قرآنیان شیعه و سنی جنوب فارس زیر یک سقف
کد خبر: 3565221
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
با تلاش چندماهه مجمع‌القرآن گراش صورت گرفت؛

قرآنیان شیعه و سنی جنوب فارس زیر یک سقف

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان و حافظان شیعه و اهل سنت جنوب فارس، به همت مؤسسه مجمع‌القرآن فاطمیون گراش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یه نقل از روابط عمومی مؤسسه مجمع‌القرآن فاطمیون گراش، محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان و حافظان شیعه و اهل سنت جنوب فارس، به همت مؤسسه مجمع‌القرآن فاطمیون گراش و با استقبال مردم این منطقه 30 دی‌ماه برگزار شد.
 این مراسم با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، شیخ عبدالصمد ابونجمی، امام جمعه اهل سنت خنج، شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده، امام جمعه اوز، شیخ محمدصالح انصاری، مدیر مدرسه علوم دینی امام شافعی اوز و مدیران مؤسسات قرآنی جنوب فارس و رؤسای ادارات در این محفل قرآنی حضور داشتند.
اجرای برنامه توسط مجتبی فردفانی، افتخار قرآنی جهان اسلام و نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته حفظ در سال جاری و از اعضای مجمع‌القرآن فاطمیون گراش، یکی از بخش‌‌های این محفل بود که با استقبال حضار روبه‌رو شد. تلاوت آیاتی از قرآن و پاسخ به سؤال‌های قرآنی چند نفر از حاضرین برای محک زدن حافظه‌ قرآنی وی در این بخش انجام شد.
قرائت حامد درخواه، قاری نوجوان و اهل‌ سنت، عبدالحمید غریب‌نواز، یکی از قاریان کشوری و اهل‌ شهر لار، محمدعلی ستوده و سید‌ذبیح‌الله سعادت از قاریان مطرح فارس و عضو مؤسسه مجمع‌القرآن از بخش‌های مختلف این مراسم معنوی بود.
گلایه از محقق نشدن بودجه‌های قرآنی در سال‌های متوالی
مدیر‌عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور طی سخنانی بعد از ابراز خرسندی از حضورش در این محفل گفت: اهمیت قرآن در نظام و جمهوری اسلامی ایران بسیار واضح و روشن است. خیمه‌گاه فرهنگی ما قرآن است و باید حتماً در جهت پیشبرد اهداف نظام به فعالیت‌های قرآنی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. بیشترین توجه و تأکید رهبری نیز بر روی مسائل فرهنگی و قرآنی است و این نشان از اهمیت قرآن نسبت به سایر حوزه‌ها دارد.
او بر ضرورت مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و افزود: ظرفیت‌های مردمی گسترده و توسعه‌یافته‌تر از ظرفیت‌های دولتی است. همه مردم در قبال ترویج و بسط فرهنگ قرآنی مسئول هستند. نمونه‌ای از برکات آن همین موسسات قرآنی است. البته از مسئولان قرآنی کشور به‌دلیل محقق نشدن بودجه‌های قرانی در چند سال متوالی و تقلیل اعتبار در سال ۹۴ گله‌مندیم و این شرایط ضرورت مردمی بودن فعالیت‌های قرانی را بیشتر نشان می‌دهد.
با وحدت، فرهنگ قرآنی گسترش می‌یابد
حجت‌الاسلام والمسلمین بصیری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت مجمع‌القرآن فاطمیون گراش، در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان و حاضرین، به موضوع دوری از تفرقه و نیاز به وحدت تأکید کرد و افزود: هر جا تفرقه باشد، ارزش‌ها نادیده گرفته می‌شود. ما ارزش‌های زیادی در منطقه داریم که باید آن را حفظ کنیم و همین‌طور علمای ارزشمندی که باید از تجربه و ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم. ما تنها با ایجاد وحدت و همدلی است که می‌توانیم فرهنگ قرآنی را در جامعه و منطقه گسترش دهیم.
انتقاد فرماندار گراش از تعطیلی دانشکده علوم قرآنی
اصغر فرودی، فرماندار گراش، دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به تعطیلی دانشکده‌ علوم قرانی اظهار کرد: در شهرستان گراش به‌حمدالله زمینه‌ فعالیت‌های قرآنی فراهم است. گراش یکی از شهرستان‌های قرآنی کشور است؛ نه به حرف بلکه به تأیید آمار و فعالیت‌های قرآنی که داریم. اما گاهی اوقات انسان تأسف می‌خورد و ناراحت می‌شود کسانی که خود به نوعی باید مروج قرآن باشند، در این زمینه کوتاهی می‌کنند.
وی افزود: متأسفانه مسئولان تهران و شیراز درصدد تضعیف و تعطیلی دانشکده‌ علوم قرآنی گراش هستند و ما به شدت با این برنامه‌ها مخالف هستیم. در شرایط امروز و در شرایط این منطقه، تعدیل کردن و تعطیل کردن یا تسهیل کردن چنین دانشکده‌‌ای که منشأ خیرات و برکات زیادی بوده، اگر اسم آن را خیانت نگذاریم قطعا یک بی‌اعتنایی است.
فرودی درباره‌ی هزینه‌های صرف شده برای این دانشکده گفت: مردم آمده‌اند هزینه کرده‌اند و دانشکده راه‌اندازی و فعال نگه داشته شده و فارغ‌التحصیل بیرون داده است. حالا با دلایل واهی به‌دنبال تعطیل کردن آن هستند. پس این هزینه‌هایی که تا به امروز مردم داده‌اند چه می‌شود؟ شش میلیارد هزینه ساختمانی که دارند می‌سازند چه می‌شود؟ اعتمادی که مردم به مسئولان داشتند، چه می‌شود؟ این‌ها جای گلایه است از مسئولان اوقاف کشور و مسئولان دانشکده علوم قرآنی قم. ما به شدت گلایه‌مند هستیم و این موضوع را پیگیر هستیم که به نتیجه منطقی و عقلایی برسد. بیایید در این جمع و استقبال مردم از فعالیت‌های قرآنی را ببینید.
فرماندار به محتوای قرآن در دو بخش فقه و اخلاق اشاره کرد و اظهار کرد: ما در بخش فقه و دانستن مسائلی مانند واجب و حرام غنی هستیم ولی در حوزه اخلاق ضعیفیم و باید اخلاق قرآنی را در جامعه ترویج دهیم.
در ادامه این مراسم شیخ محمدصالح انصاری، مدیر مدرسه امام حسن شافعی شهر اوز، سخنران بعدی این مراسم بود. وی بعد از خواندن آیاتی که نشانگر رحمت و برکات قران بود، راه رسیدن به تقوا و بندگی را قران دانست.
وی به حضور بانوان و طلاب قرآنی اوز نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در منطقه است که خواهران قرآنی اوز برای شرکت در چنین مراسم‌هایی از اوز خارج شده‌اند و این از برکات این برنامه‌های وحدت‌افزا است.
در پایان این مراسم از دانش‌آموزان ممتاز مرحله استانی در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ نیز تقدیر شد. علی فتحی، دانش‌آموز دبیرستان سیدالشهدا(ع) به دلیل حفظ پنج جزء قرآن کریم، آرزو حقانی، دانش‌آموز مدرسه امام حسن عسکری(ع) در بخش تفسیر قران کریم، امیر حسین تراب‌پوران از متوسطه شاهد در بخش مداحی، سحر جهانیان از دبیرستان حضرت ام‌البنین(س) در بخش انشا نماز، و علی نام‌آور از متوسطه شاهد در بخش اذان، دانش‌آموزانی بودند که در این لیست قرار داشتند.
captcha