کم توجهی به مباحث فقه رسانه/ تربیت و کادر سازی؛ از الزامات رسانه‌ انقلابی
کد خبر: 3566165
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
مقدم فر انتقاد کرد:

کم توجهی به مباحث فقه رسانه/ تربیت و کادر سازی؛ از الزامات رسانه‌ انقلابی

گروه جامعه: مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: رسانه انقلابی باید با پایبندی به موازین فقهی و اخلاقی الگویی برای رسانه‌های دنیا باشد این در حالی است که روی مبحث فقه رسانه کمتر کار شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مقدم فر، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز 5 بهمن ماه، با حضور در همایش رسانه انقلابی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: رسانه تیغ دو دم است و به همان نحو رسانه‌ای در اختیار دولت باید مدیریت شود تا آثار مخرب نداشته باشد رسانه‌ای که برای اهداف انقلاب نیز تاسیس شده است اگر دچار سوء مدیریت شود می‌تواند ضد امنیت ملی اقدام کند.

وی امنیت را در جمهوری اسلامی ایران پایه دانست و با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی امنیت در ستون افکار عمومی استوار است به بیان سنگرهایی که باید مورد توجه رسانه‌ها باشد پرداخت و گفت: رسانه باید سنگر انقلابیگری خود را با ترویج روحیه اقدام و عمل انقلابی، ایثار و فداکاری حفظ کنند همچنین ارتباط نظام را در مبانی با مردم تقویت و به بصیرت افزایی بپردازند چرا که بصیرت مقابل فریب می‌ایستد.

وی در ادامه بر ضرورت شناخت عمیق به خطر نفوذ تاکید و تصریح کرد: مهمترین اقدام در برابر نفوذ افشا است و این امر باید با بصیرت بخشی توسط رسانه صورت گیرد.

وی سنگرهایی که باید مد نظر رسانه‌ها باشد را ایجاد قدرت تحلیل و تقویت بنیان‌های صبر انقلابی با صیانت از مکتب امام(ره) و تبیین کارآمدی نسبت به حل مشکلات کشور دانست.

وی همچنین بر ضرورت دفاع از مرزهای عقیدتی و باورهای مردم با توسعه اخلاق و معنویت در جامعه تاکید کرد و گفت: ایجاد امید به آینده روشن در انقلاب اسلامی وظیفه رسانه محسوب می‌شود رسانه باید توجه کند در عین انتشار اخبار باعث بی اعتمادی و سیاه نمایی میان افکار عمومی نشود.

مقدم فر در ادامه سخنان خود به بیان 10 بایسته‌ای که یک رسانه طراز انقلاب اسلامی باید رعایت کند پرداخت و اظهار کرد: رسانه انقلابی باید با کار جبهه‌ای به ایجاد اتحاد و همبستگی بپردازد تا اقدامات آنان هم افزا و مکمل باشد.

تقویت قدرت جریان سازی خبری نه موج آفرینی

این کارشناس رسانه ارتقای سطح مهارت‌هایی حرفه‌ای را از دیگر الزامات رسانه‌ها برشمرد و گفت: غنا بخشیدن به تولیدات رسانه‌ای و تلاش برای تقویت قدرت جریان سازی خبری نه موج آفرینی در جامعه باید به عنوان یک الزام از سوی رسانه انقلابی رعایت شود.

وی تربیت و کادر سازی را از دیگر الزامات رسانه‌ انقلابی خواند و عنوان کرد: نیاز به تربیت نیروی انسانی برای رسانه انقلابی داریم چرا که در این زمینه ضعف وجود دارد. همچنین حضور در شبکه‌های اجتماعی باید به فکر جدی‌تری مد نظر رسانه انقلابی قرار گیرد.

مقدم فر افزایش مهارت‌های استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی را الزام دیگری برای رسانه انقلابی خواند و گفت: ما شرعاً مجاز به استفاده از شایع و دروغ نیستیم پس باید با بصیرت افزایی به روشنگری و مقابله بپردازیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مخاطب شناسی و توسعه دایره مخاطبان به آحاد جامعه و به ویژه قشر خاکستری باید مد نظر رسانه انقلابی باشد اظهار کرد: رسانه انقلابی باید با پایبندی به موازین فقهی و اخلاقی الگویی برای رسانه‌های دنیا باشد این در حالی است که روی مبحث فقه رسانه کمتر کار شده است. یکی از آسیب‌های رسانه ما این است که تدین را به محاسن گذاشتن می‌نگرند در صورتی که رسانه باید با رعایت اخلاق اسلامی از دروغ و شایعه به دور باشد و اشتباهات خود را بپذیرد.

وی در پایان سخنان خود مطالبه گری با زبانی گویا از مسئولان و پیگیری آن را از الزامات رسانه انقلابی خواند.

captcha