ضعف در تولید ادبیات رسانه‌ای تقوا محور/ آیه 42 سوره بقره؛ رسانه‌ای‌ترین آیه قرآن
کد خبر: 3566280
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

ضعف در تولید ادبیات رسانه‌ای تقوا محور/ آیه 42 سوره بقره؛ رسانه‌ای‌ترین آیه قرآن

گروه جامعه: یک استاد اخلاق با اشاره به مختصاتی که یک رسانه براساس آیات قرآن کریم باید دارا باشد، گفت: در تولید ادبیات رسانه‌ای برپایه محتوای تقوا محور با ضعف روبرو هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام و المسلمین سرلک، استاد اخلاق امروز 5 بهمن ماه، با حضور در همایش رسانه انقلابی به تبیین مشخصه‌های یک رسانه انقلابی براساس آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) پرداخت و گفت: برخی در جنگ رسانه‌ای پیش رو از کمبود امکانات سخن می‌گوید در صورتی که مشکل امروز ما نداشتن مفاهیم عمیقی است که مستندات آن اسلام نابی بود که مقام معظم رهبری انقلاب ایران را براساس آن شکل داد.

وی به تعریفی که از فرد فاسق در روایات اشاره و عنوان کرد: در روایات آمده است که از دروغگو بودن شخص همین بس که هر چه می‌شنود را روایت کند. بنابراین فاسق کسی است که عقل روایت دارد اما عقل درایت ندارد. به این ترتیب فاسق همیشه جریان‌های معاند نیست بلکه گاهی با انتشار یک خبر نابه جا فاسق محسوب می‌شویم.

وی به آیات سوره حجرات استناد کرد و گفت: قرآن کریم انسان‌ها را به راستی آزمایی در مورد اخبار دعوت کرده است به این ترتیب در انتشار اخبار اگر ریشه‌ها حفظ نشوند فعالیت با اصالت محسوب نمی‌شود.

حجت الاسلام سرلک با بیان اینکه قرآن کریم از انسان‌ها خواسته که اگر خبری مطرح می‌شود به بررسی آن بپردازند تا با بیان اخبار غلط اعتبار خود را از بین نبرند گفت: این در حالی است که امروز به نحوی سیاست زده شد‌ه‌ایم که برای کوچکترین مسائل انگیزه‌های سیاسی در نظر می‌گیریم. در جامعه ایمانی، گریبانگیری به علت رعایت نکردن بایسته های قرآنی خبر، عمومیت پیدا کرده است.

حجت الاسلام سرلک به تاکیدات قرآن کریم مبنی بر رعایت اخلاقیات اشاره و عنوان کرد: مسخره کردن با فرهنگ قرآنی در تضاد است چرا که خداوند به صراحت در آیه 13 سوره حجرات می‌فرمایند که ما شما را متفاوت آفریدیم.

باید بی طرف بود نه بی شرف

این استاد اخلاق با تاکید بر اینکه در اطلاع رسانی باید بی طرف بود نه بی شرف تصریح کرد: رسانه باید بی طرف باشد اما حقیقت را نادیده نگیرد.

حجت الاسلام سرلک آیه 42 سوره بقره را رسانه‌ای‌ترین آیه قرآن کریم برشمرد و گفت: خداوند در این آیه یاد آور شده است که حق را به باطل نیامیزید و با آنکه حقیقت را می‌دانید کتمانش نکنید.

وی از اصحاب رسانه خواست به مطالبه گری از نخبگان جامعه دینی بپردازند و گفت: در فضای رسانه جز به صدق نمی‌توان سخن گفت اما این امر نباید باعث شود که هر امر راست و صحیحی بیان شود. در جنگ رسانه‌ای غافلگیری، حیله و فریب معنی ندارد اما هر حق و حقیقتی نیز باید به جا و سنجیده بیان شود.

وی با بیان اینکه در مبانی و روش‌های رسانه‌ تقوایی با ضعف روبرو هستیم گفت: بلاغت بیانی ما ضعیف است و در تولید ادبیات رسانه‌ای بر محتوای تقوا محور کمبود داریم.

captcha