کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد
کد خبر: 3566494
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳

کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» برگزار شد

گروه حوزه های علمیه: کرسی نظریه‌پردازی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علم» امشب پنجم بهمن ماه با حضور جمعی از قرآن‌پژوهان با ارایه حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در ابتدای این  کرسی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی مهر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و رئیس سابق انجمن قرآن‌پژوهی حوزه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر تاکید زیادی بر اسلامی‌سازی علوم انسانی داشته‌اند و الحمدلله در سال‌های اخیر شاهد توسعه این گونه مباحث هستیم و توسعه آن سبب گسترش و توسعه علوم در دانش‌ها و رشته‌های مختلف خواهد شد.
وی با بیان اینکه نظریه‌پردازی در کشور به صورت نادر به ویژه در حوزه علوم انسانی صورت می‌گیرد به انواع تفاسیر موضوعی اشاره و اظهار کرد: چندین تفسیر در این زمینه قابل بیان است.
علوی مهر عنوان کرد: تفسیر موضوعی قرآن از دیرزمان به صورت درون‌قرآنی رایج بوده و در قالب آیات‌الاحکام نمود یافته و منتشر شده؛ تفسیر موضوعی برون قرآنی را شهید صدر مورد توجه قرار داد و بیان کرد و تفسیر موضوعی تطبیقی نیز سومین نوع تفسیر است و تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علوم نیز جزء انواع جدیدی است که آقای رضایی اصفهانی نظریاتی در این زمینه ارایه کرده‌اند.
دبیر این کرسی با اشاره به اهمیت اسلامی‌سازی علوم انسانی بیان کرد: دغدغه مقام معظم رهبری در این عرصه تنها و تنها از طریق حوزه ممکن خواهد بود و این توقع نیز وجود دارد زیرا گاهی سخنرانی‌هایی علیه اسلامی‌سازی در دانشگاه‌ها و زیرسؤال بردن آن می‌شود و این روزنه امید باید از حوزه به سمت مجامع علمی باز شود.
 همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی و ارایه دهنده این نظریه اظهار کرد: اگر اسلامی‌سازی رخ دهد چهره علوم انسانی را تغییر خواهد داد.
وی ضمن تبیین نظریه خود افزود: ما نمی‌گوییم این روش بهترین روش است و ممکن است کسی روش دیگری را ابداع کند ولی هدف این کار، روشمندکردن تعامل قرآن و علوم است و دستاوردهای آن نیز می‌تواند زاویه جدیدی در مباحث تفسیر قرآن ایفا کند و زمینه‌ساز نظریه‌پردازی و تولید علم شود.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن از ناقدان این کرسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانی گفت: بی تردید امروز نیاز جدی برای پیوند میان قرآن و علوم انسانی وجود دارد تا تحولی در این علوم ایجاد شود.
وی با اشاره به هدف اصلی این مسئله تاکید کرد: اسلامی سازی باید صورت بگیرد تا انسان و جهان و جامعه آن گونه که قرآن توصیف می‌کند و بایسته‌ها و نبایسته‌های تجویزی قرآن اجرا شود و هرقدر گام‌هایی در این زمینه ولو با نقص و خلل برداشته شود ارزشمند است تا ما هم در مبانی نظری و مباحث عینی و مصداقی دارای راهبرد شویم.
همچنین حجج اسلام فاکر میبدی و بهجت‌پور نیز در سخنانی به نقد مطالب ارایه‌شده توسط نظریه‌پرداز پرداختند و نظریه‌پرداز نیز پاسخ خود را ارایه کرد و در نهایت نیز داوران در جلسه ای بدون حضار به شور نشستند تا نتیجه داوری خود را اعلام کنند.
captcha