مؤسسات مالی غیرمجاز متعهد به رعایت بانکداری اسلامی نیستند
کد خبر: 3568054
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
بانکداری اسلامی؛ مبانی اقتصادی و فقهی/ رجایی باغسیایی:

مؤسسات مالی غیرمجاز متعهد به رعایت بانکداری اسلامی نیستند

گروه اقتصاد: عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا اظهار کرد: مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، تعهدی به رعایت اصول بانکداری اسلامی ندارند چون اصل وجود آنها غیرقانونی است اما به خاطر سود بالایی که پیشنهاد می‌دهند، مردم جذب آنها می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی باغسیایی، نماینده سابق مجلس و عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره وضعیت رعایت عقود شرعی و بانکداری اسلامی از جانب مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز اظهار کرد: مؤسسات غیرمجاز اساسا نباید اجازه فعالیت داشته باشند و این موضوع بسیار عجیبی است که یک مؤسسه مالی و اعتباری به خود اجازه می‌دهد پول مردم را دریافت کند، در حالیکه مجوز چنین کاری را ندارد.
وی ادامه داد: مؤسسات غیر مجاز محکوم به شکست هستند، به این دلیل که یک مؤسسه مالی و اعتباری یا یک بانک، به لحاظ اینکه سپرده‌هایی که از مردم می‌گیرد را به عنوان تسهیلات به افراد پرداخت می‌کند، اگر مجوز نداشته باشد، هنگام مراجعه مردم برای دریافت سپرده، با مشکل مواجه می‌شود.
نماینده سابق گناباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کافیست شایعه‌ای پخش شود که وضعیت مالی این مؤسسه خوب نیست و مردم برای گرفتن سپرده‌های خود مراجعه کنند و هنگامی‌که چنین اتفاقی رخ دهد، چون بانک مرکزی حمایت نمی‌کند و این مؤسسات، نقدینگی کافی را در اختیار ندارند، طبیعتا با مشکل مواجه می‌شوند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با این اوصاف، این مؤسسات یا باید مجوز لازم را اخذ کرده و یا به صورت محترمانه، شعبات خود را تعطیل کنند و از سوی دیگر لازم است که مجریان هم با این مؤسسات برخورد کنند چون مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد می‌کنند.
رجایی باغسیایی درباره رعایت اصول بانکداری اسلامی و عقود شرعی از جانب این مؤسسات اظهار کرد: ممکن است همانند بانک‌ها، شیوه‌های مختلفی در عملکرد شرعی این مؤسسات وجود داشته باشد و به کارکنان و مدیریت آنها بستگی دارد اما عمدتا متعهد به رعایت بانکداری اسلامی نیستند.
عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا ادامه داد: مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، تعهدی به رعایت اصول بانکداری اسلامی ندارند چون اصل وجود آنها غیرقانونی است اما به خاطر سود بالایی که پیشنهاد می‌دهند، مردم جذب آنها می‌شوند.
این نماینده سابق مجلس در پایان گفت: نظارت فقهی هم بر این مؤسسات وجود ندارد و شورای فقهی هم که در بانک مرکزی وجود دارد، نهادی تشریفاتی است و چون مجوز ندارند، بانک مرکزی هم کاری به کار آنها ندارد که عقود شرعی را رعایت کرده یا رعایت نمی‌کنند.
captcha