هدف از بعثت انبیاء شکافتن گنج‌های درونی انسان است
کد خبر: 3566367
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

هدف از بعثت انبیاء شکافتن گنج‌های درونی انسان است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه انبیاء چیز جدیدی نیاورده‌اند، تاکید کرد: هدف از بعثت انبیاء بیدار و سالم نگهداشتن عقل و فطرت و گنجینه‌هایی است که در وجود انسان به ودیعه گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 5 بهمن ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم با اشاره به تعبیر «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا» در آیه 172 سوره اعراف گفت: این تعبیر خطاب به همه انسان‌ها و با زبانی گفته شده که همه مردم با آن آشنا بوده‌اند.
وی با بیان اینکه چرا خدا این کار را کرده است؟ تصریح کرد: اول برای اینکه مبادا انسان در روز قیامت عذر و بهانه بیاورد که ما خبر نداشتیم و چیزی یادمان نمی‌آید زیرا وقتی به فطرت خود رجوع می‌کنیم می‌بینیم در نهاد ما این عهد بوده است یا بهانه بیاورید که ما در محیط جاهلیت و شرک بزرگ شده‌ایم که این هم پذیرفته نیست زیرا انسان در این محیط هم مصداق «قالوا بلی» است.
آیت الله جوادی آملی افزود: در عالم ذر از انسان عهد گرفته شد که جز خدا را نبیند همانند آینه که خودش را نمی‌بیند انسان نیز باید آئینه تمام نمای خالق باشد و آنچه پیامبر هم تذکر می دهد تذکره و یادآوری این صحنه است تا انسان فراموش نکند که این حرف‌های پیامبر را یک زمانی شنیده و در فطرت او نهاده شده است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه مهمترین کار انبیاء نیز این است که پرده‌ها برداشته شود تا انسان صدای فطرت خود را بشنود ادامه داد: فرمود همه این کارها را هم کردیم تا مبادا شما عذر و بهانه بیاورید زیرا این در درون همه وجود دارد و شما هم شاهد بوده‌اید.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد:  خداوند برای همه موجودات حرمت قائل شده که همه آنان مسبح هستند و مجموعه آسمان و زمین را هم مطیع قرار داد ولی برای انسان و جن ویژگی خاصی قائل شد؛ برای انسان نیز ویژگی منصر به فردی قائل شد که برای جن هم نیست؛ امر مشترک میان انس و جن همین آیه « وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»(56 ذاریات) است.
این مفسر قرآن اظهار کرد: آنچه مخصوص انسان است که برای جن هم نیست همین آیه مبارکه «الستُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا» است از این رو انسان اگر بخواهد این مسئله عالم ذر یادش بیاید با برهان فطری یادش خواهد آمد.
وی تاکید کرد: انبیاء برای انقلاب و شکافتن معدن درونی انسان آمدند نه اینکه چیزی جدیدی آورده باشند همان طور که در نهج‌البلاغه آمده که لِیَستَأدُوهُم مِیثاقَ فِطرَتِهِ وَ یُذَکِروهُم مَنسِىَ نِعمَتِهِ ... وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول؛ انسان‌ها را به فطرت انسانى و سرشت انسانیت که همراه با شرف و کرامت است برگردانَد؛ نعمت‌هاى فراموش‌شده‌ الهى را به یاد آن‌ها بیاورَد و خِرَدهاى دفن‌شده را مبعوث کند.
این مفسر قرآن گفت: قرآن تذکره برای هه انسان‌هاست ولی مومنان و افراد متقی از آن بهره می‌برند.
وی با اشاره به اهمیت هدف خلقت که همان عبادت جن و انس است تاکید کرد: به همین دلیل علامه طباطبایی در ذیل آیه فرموده این جزء غرر آیات این سوره است.
captcha