کمبود نگاه تاریخی به تطورات و تنوعات معنای علم و عقل، نقطۀ ضعف طلاب است
کد خبر: 3564862
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
حجت‌الاسلام پارسانیا:

کمبود نگاه تاریخی به تطورات و تنوعات معنای علم و عقل، نقطۀ ضعف طلاب است

رئیس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از نقاط ضعف طلاب این است که کمتر نگاه تاریخی به تطورات و تنوعات معنای علم و عقل داشته‌اند. البته رویکرد معرفت‌شناسانه در تاریخ حوزه‌ها بسیار غنی و فعال بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، رئیس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیۀ اولین دوره مدرسه درس‌گفتار آفاق حکمت با عنوان «طیف‌بندی حوزه علمیه در نسبت با علوم انسانی» که روز پنجشنبه در سالن خواجه نصیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: پرداختن به مسئله علم با دو رویکرد می‌تواند باشد؛ رویکرد اول، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی و رویکرد دوم، رویکرد معرفت‌شناسانه به علم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کردند از نقاط ضعف طلاب این است که کمتر نگاه تاریخی به تطورات و تنوعات معنای علم و عقل داشته‌اند. البته رویکرد معرفت‌شناسانه در تاریخ حوزه‌ها بسیار غنی و فعال بوده است و علت غفلت از رویکرد تاریخی و فرهنگی به علم این بوده که اصلاً این رویکرد، مسئله حوزه‌ها نبوده و در این مورد مشکلی نداشته‌اند. اما در دوران معاصر، مسئله عوض شده است و نظام معرفتی جدید و نظریه رقیب با تعاریف متنوع از علم و عقل شکل گرفته‌اند و نهادهایی برای خود ایجاد کرده‌اند. از جغرافیای خود حرکت کرده و به جغرافیای ما پاگذاشته‌اند و پرسشها و مسائل جدی را برای ما به وجود آورده‌اند.

حجت‎الاسلام پارسانیان خاطرنشان کرد: اگر ما غافل از تاریخ علم باشیم، مسائل را درست نمی‌فهمیم و گفت‎وگوی ما با نظام معرفتی رقیب درست نخواهد بود و هنگامی که مسئله را درست نفهمیدیم، نمی‌توانیم آن را حل کنیم.

رئیس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: امروز در جهانی هستیم که هر دو معنا از علم و عقل وجود دارد اما این حوزه مواجهه‌های گوناگونی با علوم، خصوصاً علوم انسانی داشته است که به توضیح آنها در 8 بخش پرداختند.

مقدمه دوم وی در پاسخ به این سؤال بود که علم و عقل مدرن، فارغ از درستی یا غلط بودن معانی آنها، چه معنا و ویژگی‌هایی دارد و بازاندیشی در معنای علم و عقل نزد ما و تفاوت و تشابه ما با علم وعقل مدرن چیست؟

حجت‎الاسلام پارسانیا به نتیجه‌گیری از دو مقدمه و بیان مواجهه حوزه‌های علمیه با علم مدرن و به صورت خاص، علوم انسانی بر اساس مدلهای شناخت نسبت به معرفتهای رقیب پرداخت.

اولین دوره درس‌گفتار «مدرسه آفاق» به همت مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و مؤسسه علوم انسانی صدرا برگزار می‌شود.

در این دوره به جریان‌شناسی طیفهای موجود در حوزه علمیه در رابطه با اسلامی‌سازی‌ علوم انسانی پرداخته خواهد شد، لذا از نمایندگان این طیفها و جریانات به عنوان اساتید این دوره دعوت شده است تا در هفت هفته و طبق زمان‌بندی ارائه شده به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند.

 


captcha