آتش‌نشانهای جان‌باخته به استناد قرآن «شهید» محسوب می‌شوند
کد خبر: 3566229
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

آتش‌نشانهای جان‌باخته به استناد قرآن «شهید» محسوب می‌شوند

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به استناد آیه قرآن کسی که در راه خداوند کشته شده است، جزو اموات نمی‎توان محسوب کرد، بنابراین طبق این مضمون جایگاه ندارد عده‎ای آتش‌نشانان را جزو شهدا محسوب نکنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخی عبرتهای ماجرای شهدای آتش‎نشان گفت: بر اساس مفاهیم و فرهنگ اسلامی، هر کسی باید در حوزه کاری خودش وظیفه را به درستی انجام دهد، اما برخی هستند که فراتر از حد وظیفه و انتظار اقدام می‎کنند که شهدای آتش‎نشان از این جمله بودند.
وی با ابراز تأسف نسبت به کوتاهی‎هایی که از برخی مسئولان سر می‎زند، تصریح کرد: البته مسئولان امر باید به وظایف خود نسبت به تأمین امنیت و امکانات اماکن فرسوده عمل کنند.
حشمتی درباره اینکه آتش‌نشانان جانباخته سانحه ساختمان پلاسکو شهید محسوب می‎شوند، افزود: خداوند در سوره بقره می‎فرماید: «وَلَا تَقُولُوا لِمَن یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِن لَّا تَشْعُرُونَ؛ و کسانى را که در راه خدا کشته مى ‌شوند مرده نخوانید بلکه زنده‏‌اند ولى شما نمی‎دانید.» بنابراین کسی که در راه خداوند کشته شده است، جزو اموات نمی‎توان محسوب کرد و طبق این مضمون جایگاه ندارد عده‎ای ایشان را جزو شهدا محسوب نکنند. این بزرگواران از اجر معنوی شهدا برخوردارند و بر این اساس مقرر شده است در قطعه شهدا دفن شوند.

captcha