گاردین: ایرانیان طرح ممنوعیت ورود به آمریکا را تبعیض‌آمیز می‌دانند
کد خبر: 3567436
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

گاردین: ایرانیان طرح ممنوعیت ورود به آمریکا را تبعیض‌آمیز می‌دانند

ارنمای روزنامه گاردین روز جمعه در گزارشی نوشت: ترانه علیدوستی بازیگر مشهور ایرانی و نامزد دریافت جایزه اسکار گفته است که در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ در خصوص اعمال ممنوعیت صدور ویزای آمریکا برای ایرانیان، در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایرنا نوشت: گاردین افزود: ترانه علیدوستی که نقش کلیدی در فیلم فروشنده، ساخته علی اصغر فرهادی بازی کرده است، اظهار داشت که ممنوعیت اعمال شده علیه هموطنانش تبعیض آمیز است.
این روزنامه انگلیسی ادامه داد: هر چند این اولین‌باری است که او برای شرکت در چنین مراسمی برگزیده شده است، اما می‌گوید که حتی اگر این منع شامل او نشود، در این مراسم شرکت نخواهد کرد.
گاردین نوشت: این بازیگر ایرانی در صفحه توییترش نوشت:' منع صدور ویزا برای ایرانیان از سوی ترامپ تبعیض آمیز است. خواه این تصمیم شامل مراسم فرهنگی بشود یا نشود، من در اعتراض به اقدام در مراسم اسکار شرکت نمی کنم.'
این روزنامه افزود: محدودیت ورود اتباع ایرانی به آمریکا بخشی از سیاست‌های جدید دونالد ترامپ علیه هفت کشور مسلمان از جمله ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان و یمن است.
گاردین ادامه داد: این ممنوعیت هنوز اعمال نشده است اما شماری از خبرنگاران پیش نویس اجرای این دستور را در 25 ژانویه مشاهده کرده‌اند.
این روزنامه افزود: منع صدور ویزای آمریکا برای ایرانیان، بازتاب گسترده‌ای را در کشور و فضای مجازی داشته است. ایرانیان این اقدام را تبعیض‌آمیز می‌خوانند. ناظران نیز می‌گویند که تصمیم دولت ترامپ بر روی زندگی ایرانیان برجسته‌ای که در آمریکا زندگی می کنند، تاثیر منفی خواهد گذاشت.
گاردین نوشت: 24 ژانویه نیز شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که با این قانون به شدت مخالف است.
این روزنامه افزود: در این بیانیه عنوان شده است: حتی اگر چنین رویکردی صحیح بود، جای تعجب است که چرا این قانون عربستان سعودی را شامل نمی‌شود و کاری به گروه‌های افراطی و تروریستی ندارد. این در حالی است که نام ایران که تاکنون هیچ اقدام تروریستی در آمریکا صورت نداده است، را شامل می‌شود.
گاردین نوشت: این سازمان ایرانی آمریکا تصریح کرد که اجرای چنین قانونی شرم آور و تبعیض آمیز خواهد بود. ما هرگز تصور نمی‌کردیم که آمریکا به کشوری تبدیل شود که درهایش را ببندد و رسما نسبت به بیگانه هراسی چشم پوشی کند.
این روزنامه با بیان اینکه سایر ایرانیان سرشناس مقیم آمریکا نیز نسبت به این قانون واکنش نشان داده اند، افزود: احمد صدری، پروفسور ایرانی امریکایی در کالج 'لیک فورست' گفت: از امروز به بعد اسلامی هراسی دیگر در آمریکا یک احساس نیست. بلکه به عنوان بخشی از سیاست های دولت به نام مقابله با تروریسم، به قانون تبدیل خواهد شد.
این روزنامه انگلیسی به نقل از وی افزود: چطور است که برخی از کشورهای مسلمان دوست ( آمریکا) از این قانون مستثنی هستند؟ آیا این استثنا همانند گذشته جنبه سیاسی دارد، و یا به دلیل تمایلات مالی رئیس جمهور است.
گاردین نوشت: علی اصغر فرهادی که فیلم فروشنده با بازی ترانه علیدوستی را ساخته است، یکی از کارگردانان برجسته ایرانی است. فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته وی، در سال 2012 به عنوان بهترین فیلم به زبان خارجی جایزه اسکار گرفت و مردم ایران آن را جشن گرفتند.
فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در جشنواره اسکار شده که قرار است ماه آینده (فوریه) برگزار شود.
این روزنامه انگلیسی افزود: ترانه علیدوستی اخیرا نیز در یک سریال معروف ایرانی به نام شهرزاد که اوضاع سیاسی دهه 50 میلادی را به تصویر کشیده است، ایفای نقش کرده بود.

captcha