دستگاه‌های مسئول اجازه ندهند بی‌حرمتی سازمانی به ارزش‌ها باب شود
کد خبر: 3566232
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷

دستگاه‌های مسئول اجازه ندهند بی‌حرمتی سازمانی به ارزش‌ها باب شود

گروه سیاست و اقتصاد: نقض پیمان در هر جا از هر فرد یا دولت یا سازمانی سربزند پذیرفته نیست و دستگاه‌های مسئول نباید اجازه دهند ارزش‌ها اسلامی به صورت فردی، گروهی یا سازمانی در جامعه حرمت‌شکنی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران پایبندی به عهد و پیمان یک اصل جهانی است و از امهات فضایل به شمار می رود. تمام افراد بشر، از هر قاره و اقلیمی، به این اصل ریشه‌دار و عمیق وفای به عهد عنایت خاصی دارند و عهدشکنی را خیانت و رعایت عهد و پیمان را فضیلت می‌شمارند. این کشش فطری زاییده عادات و آداب اجتماعی نبوده و در سایه تبلیغات ایجاد نشده، بلکه از اعماق ذات انسان نشأت یافته و به صورت یک فرهنگ بین‌المللی در میان همه انسان ها حکومت دارد.
مومن وقتی متعهد می‌شود کاری را چه در فضای سیاسی، چه اجتماعی و چه خانوادگی و چه در هر حوزه دیگری انجام دهد باید به این معنی توجه داشته باشد که وفای به عهد امری لازم و واجب است و قرآن مجید  و روایات نسبت به این حقیقت تاکید و پافشاری دارند.
خداوند بزرگ در قرآن کریم، خود را باوفاترین می‌شمارد و در آیه 111 سوره مبارکه توبه می‌فرماید: «وَ مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ؛ چه کسی به پیمانش پای بندتر از خداست». 
در آیه 80 سوره مبارکه بقره خداوند منان، کمترین احتمال پیمان شکنی را نسبت به خود قاطعانه مردود می‌شمارد در این آیه آمده است: «فَلَنْ یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ؛ خداوند هرگز پیمان شکنی نمی کند». آنگاه بندگان مؤمن خود را نیز به وفاداری و پای بندی به تعهداتشان فرا می خواند و از نقض عهد و بی وفایی بازمی دارد.
 خداوند در آیه‌ 20 سوره مبارکه رعد با بیان نشانه‌های خردمندان حق‌جو بیش از هر چیز، وفای به عهد و پیمان را گوشزد می‌کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاقَ؛ آنها کسانی هستند که به عهد الهی وفا می کنند و پیمان را نمی شکنند.
خداوند حکیم، در آیه یکم سوره مبارکه مائده، وفاداری به هر پیمانی را از مؤمنان می خواهد و می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! به پیمان ها وفا کنید». 
همچنین رسول اکرم(ص) نیز وفای به عهد را از شرایط اساسی ایمان می‌داند و حضرت علی(ع) نیز در فرمان خود به مالک اشتر، به اهمیت این مسئله در اسلام و جاهلیت اشاره می‌کند و آن را مهم‌ترین و عمومی‌ترین قانون اجتماع می‌شمارد.
در فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر آمده است: اگر با دشمنی پیمانی بستی تا او را در پوشش پناه خویش بگیری، به پیمان خویش وفادار بمان و ذمه‌ات را با امانت کامل پاس دار و جان خود را سپر عهد و پیمان خویش قرار ده که در میان واجبات الهی، هیچ موضوعی همانند وفای به عهد در میان مردم جهان، با تمام اختلافاتی که با هم دارند، مورد اتفاق عمومی نیست. تا آنجا که مشرکان نیز پیش از مسلمانان در روابط خود بدان پایبند بودند؛ زیرا از پی آمدهای پیمان شکنی خاطرات تلخی داشتند.
به گزارش ایکنا متاسفانه در جهان امروز این ارزش اخلاقی که بر طبق فطرت انسانی است و همه انسان‌ها به پایبندی در تعهدات احترام قائل هستند اما شاهد برخی عهدشکنان بین‌المللی هستیم که اخلاقیات ان را برنمی تابد و در اذهان همه انسان‌ها افراد عهدشکن منفور هستند.
برجام یکی از نمونه عهدشکنی بین‌المللی است که دولت آمریکا نقش اول این عهدشکنی را بازی می‌کند این رفتار غیرانسانی چنان در اذهان دیگر ملت‌ها منحوس است که برخی از دیگر اعضای برجام بر پایبندی به تعهدات برجام خود را مقید دانسته و حاضر نیستند چهره بین‌المللی شان در اذهان دیگر ملل جهان مخدوش شود.
بدعهدی و نقض پیمان در هر جا از هر فرد یا دولت یا سازمانی سربزند پذیرفته نیست و باید دستگاه‌های مسئول از جمله؛ ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر در ترویج فرهنگ تعهد به پیمان تلاش کند و اجازه ندهد، ارزش‌ها اسلامی توسط افرد، گروه‌ها یا سازمان‌های داخلی در جامعه حرمت‌شکنی شود.
دستگاه‌های مسئول اجازه ندهند بی‌حرمتی سازمانی به ارزش‌ها باب شود
سازمان تأمین اجتماعی بی‌اعتنا به حقوق بیمه‌شدگان و تعهدات
با توجه به اقدامات بسیار مهمی که در بخش سلامت جامعه انجام شده اما همیشه مسئولان سلامت جامعه از مقام وزیر بهداشت تا روئسای علوم پزشکی از عدم پرداخت بدیهی توسط سازمان تامین اجتماعی گله‌مند بودند در این راستا مصاحبه اخیر قاسم جان‌بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به بدهی سازمان‌های بیمه‌ای به این دانشگاه، گفت: با وجود احکام قانونی مندرج در ماده ۳۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و نیز مکاتبه در این‌ باره متأسفانه تاکنون سازمان تأمین اجتماعی بی‌اعتنا به حقوق بیمه‌شدگان خود، کمترین اراده‌ای برای انجام تکالیف قانونی و تعهدات خود به عمل نیاورده است.

وی افزود: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش و این دانشگاه با بحران شدید مالی مواجه شده است و علیرغم نجابت، مسئولیت‌پذیری و خویشتن‌داری همکاران و مختل شدن امور مراکز درمانی ازجمله تأمین دارو، تجهیزات پزشکی، لوازم مصرفی، هزینه‌های حامل انرژی، پرداخت‌های پرسنلی و سایر تعهدات به شرکت‌های طرف قرارداد کمترین توجهی به مکاتبات انجام‌شده و اعلام وضعیت بحرانی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه نکرده است.

وی افزود: همزمان با پرداخت به‌موقع تعرفه ترجیهی در مراکز تحت پوشش سازمان خود راز پرداخت مطالبات بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه سرباز زده‌اند.

جان بابایی ادامه داد: برای تأمین هزینه‌های بیمارستان برای استمرار خدمات درمانی چاره‌ای نیست جز اینکه با پوزش از بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی از روز چهارشنبه هفته جاری در بیمارستان‌های شش شهرستان استان که سازمان تأمین اجتماعی دارای بیمارستان است ارائه خدمات درمانی به کلیه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به‌غیراز بیماران اورژانسی و صعب‌العلاج با دریافت نقدی بهای خدمات و ارائه صورت‌حساب برای ارائه به سازمان مذکر و دریافت وجه پرداختی انجام گیرد.

وی افزود: چنانچه تأمین اجتماعی نتواند ظرف دو هفته نسبت به انجام وظایف نیابتی خود از طرف بیمه‌شدگان و پرداخت دو هزار و ۳۵۵ میلیارد ریال مطالبات بیمارستان‌های تابعه دانشگاه اقدام کند شرایط به کلیه واحدها در سراسر استان تسریع داده خواهد شد.
سوال اینجاست: چه کسی پاسخگوی این مسائل است در این مصاحبه جان بابایی صریحا به بی‌اعتنایی تامین اجتماعی به حقوق بیمه‌شدگان خود و انجام ندادن تکالیف قانونی و  پایبند نبودن به تعهداتش اشاره می‌کند.
ایا این عدم پایبندی به تعهد نسبت به یک جامعه نیست چرا برخی دستگاه‌ها به احکام و حدود الهی در دستگاه‌های خدماتی نظام اسلامی کم توجهی می‌شود و  باب حرمت‎شکنی ارزش‌های دینی را می‌گشایند.
در فرهنگ اسلامی ارزش انسان‌ها به تقوا است و عمل ناصواب از هر کسی سربزند خطا است حرمت شکنی ارزش‌های دینی از هر کس صادر شود منحوس است. امیدوارم  همه مسئولان و دولت‌ها به پیمانی که با خدا و اولیای الهی و مردم دارند ثابت قدم باشند.
علی پاداشی
دستگاه‌های مسئول اجازه ندهند بی‌حرمتی سازمانی به ارزش‌ها باب شود


captcha