سرمایه عظیم اجتماعی به عنوان تبلور فرهنگ ایثار در حادثه پلاسکو
کد خبر: 3566362
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
آجرلو بیان کرد:

سرمایه عظیم اجتماعی به عنوان تبلور فرهنگ ایثار در حادثه پلاسکو

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون خبرگزاری ایکنا در برنامه رصد شبکه قرآن و معارف سیما گفت: در حادثه پلاسکو با یک سرمایه عظیم اجتماعی به عنوان تبلور فرهنگ ایثار مواجه شدیم؛ چراکه این رویداد با محوریت آتش‌نشانان فداکار برجسته شد و نشان داد که این فرهنگ همچنان بالنده است.

مواجهه با سرمایه عظیم اجتماعی به عنوان تبلور فرهنگ ایثار در حادثه پلاسکو

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مصطفی آجرلو، معاون خبرگزاری ایکنا شب گذشته، چهارم بهمن‌‌ماه در برنامه زنده «رصد» شبکه قرآن و معارف سیما در رابطه با مراسم ابراز همدردی جامعه قرآنی کشور و حضورشان در محل ایستگاه آتش‌نشانی حسن‌آباد از محوری‌ترین ایستگاه درگیر با فاجعه پلاسکو، جهت عرض تسلیت و همدردی با آتش‌نشانان غیور، اظهار کرد: برنامه خیلی خوبی برگزار شد که حالت عاطفی داشت و طی آن جامعه قرآنی با آتش‌نشانان خدوم ابراز همدردی کردند و صحبت‌های خوبی نیز در برنامه انجام شد.
معاون خبرگزاری ایکنا در ادامه در رابطه با حادثه پلاسکو تصریح کرد: اگر از نظر پدیدارشناسی به این موضوع نگاه شود؛ چراکه شاید از منظرهای مختلف در شبکه‌های دیگر و رسانه‌های مختلف به این موضوع نگاه شده است، اولا با یک سرمایه عظیم اجتماعی به عنوان تبلور فرهنگ ایثار مواجه هستیم، چون این رویداد در رسانه‌های مختلف کشور و جهان منتشر و برجسته شد و آتش‌نشانان تمامی دنیا اعلام همدردی کردند و پیام‌های تسلیت صادر شد، ولی این رویداد با محوریت آتش‌نشانان فداکار برجسته شد؛ چرا که همچنان این فرهنگ زنده و بالنده است. باید وجود این فرهنگ در بین مردم‌مان را قدرشناس باشیم و به خود ببالیم که این فرهنگ زنده و بالنده‌ است.
آجرلو ادامه داد: موضوع دیگر این است که با گذر زمان، مانند حوادثی از جمله فاجعه منا و ...، این ماجرا نیز به دست فراموشی سپرده نشود و توجه ویژه به آن داشته باشیم. شهیدان گرانقدر به ویژه خانواده محترمشان نیاز به توجه ویژه دارند و ما نباید به محض اینکه تب این ماجرا فروکش کرد، آن را فراموش کنیم. خانواده این شهدای عزیز و گرانقدر باید همواره رسیدگی شده و مورد تکریم قرار گیرند و ما باید این ارزش والا را همچنان محترم بشماریم.
معاون خبرگزاری ایکنا در بخش دیگری از برنامه زنده رصد چهارم بهمن ماه در رابطه با وضعیت پیگیری بودجه قرآنی و آخرین اقدامات صورت گرفته در این زمینه تصریح کرد: بنابر آخرین اطلاعات با توجه به اینکه ذی‌حساب معرفی شده، واجد شرایط نبوده است، البته با توجه به اینکه صندوق توسعه فرهنگ قرآنی، مدیر مالی را ابقا کرده، ظاهرا پیشنهادات این است که از ذی‌حساب‌های خود خزانه یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نفر معرفی شود که دیگر مسئله استعلام‌ها و مدارک پیش نیاید و کار سرعت پیدا کند.
آجرلو افزود: البته باز در این زمینه معضل دیگری به نام معضل تعداد امضاها طبق اساسنامه صندوق پیش می‌آید؛ چرا که اینگونه، امضای چهار نفر مطرح می‌شود که این امر موجب تعدد امضاها خواهد شد و مقرر شد تا در فرصت‌های بعدی این مشکل نیز رفع شود.
معاون خبرگزاری ایکنا در ادامه در رابطه با مسئله رحلت آیت‌الله خسروشاهی نیز بیان کرد: متأسفانه سال 95 سالی بود که ما بسیاری از علما و روحانیون دانشمند خود را از دست دادیم و سایه ایشان در این سال از سر ما کم شد که مرحوم آیت‌الله خسروشاهی نیز از جمله این علما بودند.
آجرلو ادامه داد: مرحوم آیت‌الله خسروشاهی به انسانی کتوم و عالمی که معمولا از خود چیزی نمی‌گوید و تعریف نمی‌کند، مشهور بودند. ایشان از خصیصین و شاگردان مرحوم علامه طباطبایی(ره) و از شاگردان خصوصی درس خارج امام خمینی(ره) بودند. از ایشان خیلی موارد خاصی نقل شده و امام(ره) به ایشان خطاب «سیدالعلما» را داشتند، همچنین، پیام بسیار مهمی را نیز مقام معظم رهبری در رحلت ایشان صادر کردند.
معاون خبرگزاری ایکنا تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله خسروشاهی در عین حالی که خیلی کتوم بودند اما نسبت به شبهاتی که در حوزه‌های مبانی دینی مطرح می‌شد، ساکت نمی‌نشستند یعنی خیلی مواردی که توسط روشنفکران و حتی برخی استادان دانشگاه خارج‌نشین مسئله و شبهه‌ای ایجاد می‌شد، ایشان بلافاصله پاسخ می‌دادند و به لحاظ علمی نقد می‌کردند.
آجرلو در پایان با اشاره به اینکه خیلی خوب است که این موارد مورد توجه همگان قرار گیرد، اظهار کرد: خیلی مطالب ایشان هنوز به صورت رسمی و یا کتاب منتشر نشده است. بنده دوست دارم تا علاقه‌مندان را دعوت به خواندن کتاب «خلوت‌نشین» کنم که توسط عباسعلی مروی راجع به زندگی ایشان نوشته شده است. این کتاب توسط مؤسسه فرهنگ و اندیشه چاپ شده است. اطلاعات زیادی راجع به آیت‌الله خسروشاهی از دیده‌ها پنهان مانده و گفته نشده که در این کتاب آورده شده است.
یادآور می شود، برنامه زنده «رصد» روزهای زوج ساعت 19 با محوریت تحلیل رویدادها و بیان سوژه‌های فعالیت‌های قرآنی از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. همچنین جمعی از جامعه قرآنی چهارم بهمن‌ماه به دعوت خبرگزاری ایکنا با حضور در ایستگاه آتش‌نشانی میدان حسن‌آباد از محوری‌ترین ایستگاه‌های آتش‌نشانی در حادثه پلاسکو با آتش‌نشانان همیشه سرافراز و بازماندگان‌شان ابراز همدردی کردند.
captcha