رمزگشایی از نقش انگلیس در تشکیل کمیته دائمی علیه ایران در اتحادیه عرب
کد خبر: 3565865
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
در گفت‌وگو با آصفری انجام شد؛

رمزگشایی از نقش انگلیس در تشکیل کمیته دائمی علیه ایران در اتحادیه عرب

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی، تشکیل کمیته دائمی علیه ایران در اتحادیه عرب را مرتبط با سخنان اخیر نخست‌وزیر انگلیس در شورای همکاری خلیج فارس دانست و گفت: تشکیل چنین کمیته‌ای نشان می‌دهد که کشورهای عربی مسیر را گم کرده‌اند و به دنباله‌رو کورکورانه غربی‌ها تبدیل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) وزیر امور خارجه بحرین اخیرا از تشکیل کمیته دائمی علیه ایران با عنوان «مداخله  ایران در کشورهای عربی» در اتحادیه عرب خبر داد و اعلام کرد بحرین، مصر، عربستان و امارات از اعضای این کمیته هستند.

وی در سخنانی ایران را نخستین تهدید امنیتی برای کشورهای عربی توصیف کرد و گفت: چنانچه ایران حسن‌نیت خود را نشان نداده و به آنچه که او «دخالت‌های آشکار» در امور داخلی بحرین و کشورهای عضو شورای همکاری، نامید، ادامه دهد در آن صورت بحرین به فکر اجرای سازوکار پیشنهادی شورای همکاری برای مقابله با دخالت‌های ایران با همکاری کشورهای دوست و جامعه جهانی خواهد بود تا به انزوای بیشتر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود.

وزیر خارجه بحرین این سازوکارها را شامل چندین گزینه برای مقابله با این دخالت‌ها شامل گزینه ملی در داخل کشورهای عضو شورای همکاری، گزینه خلیج فارس در چارچوب شورای همکاری، گزینه سیاسی و دیپلماتیک، گزینه اقتصادی و تجاری و گزینه فرهنگی و رسانه‌ای بیان کرد.


نقش انگلیس در تشکیل کمیته دائمی علیه ایران در اتحادیه عرب

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهداف برخی کشوهاری عربی از این اقدامات و دامن زدن به ایران‌هراسی و نقش انگلیسی‌ها در این اقدام گفت: این سیاستی است که صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها به سردمداری امریکایی‌ها دنبال می‌کنند و می‌خواهند مجددا به ایران‌هراسی در منطقه دامن بزنند و میان ایران و کشورهای عربی اختلاف ایجاد کنند.

وی افزود: سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران ارتباط با همه کشورها به ویژه کشورهای اسلامی و همسایگان است و ایران همچنان که اجازه دخالت به سایر کشورها در امور داخلی خود را نمی‌دهد هیچ‌گاه به دنبال دخالت در امور داخلی سایر کشورها نیز نبوده است.

آصفری اظهار کرد: این گونه سخنان و تفکرات، ساخته و پرداخته انگلیسی‌هاست که به بهانه حفظ امنیت منطقه به کشورهای عربی ارائه می‌دهند تا حضور خود را در منطقه پررنگ کرده و توجیهی برای حضور نیروهای نظامی خودشان در منطقه داشته باشند. انگلیسی‌ها از همین رو سعی دارند یک دشمن فرضی را برای کشورهای عربی درست کنند در حالی که جمهوری اسلامی ایران هیچ دشمنی با کشورهای منطقه ندارد.

وی این اقدام را عملیاتی کردن سخنان چند وقت پیش نخست وزیر انگلیس در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در بحرین دانست و گفت: هدف انگلیس از این اقدامات جز ایجاد اختلاف و تفرقه در منطقه و جهان اسلام نیست و لذا لازم است کشورهای عربی اجاره ندهند که بیگانگان در امور داخلی آنها دخالت کنند.

کشورهای عربی مسیر درست را گم کرده‌اند

آصفری ابراز کرد: تشکیل چنین کمیته‌ای نشان می‌دهد که کشورهای عربی مسیر را گم کرده‌اند و به دنباله‌رو کورکورانه غربی‌ها تبدیل شده‌اند در حالی که غرب به دنبال تحکیم حضور خود در منطقه و تأمین امنیت صهیونیست‌هاست. لذا با طرح چنین مسائلی به دنبال ایجاد خلل در سیاست وحدت‌آفرینی و مقاومت در کشورهای منطقه هستند. این در حالی است که ایران خواستار توسعه روابط با همه کشورها براساس عزت و احترام متقابل است.

آصفری درباره نقش پررنگ عربستان در تشکیل این کمیته و از طرف دیگر دعوت از ایران برای مراسم حج گفت: کسی نمی‌تواند در مسیر حج «صد عن سبیل» کند اما اگر ایران در مراسم حج سال آینده شرکت کند این حضور تنها با پذیرش شروط مشخص ایران از سوی سعودی‌ها صورت می‌گیرد و تا زمانی که به واسطه فاجعه منا، مقصران تنبیه نشوند و دیه شهدا پرداخت نشود از انها نخواهیم گذشت و این پرونده باز بوده و فراموش نمی‌شود.
captcha