عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کردند از نقاط ضعف طلاب این است که کمتر نگاه تاریخی به تطورات و تنوعات معنای علم و عقل داشتهاند. البته رویکرد معرفتشناسانه در تاریخ حوزهها بسیار غنی و فعال بوده است و علت غفلت از رویکرد تاریخی و فرهنگی به علم این بوده که اصلاً این رویکرد، مسئله حوزهها نبوده و در این مورد مشکلی نداشتهاند. اما در دوران معاصر، مسئله عوض شده است و نظام معرفتی جدید و نظریه رقیب با تعاریف متنوع از علم و عقل شکل گرفتهاند و نهادهایی برای خود ایجاد کردهاند. از جغرافیای خود حرکت کرده و به جغرافیای ما پاگذاشتهاند و پرسشها و مسائل جدی را برای ما به وجود آوردهاند.
حجتالاسلام پارسانیان خاطرنشان کرد: اگر ما غافل از تاریخ علم باشیم، مسائل را درست نمیفهمیم و گفتوگوی ما با نظام معرفتی رقیب درست نخواهد بود و هنگامی که مسئله را درست نفهمیدیم، نمیتوانیم آن را حل کنیم.
رئیس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: امروز در جهانی هستیم که هر دو معنا از علم و عقل وجود دارد اما این حوزه مواجهههای گوناگونی با علوم، خصوصاً علوم انسانی داشته است که به توضیح آنها در 8 بخش پرداختند.
مقدمه دوم وی در پاسخ به این سؤال بود که علم و عقل مدرن، فارغ از درستی یا غلط بودن معانی آنها، چه معنا و ویژگیهایی دارد و بازاندیشی در معنای علم و عقل نزد ما و تفاوت و تشابه ما با علم وعقل مدرن چیست؟
حجتالاسلام پارسانیا به نتیجهگیری از دو مقدمه و بیان مواجهه حوزههای علمیه با علم مدرن و به صورت خاص، علوم انسانی بر اساس مدلهای شناخت نسبت به معرفتهای رقیب پرداخت.
اولین دوره درسگفتار «مدرسه آفاق» به همت مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و مؤسسه علوم انسانی صدرا برگزار میشود.
در این دوره به جریانشناسی طیفهای موجود در حوزه علمیه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی پرداخته خواهد شد، لذا از نمایندگان این طیفها و جریانات به عنوان اساتید این دوره دعوت شده است تا در هفت هفته و طبق زمانبندی ارائه شده به بیان دیدگاههای خود بپردازند.