم که حتی متبرکاً نامی از قرآن کریم در این لایحه برده نشده است که این موضوع مایه تأسف، ناامیدی و یأس است.
مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت‌ بیان کرد: مؤسسات بازوی اجرایی راهبرهای فرهنگی و قرآنی نظام هستند، که توجه و هماهنگی هرچه بیشتر مسئولان را می‌طلبد و کاهش بودجه‌ قرآنی در روند فعالیت‌های قرآنی این مراکز خود جوش می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد که گاهاً به رکود فعالیت‌های آنان منجر شود.
 وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تلاش‌هایی که در حال انجام شدن است، لایحه پیشنهادی را از سوی نمایندگان مجلس پیگیری کرده و به جایگاه اصلی قرآن کریم دست پیدا کنیم.
captcha